На пленарному засіданні 19 грудня 2013 року Верховна рада України заслухала доповідь щодо Проекту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо ставок окремих податків та податкових пільг) від 17.12.2013 № 3757-1 (ініціатор – н.д. Омельченко В.П.), який зокрема передбачає збільшення податкового тиску на учасників фондового ринку. Комітет ВРУ з питань податкової та митної політики рекомендував ВРУ прийняти цей законопроект за основу. Голосування щодо законопроекту не відбулось.
Водночас перехідними положеннями законопроекту «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 14.09.2013 № 3000 передбачено внесення змін до Податкового кодексу України (далі – ПКУ), що відповідають запропонованим законопроектом № 3757-1 змінам щодо особливого податку на відчуження цінних паперів та деривативів.
Законопроекти передбачають внесення змін до статті 215-1 ПКУ щодо ставок особливого податку:
- 0,3 відсотка від суми операції з продажу на фондовій біржі цінних паперів, за якими розраховується біржовий курс, відповідно до вимог, встановлених Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну фінансову політику;
- 0,3 відсотка від суми операції з деривативами на фондовій біржі;
- 0,5 відсотка від суми операції з продажу поза фондовою біржею цінних паперів, що перебувають у біржовому реєстрі та операції з продажу на фондовій біржі цінних паперів, за якими не розраховано біржовий курс фондовою біржею на дату проведення операції на такій біржі;
- 1,5 відсотка від суми операції з продажу цінних паперів поза фондовою біржею, що не перебувають у біржовому реєстрі;
- 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за укладений дериватив (контракт) поза фондовою біржею.
Законодавці обґрунтовують такі зміни збільшенням ресурсу надходжень від акцизного податку у 2014 році (+ 0,7 млрд. грн.) за рахунок підвищення ставок податку на операції з цінними паперами.
Також пропонується значно скоротити перелік операцій з цінними паперами, що не підлягають оподаткуванню особливим податком, розширивши таким чином базу оподаткування. Зокрема, скасовуються зміни, передбачені Законом № 657-VII, щодо операцій з будь-якими акціями.
Змінами також передбачено, що датою виникнення податкових зобов’язань з особливого податку є дата переходу права власності на цінні папери. Пропонується встановити, що якщо податковий агент – торговець цінними паперами не може визначити дату переходу права власності (коли за договором на виконання договору доручення розрахунки здійснюються сторонами без участі торговця), то датою виникнення податкових зобов’язань може бути дата укладення такого договору.
ПАРД звертає увагу на те, що внесення змін до ПКУ іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу, забороняється пунктом 7.3 статті 7 ПКУ.
Крім того, викликає обурення систематичне порушення принципу стабільності податкового законодавства, закріпленого у пункті 4.1.9 статті 4 ПКУ, який встановлює, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Оскільки Закон України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» у строк, встановлений статтею 159 Регламенту ВРУ, не прийнято, ВРУ прийняла Постанову «Про особливості процедури розгляду і прийняття проекту Закону України про Державний бюджет України на 2014 рік», яка передбачає прийняття в цілому Закону України про Державний бюджет України на 2014 рік (реєстр. № 3000) з пропозиціями Комітету Верховної Ради України з питань бюджету 16 січня 2014 року.
Торговий комітет ПАРД розгляне вказані законопроекти та сформує позицію Комітету щодо пропонованих змін на засіданні, що заплановано на 26 грудня 2013 року. Враховуючи позицію Торгового комітету, планується затвердити на засіданні Ради ПАРД, що заплановано на 27 грудня 2013 року, звернення щодо зазначених податкових ініціатив до Голови та народних депутатів, що є членами Комітету ВРУ з питань бюджету та підкомітету з питань цінних паперів, фондового ринку, діяльності державних підприємств, операцій, пов'язаних з реалізацією окремих видів майна, діяльності рейтингових агентств Комітету з питань фінансів і банківської діяльності.
Нагадаємо, раніше ПАРД направила до Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики позицію Торгового комітету ПАРД щодо доцільності прийняття законопроекту Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо удосконалення режиму оподаткування та стимулювання інвестиційних процесів) за реєстр. № 3449 з обґрунтуванням неефективності особливого податку.