ПАРД/АФП розробили та направили до НКЦПФР пропозиції до Положення про систему нагляду за дотриманням професійними учасниками фондового ринку пруденційних нормативів у їх діяльності, яке було оприлюднено 30 квітня на сайті НКЦПФР, відповідно до Концепції запровадження пруденційного нагляду за діяльністю професійних учасників фондового ринку, затвердженої рішенням НКЦПФР від 12 квітня 2012 року N 553.
Пропозиції включають наступні принципові концептуальні норми.
1. Назва нормативно-правового акту, що відображає його суть: «Положення про систему пруденційного нагляду за професійними учасниками фондового ринку», а не Положення про систему нагляду за дотриманням пруденційних нормативів. Недотримання пруденційних нормативів не може вважатись порушенням законодавства, оскільки такі нормативи є лише індикаторами фінансового стану та повинні спонукати професійних учасників фондового ринку до пруденційної (обачливої) поведінки.
2. Із проекту Положення, яке запропоноване НКЦПФР, пропонується виключити всі норми, які передбачають посилення нагляду (контролю) шляхом проведення перевірок професійних учасників, і запровадження можливих санкцій за невиконання розпоряджень НКЦПФР щодо приведення пруденційних показників у відповідність до нормативів. Зокрема, це стосується введення так званого «індивідуального нагляду», який передбачає додаткові перевірки і санкції, тоді як у Концепції запровадження пруденційного нагляду передбачається, що за результатами індивідуального нагляду (моніторингу) «надаються рекомендації або обов'язкові до виконання приписи щодо усунення впливу факторів, що спричинили підвищення ризику, або щодо мінімізації впливу такого ризику за умови неможливості його усунення».
3. Інформацію про професійного учасника та значення його пруденційних показників за останній звітний пропонується публікувати у загальнодоступній інформаційній базі даних Комісії про ринок цінних паперів. Це є достатнім профілактичним заходом для впливу на професійного учасника: їх клієнтам буде наданий відповідний сигнал про пруденційні показники як індикатори фінансового стану професійного учасника.
4. Відповідно до Концепції запровадження пруденційного нагляду у процесі аналізу факторів, що впливають на дотримання професійними учасниками фондового ринку пруденційних нормативів, професійних учасників потрібно розподілити на групи незначного ризику (діяльність яких не несе загрози невиконання зобов'язань перед існуючими клієнтами та контрагентами), і підвищеного ризику (діяльність яких є чи може бути загрозою для виконання таких зобов'язань).
Критеріями віднесення професійних учасників фондового ринку до групи підвищеного ризику можуть бути:
- відхилення від нормативного значення регулятивного капіталу більш як на 30 відсотків протягом останніх трьох звітних місяців;
- відхилення від нормативного значення коефіцієнта абсолютної ліквідності більш як на 30 відсотків протягом останніх трьох звітних місяців;
- наявність протягом останніх трьох років фактів порушень законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
Об’єктом впливу НКЦПФР та СРО мають бути професійні учасники, що віднесені до групи підвищеного ризику.
5. Функції структурного підрозділу Комісії, до повноважень якого відноситься здійснення пруденційного нагляду за діяльністю професійних учасників (уповноваженого структурного підрозділу) ПАРД/АФП вбачають у глибокій аналітичній обробці даних про пруденційні показники та підготовці відповідних рішень на розгляд НКЦПФР. Так, пропонується, щоб цей підрозділ:
- формував систему оцінки ризиків в діяльності професійних учасників фондового ринку та управління ними;
- прогнозував майбутні ризики на основі аналізу отриманої від професійних учасників фондового ринку інформації щодо дотримання пруденційних нормативів;
- розробляв та подавав на розгляд Комісії план заходів щодо запобігання виникненню системних ризиків на фондовому ринку з метою забезпечення стійкості і надійності фондового ринку в цілому.