Мені потрібно знати все про:
Депозитарні установи
Торгівлю цінними паперами

Календар подій

НКЦПФР розробила проект Положення про здійснення фінансового моніторингу відповідно до нового Закону (набирає чинності 07.02.1015 року)

30.01.2015 року НКЦПФР розмістила на своєму веб-сайті проект рішення «Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів» (далі – Проект).

Документ розроблений відповідно до нового Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі – Закон) від 14.10.2014 року №1702-VII (набирає чинності 07.02.2015 року). Згідно пункту 4 розділу Х Закону Кабінет Міністрів України повинен у тримісячний строк з дня набрання чинності Законом забезпечити прийняття міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади актів, необхідних для реалізації цього Закону, а також приведення їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

 

ПАРД&АФП приймали участь у робочих групах НКЦПФР щодо розробки  проекту відповідного підзаконного нормативно-правового акту. Пропозиції Асоціацій були враховані частково. Робота ПАРД&АФП над доопрацюванням документу буде продовжуватись і після його оприлюднення з урахуванням пропозицій та зауважень, отриманих від професійних учасників фондового ринку.

 

Проектом розширено перелік критеріїв, за якими визначається бездоганна ділова репутація відповідального працівника за останні три роки. Так, до вимог ділової репутації віднесено:

а) не мати не погашеної або не знятої в установленому законодавством порядку судимості за вчинення умисного злочину;

б) не бути за вироком суду позбавленою права обіймати певні посади та займатись певною діяльністю;

   в) попередня діяльність особи, яка була керівником юридичної особи, не призвела до примусового призначення тимчасового керівника (тимчасової адміністрації); анулювання відповідних ліцензій на ринках фінансових послуг або анулювання документів, що надають право фізичній особі здійснювати професійну діяльність на фондовому ринку (анулювання сертифікатів тощо) якщо таке анулювання є результатом накладення санкції;

г) особа не була притягнута до адміністративної відповідальності за повторне порушення законодавства у сфері запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;

ґ) особа з'являлась на складання протоколу про адміністративне правопорушення у сфері запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (у разі його складання та відсутності об’єктивних підстав для такої не явки);

д) особу не було звільнено на вимогу державного органу (у тому числі іноземного) та на підставі пунктів 2, 3, 4, 7, 8 частини першої статті 40 та статті 41 Кодексу законів про працю України (крім іноземця);

е) особа відсутня в переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, в установленому законодавством порядку.

Також уточнено перелік документів, на підставі яких проводиться перевірка ділової репутації кандидата на посаду відповідального працівника. Зокрема, за ініціативою ПАРД&АФП в документі зазначено, що перевірка критеріїв ділової репутації, визначених у підпунктах в), г), ґ), е) здійснюється на підставі анкети ділової репутації, що заповнюється кандидатом на посаду відповідального працівника (тобто не вимагається обов’язкової наявності довідок/документів, виданих державними органами, що засвідчують відповідні факти). При цьому суб’єкт первинного фінансового моніторингу може проводити перевірку ділової репутації на підставі інформації одержаної в органах виконавчої влади, правоохоронних органах, Національного банку України.

 

Проектом збільшено строк, на який допускається виконання обов’язків відповідального працівника в разі його звільнення особою,  що тимчасово виконує його обов’язки, на строк перевірки бездоганної ділової репутації кандидата на посаду відповідального працівника. Так, зазначений строк згідно Проекту не повинен перевищувати трьох місяців.

 

Окрім того, збільшено до трьох місяців строк, протягом якого відповідальний працівник повинен пройти професійну підготовку у сфері фінансового моніторингу після призначення його на посаду.

Нажаль, до Проекту не включено пропозиції ПАРД&АФП щодо можливості продовження НКЦПФР за відповідним зверненням СПФМ встановленого строку, протягом якого відповідальний працівник повинен пройти професійну підготовку у сфері фінансового моніторингу у разі наявності об’єктивних причин (хвороби відповідального працівника, не проведення кваліфікаційних курсів тощо). Відповідні пропозиції до Проекту будуть подані Асоціаціями повторно.

 

Щодо питань проведення ідентифікації та верифікації запроваджено наступні нововведення:

1. Реквізити банку, в якому відкрито рахунок клієнту, номер поточного рахунка, місце проживання або місце перебування фізичної особи - резидента України (місце проживання або місце тимчасового перебування фізичної особи - нерезидента в Україні), відомості про виконавчий орган можуть встановлюються суб'єктом первинного фінансового моніторингу на підставі інформації, одержаної від клієнта (представника клієнта) та засвідченої ним, а також з інших джерел, якщо така інформація є публічною (відкритою).

2. Під час ідентифікації, верифікації, вивчення клієнта та уточнення інформації про клієнта СПФМ зобов’язаний формувати та вести паперові або електронні анкети клієнтів, які містять визначені Проектом дані.

