У Верховній Раді зареєстрований за № 4938 і включений до порядку денного проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо упередження (мінімізації) негативного впливу на стабільність банківської системи. Авторами законопроекту є народні депутати – члени Комітету ВРУ з питань фінансів та банківської діяльності.
Законопроектом пропонується внести до Закону України “Про Національний банк України”, Закону України “Про банки і банківську діяльність” зміни, якими передбачається:
- встановлення відповідальності банків за маніпулювання на грошово-кредитному ринку;
- надання Національному банку України права встановлювати особливості банківського регулювання, надання банківських послуг у разі стрімкого погіршення ситуації на фінансовому ринку;
- набрання чинності нормативно-правовими актами Національному банку України після їх офіційного опублікування;
- запровадження спрощеного порядку проведення процедур, пов’язаних з терміновою капіталізацією банків;
- збільшення мінімального розміру статутного капіталу банку до 500 млн. грн.;
- встановлення вимоги щодо затвердження системно важливими банками плану відновлення діяльності банку;
- встановлення вимоги до власників істотної участі надавати фінансову допомогу проблемному банку та відповідальності за її ненадання;
- встановлення відповідальності керівників банку, контролерів та інших власників істотної участі у банку у разі, якщо їх дії чи бездіяльність призвели до понесення банком збитків та/або завдання шкоди інтересам вкладників та інших кредиторів банку, віднесеного до категорії неплатоспроможних;
- уточнення та розширення критеріїв, за якими Національний банк України зобов’язаний прийняти рішення про віднесення банку до категорії проблемного чи неплатоспроможного;
- надання Національному банку України права на застосування заходів впливу до банків чи власників істотної участі у банку у разі застосування до них санкцій іноземними державами/міжнародними організаціями.
Також законопроектом пропонується внести до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Законів України “Про систему гарантування вкладів фізичних осіб”, “Про виконавче провадження”, “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, “Про обіг векселів в Україні”, “Про цінні папери та фондовий ринок”, “Про страхування”, Декретів Кабінету Міністрів України “Про систему валютного регулювання і валютного контролю”, “Про державне мито” зміни, якими передбачається:
- розширення напрямків використання коштів Фонду, у тому числі надання приймаючому або перехідному банку позики на умовах субординованого боргу;
- створення Фондом спеціалізованої установи, яка має вживати заходи для розрахунку з кредиторами неплатоспроможного банку;
- запровадження нових видів цінних паперів – фінансовий вексель Фонду та облігації Фонду;
- уточнення повноважень адміністративної ради, виконавчої дирекції Фонду;
- уточнення кола осіб, які є працівниками Фонду, а також врегулювання питань що до їх захисту та майнової відповідальності;
- порядок інформування Фондом громадськості та кредиторів неплатоспроможних банків про свою діяльність;
- розширення джерел формування коштів Фонду, в тому числі за рахунок облігацій внутрішньої державної позики;
- доповнення підстав запровадження спеціального збору;
- непоширення гарантій на вклад у банку, якщо такий вклад використовується вкладником як засіб забезпечення виконання іншого зобов’язання перед цим банком та за вкладами у банківських металах;
- проведення розрахунків з вкладниками також через національного оператора поштового зв'язку або іншим способом;
- розширення повноважень Фонду в частині застосування до банків за порушення ними законодавства про систему гарантування вкладів адміністративно – господарських санкцій у вигляді письмового застереження, диференційованого штрафу або розпорядження про усунення порушень законодавства;
- встановлення можливості продовження строку тимчасової адміністрації до одного місяця.
- розширення випадків задоволення вимог кредиторів під час тимчасової адміністрації;
- надання уповноваженій особі Фонду під час тимчасової адміністрації права розривати непотрібні договори, приймати осіб на роботу до банку;
- уточнення порядку залучення до роботи під час тимчасової адміністрації радників, юристів, оцінювачів та інших;
- визначення підстав для визнання договорів за участі банку нікчемними (під час тимчасової адміністрації) та порядку роботи уповноваженої особи Фонду з такими договорами;
- уточнення порядку проведення уповноваженою особою Фонду інвентаризації під час тимчасової адміністрації;
- встановлення спрощеного порядку проведення процедур, пов’язаних з придбанням інвестором неплатоспроможного або перехідного банку;
- призначення куратора Фонду в неплатоспроможний/перехідний банк, придбаний інвестором та визначення повноважень куратора;
- визначення порядку виведення неплатоспроможного банку з ринку за участі Міністерства фінансів України або державного банку;
- уточнення наслідків призначення уповноваженої особи Фонду під час ліквідації банку;
- уточнення порядку розпорядження активами банку, що перебуває у стадії ліквідації, які не включаються до ліквідаційної маси, зокрема кошти на рахунках іпотечних активів, активів недержавного пенсійного фонду, фонду фінансування будівництва або майно фонду операцій з нерухомістю;
- уточнення порядку реалізації та списання залишків майна банку при ліквідації;
- надання Фонду права витребовувати в судовому порядку від контролерів, керівників та інших власників істотної участі банку кошти в сумі, необхідній для погашення заборгованості перед кредиторами банку, що не погашена за недостатністю майна;
- непоширення процедур регуляторної політики на акти Фонду з питань виведення неплатоспроможних банків з ринку;
- уточнюється координація та співпраця Фонду та Національного банку України;
- встановлюються пільги щодо сплати державного мита Фонду за дії пов’язані з утворенням перехідного банку, а також приймаючому та перехідному банку за отримання активів і зобов’язань, внесення змін до державних реєстрів;
- встановлюється право неплатоспроможних банків, ліквідацію яких здійснює Фонд, здійснювати валютні операції без ліцензії Національного банку України;
- уточнення щодо обов’язкового зупинення виконавчого провадження у разі здійснення тимчасової адміністрації неплатоспроможного банку;
- непоширення дії законодавства про державні закупівлі на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи та послуги, необхідні для виконання Фондом власних функцій.