Аналіз Постанови НБУ щодо застосування валютного законодавства під час окупації Криму
Відповідно до Закону України від 12 серпня 2014 року №1636-VII «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» (далі – Закон про ВЕЗ Крим) Національний банк України 03 листопада 2014 року прийняв постанову № 699 «Про застосування окремих норм валютного законодавства під час режиму тимчасової окупації на території вільної економічної зони «Крим» (далі – Постанова 699).
1. Пунктом 2 Постанови 699 визначено, зокрема, що інвестиції резидентів в об’єкти інвестиційної діяльності, розташовані (зареєстровані) на території Криму забороняються.
Довідково. Відповідно до статті 4 Закону України «Про інвестиційну діяльність» об'єктами інвестиційної діяльності можуть бути будь-яке майно, в тому числі основні фонди і оборотні кошти в усіх галузях економіки, цінні папери (крім векселів), цільові грошові вклади, науково-технічна продукція, інтелектуальні цінності, інші об'єкти власності, а також майнові права.
Вважаємо, що вищевказана норма не забороняє резидентам інвестувати в цінні папери емітентів, які мають місцезнаходження в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі виходячи із наступного:
1) Відповідно до пункту 15.2 статті 15 Закону про ВЕЗ Крим особливості обігу цінних паперів, здійснення депозитарної діяльності та діяльності емітентів цінних паперів, які знаходяться на тимчасово окупованій території України, визначаються Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі – НКЦПФР). Згідно Закону про ВЕЗ Крим саме НКЦПФР має розробити протягом 30 днів з дня набрання чинності Законом нормативні акти, які випливають з цього Закону.
2) Відповідно до статті 6 Закону України «Про депозитарну систему України» облік цінних паперів ведеться виключно Центральним депозитарієм або Національним банком України.
До виключної компетенції Центрального депозитарію та Національного банку України (щодо державних та муніципальних цінних паперів) належить облік та зберігання цінних паперів (статті 9, 13 Закону України «Про депозитарну систему України»)
Тобто цінні папери емітентів, які мають місцезнаходження в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі, не знаходяться на території Криму. Такі цінні папери знаходяться в Центральному депозитарії та/або Національному банку України (згідно компетенції), які розташовані на іншій території України.
2. Згідно пункту 6 Постанови 699 встановлено обов’язок банків України зупинити здійснення операцій за відкритими до набрання чинності Законом про ВЕЗ Крим рахунками юридичних осіб, місцезнаходження яких на території ВЕЗ «Крим», та вжити заходів щодо закриття таких рахунків.
Вважаємо, що вищевказана норма не поширюється на відкриті банками рахунки в цінних паперах. Адже у Законі про ВЕЗ Крим, на виконання якого Національний банк України розробив Постанову 699, не міститься подібних обмежень у здійсненні операцій за рахунками в цінних паперах та норм щодо необхідності закриття рахунків, а також Законом не надано повноважень Національному банку України встановлювати подібні обмеження.
Натомість пунктом 15.2 статті 15 Закону про ВЕЗ Крим визначено право НКЦПФР зупиняти внесення змін до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів емітентів, зареєстрованих на тимчасово окупованій території України, встановлено особливості проведення операцій щодо переходу права власності на цінні папери, якщо одержувачем таких цінних паперів є особа, яка розташована (знаходиться) на території Криму.
Таким чином, Закон про ВЕЗ Крим прямо визначає можливість здійснення перереєстрації права власності на цінні папери, одержувачем яких є особа, яка розташована (знаходиться) на території Криму, але з урахуванням особливостей, встановлених Законом. Така перереєстрація не можлива у випадку відсутності у особи (в тому числі, юридичної особи з місцезнаходження на території Криму) рахунку в цінних паперах.
3. Пунктом 1 Постанови 699 встановлено, що для цілей застосування нормативно-правових актів НБУ особа, місцезнаходження якої (зареєстрована/постійно проживає) на території вільної економічної зони «Крим» (далі – суб’єкт Криму), прирівнюється до нерезидента (за інвестиційними операціями – до іноземного інвестора).
Розрахунки за операціями, пов'язаними із здійсненням іноземних інвестицій в Україну та їх поверненням, проводяться відповідно до вимог нормативно-правових актів НБУ, в тому числі:
- Положення про порядок іноземного інвестування в Україну, затвердженого постановою Правління НБУ від 10 серпня 2005 року № 280,
- Положення про порядок та умови торгівлі іноземною валютою, затвердженого постановою Правління НБУ від 10 серпня 2005 р. N 281,
- Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.2003 № 492.
Варто зазначити, що розрахунки за об'єкти інвестування здійснюються виключно через рахунки, відкриті в уповноважених банках.
Крім того, у листі від 27.01.2014 р. № 28-310/3299 Національний банк звертав увагу на те, що відповідно до законодавства України, зокрема Законів України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", "Про цінні папери та фондовий ринок", Декрету, Положення про порядок надання небанківським фінансовим установам, національному оператору поштового зв'язку генеральних ліцензій на здійснення валютних операцій, здійснення торговцями цінних паперів брокерської діяльності, якщо при цьому відбувається перехід права власності на цінні папери (у тому числі на векселі) від резидента до нерезидента або навпаки, потребує одержання такими торговцями генеральної ліцензії на здійснення валютних операцій.
З метою отримання офіційних роз’яснень щодо вищевказаних питань застосування професійними учасниками фондового ринку Постанови 699, ПАРД та АФП звернулись до Національного банку України із відповідним запитом. Про отримання офіційних роз’яснень буде повідомлено додатково.