Мені потрібно знати все про:
Депозитарні установи
Торгівлю цінними паперами

Календар подій

Зміни у податковому законодавстві з 01.01.2015: головне для торговців цінними паперами та депозитарних установ

Позитивні зміни 

1. Скасований особливий (акцизний) податок на операції з відчуження цінних паперів та операцій з деривативами. Починаючи з першого кварталу 2015 року не потрібно готувати та подавати декларації з цього податку.

2. Чинний режим оподаткування коштів спільного інвестування та недержавних пенсійних фондів залишився без змін. Звільняються від оподаткування кошти інститутів спільного інвестування, а також платників податків, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення. Обсяг звільнених від оподаткування доходів інститутів спільного інвестування розширено порівняно з попередньою редакцією ПКУ, оскільки нова редакція дозволяє звільнювати від оподаткування не лише активи ІСІ чи доходи за такими активами, але також і інші доходи від діяльності (відсотки за позиками, орендні/лізингові платежі тощо). 

3. Замість податкового обліку запроваджується новий порядок, який ґрунтується на визначенні фінансового результату (прибутку до оподаткування) за даними бухгалтерського обліку та його подальшого коригування на незначний перелік визначених законом податкових різниць. Підприємства, які мають річний доход в обсязі, що не перевищує 20 мільйонів гривень, не ведуть облік податкових різниць, визначених ПКУ (до цієї категорії попадає переважна більшість торговців цінними паперами та депозитарних установ). Отже, скасовується як такий окремий податковий облік і значно зростає важливість і точність ведення бухгалтерського обліку у податкових цілях.

4. Фінансовий результат за операціями з продажу або іншого відчуження цінних паперів не оподатковується окремо. Платники податку на прибуток (торговці цінними паперами та депозитарні установи як банки, так і небанківські фінансові установи), продовжують окремо визначати загальний фінансовий результат за операціями з цінними паперами відповідно до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Податком на прибуток за ставкою 18% оподатковується загальний позитивний фінансовий результат торговця цінними паперами чи депозитарної установи як юридичної особи, визначений за правилами бухгалтерського обліку. Від’ємний загальний фінансовий результат враховується в окремому обліку в майбутніх періодах. Витрати торговців цінними паперами та депозитарних установ враховуються при визначенні загального фінансового результату торговця цінними паперами чи депозитарної установи як юридичної особи.

5. Штрафні санкції за наслідками перевірок податкових декларацій з податку на прибуток за 2015 рік не застосовуються.

6. Податкові перевірки суб’єктів, які мають доходи до 20 млн. грн. за попередній календарний рік, в 2015 і 2016 роках здійснюються виключно з дозволу КМУ, за заявкою суб’єкта господарювання, за рішенням суду або в межах кримінально-процесуального законодавства за винятком перевірок дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску, відшкодування податку на додану вартість.

7. Від сплати авансових внесків з податку на прибуток звільнені новостворені платники та суб’єкти, у яких обсяг доходу за попередній звітний рік менший за 10 млн. грн. та платники, що перейшли зі спрощеної на загальну систему оподаткування. Для інших платників податку на прибуток порядок щомісячних авансових внесків не змінився.

8. За новими правилами, авансовий внесок при виплаті дивідендів розраховується не з всієї суми дивідендів, а з суми перевищення дивідендів, що підлягають виплаті, над значенням об’єкта оподаткування за рік, за результатами якого виплачується дивіденди. Зазначене правило застосовуються лише у випадку, якщо податкові зобов’язання за відповідний рік погашені. В разі наявності непогашеного зобов’язання (наявності податкового боргу) – авансовий платіж сплачується з усієї суми дивідендів.

9. Встановлені можливості для застосування зменшених ставок єдиного соціального внеску (ЄСВ) у випадку збільшення офіційної заробітної плати (наприклад, шляхом легалізації неофіційної заробітної плати). Умовами застосування зменшених ставок ЄСВ (утримання та нарахування) є:

збільшення середньої заробітної плати по підприємству щонайменше на 30% порівняно з середньою заробітною платою за 2014 рік;

середня заробітна плата по підприємству, що складе не менше трьох мінімальних заробітних плат (3654 грн.);

середній платіж на одну застраховану особу після застосування коефіцієнта складе не менше ніж 700 грн.

 

Негативні зміни

1. Можливість перенесення збитків, отриманих до 01.01.2015 в окремому податковому обліку сформульована у колізійний спосіб, що дозволяє органам державної фіскальної служби оспорювати правомірність перенесення таких збитків.

2. Контролюючим органам надано право проводити перевірку правильності ведення бухгалтерського обліку відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, а також визначення фінансового результату за відповідними стандартами.

3. Від’ємний фінансовий результат (збитки) від торгівлі цінними паперами не зменшує загальний фінансовий результат до оподаткування звітного періоду, а переноситься для врахування у відокремленому обліку операцій з цінними паперами у наступних податкових періодах.

4. Ставка оподаткування інвестиційного прибутку від операцій з цінними паперами фізичних осіб збільшилась з 15% до 20%. При цьому редакція другого речення  абзацу першого підпункту 170.2.9 пункту 170.2 статті 170 ПКУ, яка містить помилкове твердження та суперечить іншим нормам Податкового кодексу, не змінилась.

5. Відсотки (дисконт), отримані власниками облігацій від їх емітента, власниками інших боргових цінних паперів також оподатковуються за ставкою 20%.

6. Розширено базу оподаткування військовим збором – починаючи з 01.01.2015 до бази оподаткування включається не лише заробітна плата та платежі за цивільно-правовими договорами, а будь-які доходи, що включаються до бази оподаткування податком з доходів фізичних осіб, зокрема інвестиційний прибуток за ставкою 1,5%.

7. Ставка податку з доходів фізичних осіб становить 15% бази оподаткування, а по відношенню до доходів, сукупна сума яких за місяць перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати на 1 січня року (12180 грн.),  збільшилась до 20% бази оподаткування.

8. Запроваджений новий податок на нежитлову нерухомість. Ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної або міської ради в залежності від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 2 відсотків розміру мінімальної заробітної плати встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. метр бази оподаткування (24 грн.).

9. Запроваджений новий податок – транспортний, який справляється у фіксованій сумі в розмірі 25000 грн. щорічно з легкових автомобілів з ємністю двигуна понад 3000 куб. см., які використовувались до 5 років.

 

Більш детальну інформацію про зміни у податковому законодавстві ви можете отримати за посиланням (доступ тільки для зареєстрованих представників членів ПАРД).

 

ПАРД висловлює подяку члену Експертної Ради ПАРД/АФП з питань оподаткування, обліку та фінансової звітності Олексію Шматко за наданий аналітичний матеріал з податкових питань. 

Поділитись: