Мені потрібно знати все про:
Депозитарні установи
Торгівлю цінними паперами

Календар подій

Правовий комітет ПАРД затвердив рекомендації щодо проведення фінансового моніторингу операції депозитарними установами

 

Рекомендації Правового комітету ПАРД

щодо проведення фінансового моніторингу операції депозитарними установами

 

Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України «Про депозитарну систему України» від 06.07.2012 року внесення змін до системи депозитарного обліку стосовно цінних паперів конкретного власника здійснюється виключно депозитарними установами (у визначених законодавством випадках - Національним банком України або депозитаріями-кореспондентами), в установленому Комісією порядку на підставі:

інформації, що подається Центральним депозитарієм, у разі вчинення правочину щодо цінних паперів на фондовій біржі щодо цінних паперів, облік яких відповідно до компетенції, встановленої цим Законом, веде Центральний депозитарій;

інформації, що подається Національним банком України, у разі вчинення правочину на фондовій біржі щодо цінних паперів, облік яких відповідно до компетенції, встановленої цим Законом, веде Національний банк України;

розпорядження, що подається кожним депонентом, що є стороною правочину, - у разі вчинення депонентами однієї депозитарної установи правочину щодо цінних паперів поза фондовими біржами без додержання при розрахунках принципу "поставка цінних паперів проти оплати";

розпорядження, що подається депонентом та Центральним депозитарієм або Національним банком України у разі вчинення депонентами різних депозитарних установ правочину щодо цінних паперів поза фондовими біржами без додержання при розрахунках принципу "поставка цінних паперів проти оплати";

розпорядження та інших документів (у випадках, встановлених Комісією), що подаються депонентом, - у разі встановлення або зняття обмеження прав на цінні папери та прав за цінними паперами відносно прав цього депонента;

документів, визначених Комісією, у разі спадкування, правонаступництва чи в інших установлених Комісією випадках;

рішення суду або уповноваженого законом державного органу або його посадової особи.

Таким чином, при відображенні депозитарною установою переходу права власності на цінні папери за наслідками їх придбання на підставі цивільного-правового договору поза фондовою біржею до депозитарної установи подається лише розпорядження на проведення депозитарної операції без документів, що підтверджують наявність підстав для виконання такої операції.

При цьому, відповідно до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму» від 28.11.2002 року (надалі – Закон про запобігання легалізації доходів), всі професійні учасники фондового ринку є суб’єктами первинного фінансового моніторингу (СПФМ).

До обов’язків СПФМ згідно ч. 2 ст. 6 Закону про запобігання легалізації доходів, віднесено забезпечення виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, до початку, у процесі, в день виникнення підозр, після їх проведення або при спробі їх проведення чи після відмови клієнта від їх проведення.

Фінансові операції, що підлягають обов’язковому фінансовому моніторингу, визначено у ст. 15, а фінансові операції, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу, у ст. 16 Закону про запобігання легалізації доходів.

Вказані статті визначають ознаки за якими фінансові операції підлягають фінансовому моніторингу.

Серед ознак фінансової операції, що характеризує її як операцію, що підлягає обов’язковому фінансовому моніторингу, які СПФМ з’ясовують із договору про перехід права власності на цінні папери, можна виділити:

  • сума фінансової операції;
  • здійснення розрахунку за фінансовою операцією у готівковій формі;
  • проведення фінансових операцій за правочинами, форма розрахунків за якими не визначена;
  • зарахування або переказ коштів, надання або отримання кредиту (позики), проведення інших фінансових операцій у разі, якщо хоча б одна із сторін - учасників фінансової операції є фізичною або юридичною особою, що має відповідну реєстрацію, місце проживання чи місцезнаходження в країні (на території), що не виконують чи неналежним чином виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, що здійснюють діяльність у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, або однією із сторін є особа, яка має рахунок у банку, зареєстрованому у вищезазначеній країні (території). Перелік таких країн (територій) визначається відповідно до порядку, встановленого Кабінетом Міністрів України, на основі висновків міжнародних, міжурядових організацій, діяльність яких спрямована на протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, і підлягає опублікуванню.

Щодо ознак операцій, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу Закон про запобігання легалізації доходів не визначає таких їх ознак, з’ясування договору яких потребує обов’язкової наявності договору про відчуження цінних паперів..

Разом з тим СПФМ може визначити у внутрішніх правилах проведення фінансового моніторингу додаткові критерії за якими він буде відносити операцію до внутрішнього фінансового моніторингу. У такому разі СПФМ також може бути необхідно для з’ясування суті такої операції наявність договору про перехід права власності на цінні папери.

Таким чином, у разі неподання до СПФМ – депозитарної установи договору про перехід права, як це і передбачено Законом України «Про депозитарну систему України», в СПФМ – депозитарної установи виникають складнощі у процесі здійснення фінансового моніторингу.

Відповідно до п. 6 гл. 3 розд. V проекту Положення про депозитарну діяльність, передбачено обов’язкові реквізити розпорядження на проведення облікової операції, разом з тим, перелік таких реквізитів не є вичерпним.

Таким чином, з метою забезпечення виконання депозитарною установою покладеного на неї обов’язку щодо проведення фінансового моніторингу операцій з цінними паперами, доцільно доповнити розпорядження такими реквізитами:

  • сума фінансової операції згідно договору (ціна договору для оплатних правочинів, номінальна вартість цінних паперів для безоплатних правочинів);
  • форма розрахунків за договором (зазначається лише щодо оплатних правочинів);
  • країна реєстрації, місця проживання чи місцезнаходження контрагента за операцією;
  • інші реквізити у випадку необхідності отримання додаткової інформації для проведення внутрішнього фінансового моніторингу операцій за ознаками передбаченими внутрішніми правилами проведення фінансового моніторингу СПФМ та не передбаченими Законом про запобігання легалізації доходів.

 

Поділитись: