Відкритий лист професійних учасників до НКЦПФР щодо анулювання ліцензій за нездійснення професійної діяльності протягом року
ПАРД та АФП виступили центром комунікації професійних учасників фондового ринку та організували направлення до НКЦПФР відкритого колективного листа щодо проблем анулювання ліцензій на підставі нездійснення діяльності протягом року наступного змісту.
02.07.2014 року на офіційному веб-сайті НКЦПФР було опубліковано для обговорення доопрацьований проект рішення «Про затвердження Змін до Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів)». В доопрацьованій редакції проекту не враховано принципову пропозицію ПАРД та АФП, направлену до НКЦПФР листом від 28.04.2014 № 95-01 та № 0549, стосовно приведення підстави для анулювання ліцензії – нездійснення професійної діяльності протягом року – у відповідність до законодавства України та Директив ЄС.
Законами України та нормативно-правовими актами НКЦПФР не встановлено жодного обмеження щодо мінімальної кількості операцій, які зобов’язаний здійснити професійний учасник протягом року. Більше того, відповідно до Закону «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» ліцензія - це документ державного зразка, який засвідчує право ліцензіата на провадження зазначеного в ньому виду господарської діяльності протягом визначеного строку у разі його встановлення КМУ за умови виконання ліцензійних умов. Отже, ліцензія надає право, проте не зобов’язує здійснювати діяльність. Таким чином, можна зробити висновок, що анулювання ліцензії у разі нездійснення певного виду діяльності – це не санкція за порушення законодавства про цінні папери.
Звертаємо Вашу увагу на те, що неукладення професійним учасником фондового ринку жодного договору в рамках певного виду професійної діяльності протягом року не свідчить про небажання такого професійного учасника провадити зазначений вид діяльності. Навпаки, про наміри за сприятливих ринкових умов розвивати такий вид діяльності свідчить дотримання ним біль жорстких вимог щодо мінімального розміру статутного капіталу, власного капіталу та регулятивного капіталу, кількості сертифікованих спеціалістів та інших ліцензійних умов.
Відповідно до Директиви 2004/39/ЄС Європейського Парламенту та Ради про ринки фінансових інструменті інвестиційна компанія отримує одну ліцензію на надання всіх послуг з інвестування та здійснення видів інвестиційної діяльності, до яких згідно секції А Додатку І відносяться наступні:
(1) Прийняття та передача замовлень щодо одного чи більше фінансових інструментів.
(2) Виконання замовлень від імені клієнтів.
(3) Здійснення операцій за власний рахунок.
(4) Управління активами.
(5) Консультування з інвестування.
(6) Андеррайтинг фінансових інструментів та/або розміщення фінансових інструментів на основі твердих зобов'язань.
(7) Розміщення фінансових інструментів без твердих зобов'язань
(8) Керування Багатосторонніми Торговельними Засобами.
Ліцензування може охоплювати одну чи більше додаткову(-і) послугу(-ги), встановлену(-ні) у Секції B Додатку I. Ліцензія в жодному разі не видається для надання лише додаткових послуг. Ліцензію може бути розширено за запитом інвестиційної компанії, яка бажає розширити свою діяльність шляхом надання додаткових послуг з інвестування, здійснення інвестиційної діяльності чи надання додаткових послуг, непередбачених на момент видачі первинної ліцензії (стаття 6).
Статтею 8 Директиви 2004/39/ЄС визначено підстави для анулювання ліцензії. Зокрема, ліцензію може бути анульовано, якщо інвестиційна компанія не використовує ліцензію впродовж 12 місяців, відкрито відмовляється від ліцензії або впродовж попередніх 6 місяців не надала жодної послуги з інвестування чи не здійснювала ніякої інвестиційної діяльності, якщо держава-член не передбачить автоматичного припинення дії ліцензії в таких випадах.
Таким чином, оскільки право на здійснення всіх перелічених інвестиційних послуг та додаткових послуг надає одна ліцензія, то під невикористанням цієї ліцензії слід розуміти нездійснення жодного з перелічених вище видів інвестиційних послуг та видів діяльності.
Зважаючи на вищевикладене, ми, професійні учасники фондового ринку, вимагаємо приведення підпункту 12 пункту 1 «Підстави для анулювання ліцензії (копії ліцензії)» розділу IV Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії до чинного законодавства України з урахуванням Директиви 2004/39/ЄС та викладення його в такій редакції:
«нездійснення ліцензіатом певного виду професійної діяльності на фондовому ринку протягом року (у тому числі з дати отримання ліцензії), крім випадків коли при суміщенні видів професійної діяльності ліцензіат здійснював інші види професійної діяльності;».
До відкритого колективного листа приєднались:
ПАТ «Ділові партнери»
ПАТ «ОКМА»
ТОВ «Райфайзен-реєстр»
ТОВ «ПРО КАПІТАЛ СЕК`ЮРІТІЗ»
ТОВ «КОНГРЕС-ІНВЕСТ»
ТОВ «ПІОГЛОБАЛ Капітал»
ПАТ «СЕБ КОРПОРАТИВНИЙ БАНК»
ТОВ «ТАЛ-ІНВЕСТ»
ТОВ «Фінекс»
ТОВ «Фінансова компанія «МІУС»
ТОВ «ТАРГЕТ ТРЕЙД»
ТОВ «Фірма «Промінко»
ПАТ «Златобанк»
ТОВ «Інвестиційна компанія «Стандарт-Інвест»
ТОВ «Стандарт-Реєстр»