15.03.2013 року відбулося засідання Комітету НКЦПФР з питань методології регулювання професійної діяльності на фондовому ринку.
У ході засідання обговорювалися такі питання:
- Щодо проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо податкового обліку операцій з деривативами, цінними паперами та оподаткування клірингової діяльності», що розробляється Комісією та передбачає вдосконалення нормативного регулювання порядку обчислення податків при оподаткування операцій з цінними паперами; особливостей оподаткування доходів фізичних осіб отриманих від операцій з цінними паперами; порядку сплати, кола суб’єктів та ставок акцизного податку при купівлі-продажі цінних паперів, тощо.
- Блок проектів нормативних актів у сфері ліцензування професійної діяльності на фондовому ринку.
Так апаратом НКЦПФР розроблено проект Порядку та умов видачі ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондового ринку, яким передбачається встановити процедуру ліцензування депозитарної та клірингової діяльності, а також відобразити норми Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства про цінні папери» від 04.07.2012 року № 5042-VI (надалі – Закону № 5042), яким з 01.01.2013 року змінено Закон України «Про цінні папери та фондовий ринок» у частині вимог до заявників та переліку документів необхідних отримання ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку.
Крім цього, розроблено нові редакції Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на фондовому ринку для депозитарної діяльності та діяльності з ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, основні зміни тут стосуються приведення діяльності зберігачів та реєстраторів у відповідність із Законом №5042.
До того ж, апарат НКЦПФР розробив проект Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на фондовому ринку – депозитарної діяльності депозитарними установами та клірингової діяльності, який передбачає встановлення вимог, яким повинні будуть відповідати юридичні особи, що отримають ліцензії на провадження депозитарної діяльності депозитарної установи, в тому числі зберігання активів інституційних інвесторів та недержавних пенсійних фондів та клірингові установи.
- Щодо проекту Рішення Комісії «Про затвердження порядку передачі інформації, що міститься у системі реєстру власників іменних цінних паперів, до систем депозитарного обліку». Комітет рекомендував Комісії затвердити вказаний документ. У порівнянні з попередніми редакціями, про які ПАРД раніше писала на сайті, у даний документ внесено зміни, які передбачають необхідність передання журналів системи реєстру до Центрального депозитарію або у паперовому, або у формі електронного документу з електронним цифровим підписом. Крім цього, проект доповнено обов’язком Центрального депозитарію в разі наявності знерухомлених цінних паперів у випуску іменних цінних паперів, за яким до Центрального депозитарію передаються документи системи реєстру, - здійснити безумовну облікову операцію щодо обмеження здійснення операцій в системі депозитарного обліку з цінними паперами цього випуску.
- Щодо проекту Рішення Комісії «Про затвердження положення про клірингову діяльність», комітет рекомендує Комісії затвердити цей документ за результатами його доопрацювання.
- Щодо проекту Рішення НКЦПФР «Про затвердження порядку передачі на депозитарне обслуговування до Центрального депозитарію цінних паперів». До вказаного документу ПАРД подавала зауваження та пропозиції, однак у редакції, що була схвалена Комітетом та рекомендована Комісії для затвердження не враховано такі пропозиції ПАРД: пропонувалося збільшення строків на відкриття рахунків у цінних паперах зберігачами в рамках програмного модуля для взаємодії з депозитарною системою ПАТ «НДУ», шляхом диференціації осіб, яким такі рахунки відкриваються. Так для депонентів, які уклали договори зі зберігачами пропонувалося залиши строк у 30 днів, а для осіб, яким відкривалися рахунки у процесі де матеріалізації, такий строк пропонувалося встановити до 12.10.2013 року. Вказані пропозиції Комісія не підтримала.
Крім цього, на виконання рішення Ради ПАРД від 14.03.2013 року, представниками ПАРД на засіданні Комітету пропонувався альтернативний варіант забезпечення додержання зберігачами строків встановлених для відкриття рахунків власникам у рамках програмного модуля для взаємодії з депозитарною системою Центрального депозитарію. Такий варіант передбачає надання зберігачам, які обслуговують більше 1000 рахунків одного випуску, що передається, права звертатися до ПАРД, з клопотанням про направлення останньою подання в Комісію щодо про подовження строків на відкриття рахунків для такого зберігача. Однак НКЦПФР не погоджується продовжувати строки, натомість, Комісія планує, у якості компромісного варіанту, дозволити зберігачам, які відкривали рахунки у процесі дематеріалізації та ведуть понад 1 тисячу рахунків, на яких обліковуються цінні папери одного і того ж випуску, звертатися безпосередньо до Комісії з клопотанням про подовження строку встановленого для зарахування цінних паперів на рахунки власників відкриті у рамках програмного модуля для взаємодії з системою депозитарного обліку Центрального депозитарію.
До того ж Комісією не підтримується пропозиція визначати дати передачі глобальних сертифікатів по п’ятницях.
Також не підтримується пропозиція збільшення на один робочий день строків для:
- повідомлення, що надається від депозитарію до зберігачів про передачу відповідного випуску;
- встановлення зберігачами обмеження на здійснення операцій з усіма цінними паперами відповідних випусків, наявними в їх системах депозитарного обліку та розблокування цінних папери відповідних випусків, які заблоковані під здійснення розрахунків/для торгів на фондових біржах, на рахунках депонентів;
- відкриття зберігачами рахунків у програмному модулі ПАТ «НДУ» для осіб, що володіють акціями випуску, що передається;
- списання зберігачами цінних паперів на рахунки власників відкриті в рамках програмного модуля ПАТ «НДУ».
Також не знайшли підтримки в Комісії пропозиції:
- щодо можливості запровадження для зберігачів днів роботи без клієнтів;
- щодо забезпечення можливості розблокування зберігачами заблокованих під торги на фондових біржах цінних паперів;
- дотримання вимог законодавства у сфері запобігання легалізації доходів отриманих злочинним шляхом при відкритті реєстроутримувачам рахунку до Центрального депозитарію;
- щодо зобов’язання депозитарію надавати кожному зберігачу повідомлення про передачу цінних паперів, що знаходяться на депозитарному балансі зберігача, з метою інформування зберігачами депонентів;
- щодо видачі зберігачами виписок депонентам у період передачі лише на дату передачі цінних паперів на зберігання до Центрального депозитарію;
- щодо встановлення права зберігача звертатися до НКЦПФР з викладенням причин об’єктивної неможливості Зберігачами вимог цього Порядку щодо цінних паперів певних випусків у строки, що передбачені відповідним планом-графіком.