27 травня на офіційному сайті Міністерства доходів і зборів опублікований для обговорення проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу», які мають бути запроваджені з 1 січня 2014 року.
Пропонується концептаульно змінити підхід до оподаткування прибутку підприємств, а саме - визначати об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств шляхом коригування фінансового результату, розрахованого за правилами бухгалтерського обліку у фінансовій звітності.
Законопроект вводить статтю 143.8 «Особливості формування резервів банками та небанківськими фінансовими установами», згідно з якою професійні учасники фондового ринку (крім недержавних пенсійних фондів, корпоративних інвестиційних фондів та адміністраторів недержавних пенсійних фондів) будуть зобов’язані формувати страховий резерв для відшкодування можливих втрат за всіма придбаними цінними паперами, включаючи нараховані за всіма цими операціями проценти та комісії.
Скасовуються ряд пільг щодо оподаткування акцизним податком.
213.2. Операції з підакцизними товарами, які не підлягають оподаткуванню: |
213.2. Операції з підакцизними товарами, які не підлягають оподаткуванню: |
213.2.3. операцій з державними та муніципальними цінними паперами, цінними паперами, гарантованими державою, та цінними паперами, емітованими Національним банком України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну фінансову політику, Державною іпотечною установою, та звичайними іпотечними облігаціями, емітованими фінансовою установою, більше ніж 50 відсотків корпоративних прав якої належать державі або державним банкам, інвестиційними сертифікатами, сертифікатами фондів операцій з нерухомістю, цільовими облігаціями підприємств, виконання зобов'язань за якими здійснюється шляхом передачі об'єкта (частини об'єкта) житлового будівництва; |
213.2.3. операції з державними цінними паперами, облігаціями місцевих позик, цінними паперами, гарантованими державою, фінансовими банківськими векселями і фінансовими казначейськими векселями, цінними паперами емітованими Національним банком України, Міністерством фінансів України, Державною іпотечною установою, та звичайними іпотечними облігаціями, емітованими фінансовою установою, більш ніж 50% корпоративних прав якої належать державі або державним банкам;
|
213.2.5. операції емітента цінних паперів інститутів спільного інвестування відкритого типу, а саме операції з розміщення, погашення, викупу та повторного продажу; |
213.2.5. операції з активами недержавних пенсійних фондів; |
Разом з цим скасовується обов’язок торговця цінними паперами бути податковим агентом за акцизним податком (ст. 219.2 у новій редакції).
Податковий агент утримує податок за рахунок сторони яка визначена у договорі та повинна перераховувати суму податку податковому агенту у дату виникнення податкових зобов’язань за такою операцією використовуючи відповідну ставку податку. Датою виникнення податкових зобов'язань за операціями є дата переходу права власності за операцією з продажу, обміну або інших способів відчуження цінного паперу, або дата переходу права на базові активи деривативів.
Штрафні санкції за порушення податкового законодавства в частині виконання вимог пунктів 153.8 і 153.9 статті 153 розділу III та розділу VI цього Кодексу, в частині справляння особливого податку на операції з відчуження цінних паперів та операцій з деривативами за період з 1 січня по 31 грудня 2013 року застосовуються у розмірі не більше 1 гривні за кожне порушення.
Законопроект містить низку норм, які змінюють порядок оподаткування операцій з цінними паперами та деривативами. Основними із них є:
1) 39.18. Звичайною ціною цінного паперу є біржовий курс цінного паперу, розрахований в порядку, визначеному підпунктом 2151.1.1 цього Кодексу. У разі, якщо значення біржового курсу цінного паперу, визначені на різних фондових біржах, відрізняються, то для цілей цього пункту використовується біржовий курс такого цінного паперу, що визначений на фондовій біржі, де обсяг біржових торгів таким цінним папером за останні 60 календарних днів є найбільшим. Для цінних паперів, за якими не визначено біржовий курс, звичайною ціною цінного паперу є оціночна вартість цінного паперу, визначена оцінювачем майна, або ціна, визначена виходячи з цін, що склалися на ринку цінних паперів відповідно до вимог, встановлених Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування єдиної державної податкової, державної митної політики, або ціна, визначена для цінних паперів, що відповідно до законодавства не можуть бути допущені до обігу на фондових біржах, та яка не може бути нижче 80 відсотків номінальної вартості таких цінних паперів, якщо інший дисконтуючий коефіцієнт не встановлений Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування єдиної державної податкової, державної митної політики, або розрахункова вартість цінного папера (для цінних паперів інститутів спільного інвестування у випадках, передбачених чинним законодавством).".
2) Підпункт 2151.1.1 статті 2151. Ставки податку за операціями з відчуження цінних паперів та операцій з деривативами Кодексу викладений у новій редакції:
«2151.1. Податок справляється у розмірі:
2151.1.1. 0 відсотків від суми операції з продажу на фондовій біржі цінних паперів, що перебувають у біржовому реєстрі або за якими розраховується біржовий курс, відповідно до вимог, які встановлюються Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову та митну політику для використання з метою визначення об'єкта оподаткування. При цьому біржовий курс, розрахований на певній фондовій біржі, не може бути застосований до операцій з цінними паперами такого ж саме емітента на іншій фондовій біржі з метою справляння податку.»
3) Скасовується стаття 153.8 разом із нормою про одночасне дотримання умов визнання цінних паперів такими, що перебувають в обігу на фондовій біржі і вводиться стаття 143.2 «Оподаткування операцій торгівлі цінними паперами та деривативами», яка містить такі основні новації:
- Суми дооцінки цінних паперів за даними бухгалтерського обліку зменшують фінансовий результат за правочинами з цінними паперами. Суми уцінки цінних паперів за даними бухгалтерського обліку збільшують фінансовий результат за правочинами з цінними паперами.
- При визначені фінансових результатів, що розраховуються за правилами бухгалтерського обліку під час переходу права власності на цінний папір від платника податку до наступного власника, платник податку має враховувати наступне: склад собівартості цінного паперу визначається з урахуванням вартості його придбання, комісійної винагороди, мита, податків (крім особливого податку на операції з цінними паперами), зборів, обов'язкових платежів та інших витрат, безпосередньо пов'язаних з придбанням такого цінного паперу.
- Фінансовий результат від операцій з деривативами визначається як різниця між доходами за операціями з деривативами за всіма базовими активами та витратами за операціями з деривативами за всіма базовими активами звітного періоду за виключенням деривативів, що укладаються в межах операції хеджування.
4) 143.3.2. Особливості оподаткування операцій РЕПО. «Якщо договір РЕПО не передбачав перехід права власності на цінні папери, то в разі неповернення коштів за другою частиною договору РЕПО, при відчуженні цінних паперів їх вартість з метою оподаткування визначається на рівні звичайних цін згідно ст. 39 цього Кодексу станом на дату виконання першої частини договору РЕПО.»
5) При визначенні прибутків/збитків у порядку визначеному пунктами 143.2 і 143.3 статті 143 цього Кодексу, витрати, понесені (нараховані) платниками податків при придбанні цінних паперів, деривативів до 1 січня 2013 року, враховуються при їх подальшому відчуженні в повному обсязі на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення (нарахування) витрат, незалежно від того, чи приймали такі витрати участь у розрахунку фінансового результату (від'ємного чи позитивного) до 1 січня 2013 року чи ні.
Обговорення законопроекту триває 30 календарних днів, тобто до 27 червня.
Пропозиції та зауваження просимо надсилати для узагальнення та аналізу до ПАРД на адресу [email protected] (Контактна особа – Сергій Москвін) до 25 червня 2013 року (включно).