Державна фіскальна служба України листом від 01.12.2014 № 7788/6/99-99-19-02-02-15 надала відповідь на запит ПАРД/АФП стосовно особливостей оподаткування суб’єктів ВЕЗ «Крим» у зв’язку з набранням чинності Законом України № 1636-VII від 12 серпня 2014 року «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» (далі – Закон). Відповідаючи на питання асоціацій ДФСУ повідомила наступне.
Щодо врахування вартісного критерію 50 млн. грн. при визначенні контрольованою операції з контрагентом, який згідно цього Закону прирівнюється з метою оподаткування до нерезидента
Згідно п. 5.2 ст. 5 Закону взаємовідносини між особами, які мають податкову адресу на території ВЕЗ «Крим», та особами, які мають податкову адресу на іншій території України, є контрольованими операціями згідно із статтею 39 Податкового кодексу України.
Операції, здійснені особами, які мають податкову адресу на території ВЕЗ «Крим» та досягли вартісного критерію, визначеного пп. 39.2.14 п. 39.2 ст. 39 ПКУ, визнаються контрольованими, незалежно від того, чи є така особа пов’язаною, чи ні.
Оскільки для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням звітним періодом є календарний рік (пп. 39.4.1 п. 39.4 ст. 39 ПКУ), то для визначення вартісного критерію контрольованих операцій з особами, які мають податкову адресу на території ВЕЗ «Крим», враховуються операції окремо з кожним контрагентом у цілому за календарний рік, тобто з 1 січня 2014 року по 31 грудня 2014 року. У звіті про контрольовані операції за 2014 рік платник податку повинен зазначити контрольовані операції з такими особами, здійснені у період з 27.09.2014 по 31.12.2014.
Відповідна консультація також була розміщена у Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі ДФСУ.
Щодо визначення особи, яка є податковим агентом в інтересах особи, яка згідно цього Закону прирівнюється до нерезидента, за операцією купівлі-продажу або міни цінних паперів, якщо розрахунки за таким договором здійснюються сторонами самостійно без участі повіреного – торговця цінними паперами, а дохід від операції виплачується такому нерезиденту безпосередньо його контрагентом
Згідно з п. 5.3 ст. 5 Закону юридична особа (відокремлений підрозділ), яка має податкову адресу (місцезнаходження) на території ВЕЗ «Крим», прирівнюється з метою оподаткування до нерезидента. Юридична особа (відокремлений підрозділ), яка має податкову адресу (місцезнаходження) на іншій території України, прирівнюється з метою оподаткування до резидента.
Особливості оподаткування нерезидентів встановлені ст. 160 ПКУ.
Пунктом 160.2 ст. 160 ПКУ визначено, що резидент або постійне представництво нерезидента, що здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи (крім постійного представництва нерезидента на території України) будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом від провадження господарської діяльності (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), зобов'язані утримувати податок з таких доходів, зазначених у п. 160.1 ст. 160 ПКУ, за ставкою в розмірі 15 відсотків їх суми та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати.
Перелік доходів, які слід розуміти під доходами, отриманими нерезидентом із джерелом їх походження з України, встановлений у п. 160.1 ст. 160 ПКУ. Відповідальність за повноту утримання та своєчасність перерахування до бюджету податку, зазначеного у ст. 160 ПКУ, несуть платники податку, які провадять відповідні виплати (п. 152.8 ст. 152 ПКУ).
Таким чином, податок перераховують до бюджету платники податку – резиденти, які виплачують нерезиденту прибуток від здійснення операцій з торгівлі цінними паперами, деривативами або іншими корпоративними правами, визначений відповідно до норм розділу ІІІ Кодексу (пп. «е» п. 160.1 ст. 160 ПКУ).
Щодо визначення податкової реєстрації у ВЕЗ «Крим» з метою застосування пунктів 5.2 та 5.3 статті 5 Закону з урахуванням положень Закону про анулювання податкової реєстрації осіб, які мають місцезнаходження (місце проживання) на території Автономної Республіки Крим або міста Севастополя
Особливості функціонування ВЕЗ «Крим» під час тимчасової окупації її території визначено ст. 12 Закону, відповідно якої:
з 1 червня 2014 року вважається анульованою податкова реєстрація осіб, які станом на 31 травня 2014 року мали місцезнаходження (місце проживання) та перебували на обліку в контролюючих органах на території Автономної Республіки Крим або міста Севастополя;
така податкова реєстрація може бути відновленою після евакуації особи на іншу територію України згідно із статтею 15 цього Закону у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань оподаткування, або внаслідок завершення строку тимчасової окупації.
З метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до Закону ДФСУ розроблено, зокрема, проект наказу Мінфіну «Про затвердження змін до Порядку обліку платників податків і зборів».
Зазначеним проектом наказу передбачається переведення на обслуговування таких платників податків:
до Геніченської ОДПІ Головного управління ДФС у Херсонській області – платників, які на момент набрання чинності цим наказом мали місцезнаходження (місце проживання) на тимчасово окупованій території (крім великих платників та відокремлених підрозділів);
до контролюючих органів ДФСУ за основним місцем обліку відповідних юридичних осіб – платників податків, які на момент набрання чинності цим наказом мали місцезнаходження на тимчасово окупованій території та є відокремленими підрозділами тих юридичних осіб, що мають місцезнаходження на іншій території України або перебувають на обліку в контролюючих органах, які здійснюють супроводження великих платників податків.
При цьому встановлюється, що платники податків, які на момент набрання чинності цим наказом мали місцезнаходження (місце проживання) на тимчасово окупованій території, обліковуються з ознакою «суб’єкт вільної економічної зони «Крим».
Проект наказу оприлюднений офіційному веб-порталі ДФСУ для обговорення.