ПАРД&АФП під час розгляду відповідного питання на робочих групах НКЦПФР висловлювали заперечення проти запровадження обов’язкового складання анкети при ідентифікації для всіх клієнтів. Ці пропозиції до Проекту будуть подані Асоціаціями повторно.

3. За ініціативою ПАРД&АФП в Проекті уточнено порядок засвідчення копій документів, які подаються для проведення ідентифікації. Так, копії відповідних документів можуть бути засвідчені нотаріусом, посадовою особою, яка відповідно до закону має право на вчинення таких нотаріальних дій, або особою, яка видала оригінал такого документа.

4. У разі якщо особа діє як представник клієнта, суб'єкт первинного фінансового моніторингу повинен перевірити на підставі офіційних документів наявність у цієї особи відповідних повноважень, а також здійснити ідентифікацію та верифікацію такої особи. В такому випадку проведення верифікації клієнта не вимагається.

Підтвердженням проведення верифікації клієнта (представника клієнта) є підпис клієнта (представника клієнта), підпис особи яка здійснювала верифікацію та дата проведення верифікації в Опитувальнику клієнта.

5. За ініціативою ПАРД&АФП Проект доповнено розділом, який визначає особливості проведення ідентифікації клієнтів та включено наступні пропозиції ПАРД&АФП:

 

Для депозитарних установ:

-                     ідентифікація та верифікація депозитарними установами клієнтів здійснюється з урахуванням того, що ідентифікація та верифікація власників цінних паперів, яким були відкриті рахунки в цінних паперах на підставі договору з емітентом, здійснюється депозитарною установою при укладанні договору про обслуговування рахунку в цінних паперах між власником цінних паперів та депозитарною установою або при виконанні депозитарною установою операцій, пов'язаних з переведенням прав на цінні папери з рахунку у цінних паперах власника, відкритого емітентом, на рахунок у цінних паперах цього власника, відкритий в іншій депозитарній установі, або на рахунок у цінних паперах цього власника, відкритий йому депозитарною установою до проведення переведення цінних паперів у бездокументарну форму, якщо сумарна номінальна вартість цінних паперів дорівнює чи перевищує 150000 гривень, або суму, еквівалентну зазначеній сумі, у тому числі в іноземній валюті;

-                     не є обов’язковою ідентифікація та верифікація депозитарною установою особи, яка є стороною договору, що є підставою для проведення депозитарної операції;

-                     не є обов’язковою ідентифікація та верифікація депозитарною установою спадкоємця при проведенні депозитарних операцій щодо спадкування цінних паперів, крім випадку встановлення спадкоємцем ділових відносин із депозитарною установою.

 

Для торговців цінними паперами та фондових бірж:

-                     не є обов’язковою ідентифікація та верифікація торговцем цінними паперами особи, що є стороною договору на виконання договору про надання фінансових послуг або дилерського договору, який укладається на організованому ринку цінних паперів;

-                     не є обов’язковою ідентифікація та верифікація торговцем цінними паперами особи, що є стороною дилерського договору, який укладається поза організованим ринком цінних паперів на суму, що становить менше 150000 гривень, або суму, еквівалентну зазначеній сумі, у тому числі в іноземній валюті, банківських металах, інших активах;

-                     не є обов'язковою ідентифікація та верифікацію фондовою біржею особи, від імені або за дорученням чи в інтересах якої клієнтом фондової біржі проводиться фінансова операція на організованому ринку цінних паперів  або яка є вигодоодержувачем від такої операції, у разі якщо клієнт фондової біржі діє як представник іншої особи чи в інтересах іншої особи;

-                     не є обов’язковою ідентифікація та верифікація торговцем цінними паперами особи, з якою у нього відсутні ділові відносини, та яка є стороною договору (клієнтом іншого торговця цінними паперами) на виконання договору про надання фінансових послуг, що укладається поза організованим ринком цінних паперів.

Слід зазначити, що за попередньою домовленість з НКЦПФР до Проекту за ініціативою  ПАРД&АФП буде включено норму щодо відсутності обов’язкового проведення ідентифікації та верифікації торговцем цінними паперами особи, з якою у нього відсутні ділові відносини, та яка є стороною договору на виконання договору про надання фінансових послуг, що укладається поза організованим ринком цінних паперів на суму, що становить менше 150000 гривень, або суму, еквівалентну зазначеній сумі, у тому числі в іноземній валюті, банківських металах, інших активах.

 

Окрім того, Проектом регулюється порядок виявлення фінансових операцій, порядок здійснення зупинення та поновлення проведення фінансових операцій СПФМ, проведення внутрішніх перевірок діяльності СПФМ.

 

У разі наявності у Вас пропозицій та зауважень до Проекту просимо надсилати їх на електронну адресу [email protected] (контактна особа – Гончарук Наталія) у строк до 06.02.2015 року (включно).

Поділитись: