30 квітня на сайті НКЦПФР розміщений для обговорення та надання пропозицій проект рішення «Про затвердження Положення про систему нагляду за дотриманням професійними учасниками фондового ринку пруденційних нормативів у їх діяльності» (далі – Положення).
ПАРД/АФП виступає проти затвердження Положення і вважає, що при розробленні Положення були проігноровані основні положення Концепції запровадження пруденційного нагляду за діяльністю професійних учасників фондового ринку, затвердженої рішенням НКЦПФР від 12 квітня 2012 року N 553.
Відповідно до Концепції «пруденційний нагляд - це система наглядових процедур НКЦПФР за дотриманням установою пруденційних правил, яка дозволяє зменшити наглядове навантаження на професійних учасників фондового ринку, діяльність яких не несе загрози невиконання зобов'язань перед існуючими клієнтами, і посилити наглядові зусилля за установами, діяльність яких є чи може бути загрозою для виконання таких зобов'язань.»
Замість того, щоб зменшити наглядове навантаження шляхом пруденційного нагляду, НКЦПФР йде шляхом посилення нагляду (контролю) шляхом проведення перевірок, зокрема введення системи індивідуального нагляду. Але недотримання пруденційних нормативів не може вважатись порушенням законодавства, оскільки такі нормативи є лише індикаторами фінансового стану та повинні спонукати професійних учасників фондового ринку до пруденційної (обачливої) поведінки, а їх клієнтам надавати відповідний сигнал про надавачів фінансових послуг.
Крім того, у Положенні не проводиться різниця між тими, хто «не несе загрози» і хто «несе загрозу» виконання зобов’язань перед існуючими клієнтами та контрагентами.
Концепція наразі передбачає, що Комісії в процесі розвитку системи пруденційного нагляду треба переходити від перевірок до оцінки внутрішньої системи управління ризиками компанії. Однак у Положенні немає навіть згадки про таку оцінку. Це не дозволяє оцінити та зменшити, як зазначено у Концепції, системний ризик при застосуванні стандартного для всіх установ підходу шляхом більш точного врахування профілю ризику кожного професійного учасника фондового ринку.
ПАРД/АФП наполягають на проведенні круглого столу з питань реалізації Концепції, присвяченому детальному аналізу основних проблем, які виникли при запровадженні пруденційного нагляду за діяльністю професійних учасників фондового ринку, а також перенесенні терміну застосування можливих санкцій НКЦПФР за недотримання пруденційних нормативів з 1 липня 2014 року на 1 січня 2015 року.