З метою узгодження нормативно-правових актів НКЦПФР рішенням від 12.02.2013 року № 161 затвердила Порядок проведення перевірок дотримання вимог законодавства про цінні папери щодо професійної діяльності на фондовому ринку та діяльності саморегулівних організацій професійних учасників фондового ринку.
Порядок встановлює єдиний механізм здійснення НКЦПФР перевірок дотримання вимог законодавства про цінні папери щодо професійної діяльності на фондовому ринку та діяльності саморегулівних організацій професійних учасників фондового ринку шляхом проведення планових та позапланових перевірок.
Так, до суб'єктів перевірки відносяться:
професійні учасники фондового ринку (ліцензіати);
юрособи, строк дії ліцензії яких закінчився або ліцензії яких на провадження певних видів професійної діяльності на фондовому ринку анульовано;
саморегулівні організації професійних учасників фондового ринку.
Підставою для проведення планової перевірки є включення суб'єкта перевірки до плану-графіка проведення планових перевірок на відповідний квартал.
Планові перевірки проводяться з періодичністю не частіше одного разу на рік.
Про проведення планової перевірки суб'єкт перевірки повинен бути попередньо письмово повідомлений НКЦПФР не менше, ніж за 10 календарних днів до початку її проведення.
Позапланові перевірки можуть проводитися за наявності хоча б однієї з таких підстав:
а) за ініціативою Органу контролю у разі надходження обґрунтованого письмового повідомлення про ознаки порушення вимог законодавства про цінні папери;
б) на виконання судових рішень, на вимогу правоохоронних органів та інших органів державної влади у межах повноважень, визначених законодавством;
в) за ініціативою Органу контролю у разі подання ліцензіатом до Органу контролю заяви про анулювання ліцензії за окремими видами професійної діяльності на фондовому ринку;
г) за ініціативою Органу контролю у разі безпосереднього виявлення порушення суб'єктом перевірки вимог законодавства про цінні папери під час діяльності на фондовому ринку;
ґ) виявлення Органом контролю нових документів (обставин), що не були (не могли бути) відомі під час проведення планової, позапланової перевірки та які можуть вплинути на висновки за результатами перевірки;
д) винесення уповноваженою особою Органу контролю постанови про зупинення провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів з метою проведення додаткової перевірки;
е) необхідність перевірки виконання рішень Органу контролю або розпоряджень, постанов або рішень уповноважених осіб Органу контролю щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів;
є) неподання у встановлений строк суб'єктом перевірки документів (інформації) на письмовий запит Органу контролю щодо здійснення безвиїзної перевірки, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджають поданню таких документів;
ж) виявлення та підтвердження недостовірності в документах (інформації), наданих суб'єктом перевірки на письмовий запит Органу контролю щодо здійснення безвиїзної перевірки, та/або якщо такі документи (інформація) не дають змоги оцінити виконання суб'єктом перевірки вимог законодавства про цінні папери.
Повторна перевірка питань, які перевірялись під час проведення Органом контролю планової, позапланової перевірки, здійснюється лише за рішенням суду, за постановою (ухвалою) слідчого, прокурора (слідчого судді) у кримінальному провадженні та на підставі підпункту "ґ".
Для проведення виїзної перевірки Органом контролю утворюється робоча група та із складу її членів призначається керівник. Для проведення виїзної перевірки видається Доручення на проведення (планової/позапланової комплексної/тематичної) перевірки в двох примірниках за формою, встановленою у додатку 1 до Порядку.
Перевірка вважається розпочатою з дати отримання другого примірника доручення керівником суб'єкта перевірки (особою, яка виконує його обов'язки). Про отримання другого примірника доручення керівник суб'єкта перевірки (особа, яка виконує його обов'язки) власноруч робить відмітку на першому примірнику доручення із зазначенням прізвища, ініціалів, посади та дати отримання другого примірника доручення.
У випадку продовження строку проведення перевірки завірена копія першого примірника доручення із продовженим строком під час перевірки вручається під підпис керівнику суб'єкта перевірки (особі, яка виконує його обов'язки) або надсилається суб'єкту перевірки, що перевіряється, рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
За результатами позапланової виїзної перевірки до Акта перевірки додаються матеріали перевірки, які підтверджують висновки робочої групи за питаннями, що перевірялися (відповідність діяльності вимогам законодавства на ринку цінних паперів та/або наявність порушень законодавства на ринку цінних паперів).
Інформація, що міститься в Акті перевірки, не підлягає розголошенню працівниками Органу контролю. Акт перевірки та матеріали перевірки не підлягають передачі юридичним і фізичним особам за винятком випадків, передбачених законом.
Не допускається викладати в Акті перевірки припущення та факти, не підтверджені документами.
Зауваження до Акта перевірки можуть надаватися суб'єктом перевірки протягом трьох робочих днів з дати отримання другого примірника Акта перевірки. Ці зауваження є невід'ємною частиною Акта перевірки.
Рішення зареєстровано в Міністерстві юстиції 06 березня 2013 р. за № 377/22909 та набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Станом на 28.03.2013 року рішення не набрало чинності.