На офіційному веб-сайті НКЦПФР 17.09.2014 опубліковано для обговорення проект рішення Комісії «Про затвердження змін до Порядку та умов видачі ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), переоформлення ліцензії, видачі дубліката та копії ліцензії» (далі – зміни до Порядку).
Нагадаємо, на початку року ПАРД та АФП звернулись до Комісії з ініціативою про внесення змін до законодавства з питань ліцензування професійної діяльності на фондовому ринку та направили свої пропозиції.
В опублікованому проекті змін до Порядку враховані пропозиції асоціацій, зокрема наступні:
1. надання визначення понять «заявник, який уперше отримує ліцензію» з метою уникнення множинності тлумачень цього терміну, адже від способу його тлумачення залежить склад пакету документів, що подається для отримання ліцензії;
2. термін давності документів щодо ідентифікації іноземних юридичних осіб - власників заявника продовжити з трьох до шести місяців з дати нотаріального засвідчення відповідних документів за місцем видачі;
3. аудиторський висновок може бути складено раніше, ніж за два місяці до дати подання пакету документів, термін давності до нього не застосовуватиметься;
4. уточнення критеріїв ділової репутації: свідченням недосконалої ділової репутації може бути тільки прецедент застосування санкції у вигляді анулювання ліцензії, але не анулювання ліцензії за ініціативою професійного учасника; вимога щодо погодження власником істотної участі може бути критерієм ділової репутації тільки у випадку, якщо на момент набуття істотної участі таке погодження вимагалось законодавством; наявність прострочених зобов’язань щодо сплати податків (податкового боргу) та зборів не може бути критерієм ділової репутації;
5. коригування форми анкет щодо ділової репутації у зв’язку з уточненням критеріїв ділової репутації; формою анкети щодо ділової репутації (додаток 4) передбачено, що нотаріально посвідчується тільки підпис керівника заявника (ліцензіата), а підписи головного бухгалтера та керівника служби внутрішнього аудиту (контролю) посвідчуються керівником заявника (ліцензіата);
6. уточнення, що у разі відсутності у торговця цінними паперами внутрішніх структурних підрозділів, що безпосередньо здійснюють діяльність, то у відповідній довідці не зазначається найменування підрозділу, а заповнюються лише відомості про працівників торговця, що відповідають за ведення професійної діяльності;
7. виключення з форми Довідки про асоційованих осіб - членів сім'ї фізичної особи - власника з істотною участю у заявника особистих підписів таких осіб, адже асоційовані особи власника з істотною участю можуть проживати в різних містах або навіть різних державах;
8. скорочення обсягу інформації, що надається в довідці про персональний склад наглядової ради, виконавчого органу, ревізійної комісії: дані про загальний стаж роботи та телефони є надлишковими; адаптація форми довідки під випадки, коли членом органів управління є юридична особа.
Також враховано пропозиції ПАРД та АФП щодо приведення Порядку у відповідність до Закону України «Про депозитарну систему України» та до іншого законодаства , що останнім часом зазнало змін.
Крім того, Комісія пропонує уточнити, що копія рішення уповноваженого органу (особи) управління іноземної юридичної особи про участь у заявнику в Україні та письмовий дозвіл на участь іноземної юридичної особи у заявнику в Україні подаються тільки щодо заявника, який уперше отримує ліцензію.
Також Комісія планує уточнити, що заявник, який вперше отримує ліцензію, у складі пакету документів подає до Комісії аудиторський висновок, складений на підставі фінансової звітності щодо фінансового стану банку за результатами календарного року та звітного періоду, якщо в такому періоді відбулось збільшення статутного капіталу заявника, що передують даті подання заяви на видачу ліцензії.
На жаль не враховані пропозиції щодо обмеження кола осіб, стосовно яких подаються документи щодо ідентифікації та анкети ділової репутації. Чинна редакція передбачає подання зазначених документів щодо власників заявника та всіх юридичних осіб, через яких здійснюватиметься опосередкований контроль. Асоціації пропонували подавати документи щодо ідентифікації тільки щодо власників заявника та особи, щодо якої не існує контролерів.
Не враховано також пропозицію про те, що довідка про наявність серед учасників (акціонерів) фізичної особи з непогашеною судимістю має надаватись заявником тільки у разі отримання ним відповідної інформації від власників, адже професійний учасник не має жодних правових механізмів вимагати надання йому власниками такої інформації.
Поза увагою також залишись пропозиції щодо скорочення обсягу інформації, що подається в довідці про структуру власності. Наприклад, Асоціації пропонують виключити інформацію про кількість голосів при прямій та опосередкованій участі та про набуте право голосу, так як цю інформацію неможливо оперативно відслідковувати. Крім того, пропонувалися ряд редакцій уточнень, які дозволили б однозначно трактувати яку саме інформацію необхідно вносити до цієї форми.
Не повною мірою враховано пропозицію ПАРД та АФП щодо скасування вимоги про нотаріальне посвідчення підпису фізичної особи в анкеті щодо ділової репутації. Після обговорення даної пропозиції на засіданні Комітету НКЦПФР було досягнуто згоди щодо компромісної редакції, згідно якої нотаріально посвідчуватиметься лише підпис керівника, а підписи співробітників зможе посвідчувати сам керівник. Проте вимога про нотаріальне засвідчення підписів фізичних осіб - власників заявника (ліцензіата) на жаль зберігається у цьому проекті.