Мені потрібно знати все про:
Депозитарні установи
Торгівлю цінними паперами

Календар подій

Робоча група ПАРД&АФП завершила роботу над проектом Закону про деривативи

Згідно з Угодою про асоціацію між Україною та Європейським Союзом  Україна, зокрема, прийняла на себе зобов’язання гармонізувати власне законодавство із законодавством ЄС щодо фінансових послуг. На виконання цих зобов’язань «Планом заходів з виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України та Коаліційної угоди у 2015 році» передбачено розроблення, у тому числі, проекту Закону України про деривативи та його схвалення Кабінетом Міністрів України в термін до кінця 2015 року.

ПАРД&АФП за підтримки Програми USAID «Розвиток фінансового сектору» (FINREP-II) ініціювали розробку зазначеного законопроекту ще у жовтні 2014 р.

За основу взятий проекту Закону, що був підготовлений на замовленням ЄБРР і знаходився на опрацюванні у Міністерстві економічного розвитку і торгівлі.

Крім представників ПАРД&АФП до складу робочої групи входили також представники Асоціації «Біржові та електронні майданчики», ПАТ «Українська біржа», Інвестиційної Групи «Універ», Аграрної біржі, FINREP-II.

Результатом зусиль об’єднаної робочої групи став альтернативний законопроект - проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо ринків похідних фінансових інструментів (деривативів))».

При розробці проекту Закону України робоча група керувалась положеннями Директиви про ринки фінансових інструментів, MiFID II (Directive 2014/65/EU on markets in financial instruments)  та  Регламенту про ринки фінансових інструментів, MiFIR (Regulation (EU) No 600/2014 on markets in financial instruments), які будуть застосовуватися, починаючи з січня 2017 року.

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо ринків похідних фінансових інструментів (деривативів))»включає наступні основні положення, які відповідають вищезазначеним міжнародним нормативно-правовим актам:

1)        трансформування Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» в Закон України «Про ринки фінансових інструментів» шляхом внесення змін та доповнень щодо деривативів як фінансових інструментів, засад функціонування та заходів з регулювання ринків деривативів як фінансових інструментів;

2)        визначення критеріїв віднесення деривативів до фінансових інструментів, укладання яких та правочинів за якими підпадає під дію Закону України «Про ринки фінансових інструментів» (зокрема, і поставних товарних деривативів, правочини за якими укладаються професійними учасниками фінансового ринку – торговцями фінансовими інструментами або за їх посередництвом);

3)        регулювання ринків фінансових інструментів – цінних паперів та деривативів, укладання яких та правочинів за якими підпадає під дію Закону України «Про ринки фінансових інструментів», – на єдиних регулятивних засадах;

4)        регулювання ринків фінансових інструментів в частині деривативів здійснюється НКЦПФР, а також Національним банком України щодо деривативів грошового ринку в межах його повноважень;

5)        НКЦПФР та Національний банк України в межах їх повноважень можуть встановлювати вимоги щодо окремих видів деривативів у частині обов’язковості участі центрального контрагента, здійснення клірингу за операціями з цими деривативами та/або проведення таких операцій виключно на організованому ринку;

6)        універсалізація вимог до провадження фондовими та товарними біржами професійної діяльності – діяльності з організації торгівлі на риках фінансових інструментів;

7)        визначення кола осіб, які можуть здійснювати клірингову діяльність на ринках деривативів та виконувати функції центрального контрагента, а саме: організатори торгівлі на ринках фінансових інструментів, клірингові установи, спеціалізовані банки (як-то, ПАТ «Розрахунковий центр з обслуговування договорів на фінансових ринках»);

8)      укладання деривативів та правочинів за ними (як і за цінними паперами) здійснюється професійними учасниками фінансових ринків – торговцями фінансовими інструментами або за їх посередництвом крім випадків, визначених Законом ;

9)      впровадження найкращої міжнародної практики стосовно остаточних розрахунків та ліквідаційного неттінгу.

Законопроект найближчим часом буде направлений Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Поділитись: