04 листопада 2014 року відбулось засідання Комітету депозитарної діяльності ПАРД.
Учасники Комітету розглянули питання приведення договорів про відкриття рахунку в цінних паперах у відповідність до Закону України «Про депозитарну систему України» (далі – Закон).
Так, відповідно до Закону рахунок у цінних паперах депонента відкривається депозитарною установою на підставі договору про обслуговування рахунка в цінних паперах. Відповідно до цього договору депозитарна установа в установленому Комісією порядку на рахунку у цінних паперах веде облік цінних паперів, що належать власникові.
Вимоги до договору про обслуговування рахунку в цінних паперах затверджені рішенням НКЦПФР від 06.08.2013 року №1412 (далі – Рішення 1412).
Пунктом 2 Рішення 1412 встановлено обов’язок депозитарних установ, які до набрання чинності Рішенням 1412 провадили професійну діяльність на фондовому ринку - депозитарну діяльність, а саме депозитарну діяльність зберігача цінних паперів, протягом року з дня набрання чинності Законом здійснити дії щодо приведення договорів про відкриття рахунку в цінних паперах, укладених з депонентами до набрання чинності Законом, у відповідність до Вимог.
При цьому законодавством не встановлено обмежень в обслуговуванні (проведенні депозитарних операцій тощо) рахунків в цінних паперах депонентів, договори яких не приведені у відповідність до нового законодавства.
Комітет Депозитарної діяльності ПАРД прийняв рішення про доцільність встановлення на рівні законодавства обмежень у проведенні окремих депозитарних операцій для депонентів, які обслуговуються на підставі договору про відкриття рахунку в цінних паперах, що не приведений у відповідність до Закону. На думку учасників Комітету, запровадження відповідної норми сприятиме приведенню власниками договорів у відповідність до норм Закону.
Також на засіданні Комітету депозитарної діяльності ПАРД учасники розглянули розроблений НКЦПФР проект Концепції функціонування інституту тимчасового адміністратора на фондовому ринку.
Комітет прийняв рішення підтримати ідею запровадження функціонування інституту тимчасового адміністратора на фондовому ринку як однієї із засад захисту та збереження прав власності інвесторів на цінні папери. При цьому метою призначення НКЦПФР тимчасового адміністратора, на думку учасників Комітету, має бути усунення виявлених порушень, як при провадженні професійної діяльності на фондовому ринку, так і при здійсненні процедури припинення професійної діяльності та/або необхідність здійснення або завершення припинення професійної діяльності у встановленому законодавством порядку (наприклад, у випадку коли відсутні керівні посадові особи професійного учасника, є численні порушення провадження професійної діяльності на фондовому ринку або процедури припинення діяльності тощо). З метою недопущення зловживань та/або негативних наслідків для інвесторів та/або нанесення збитків, іміджу компанії, необхідно встановити чіткі параметри введення тимчасового адміністратора у професійного учасника (строк, повноваження, підстави для введення тимчасового адміністратора тощо).
При цьому, на думку учасників Комітету, недоцільним є запровадження НКЦПФР інституту тимчасового адміністратора в банках, які здійснюють професійну діяльність на фондовому ринку, та на фондових біржах.