30.03.2015 року на веб-сайті НКЦПФР оприлюднено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо врегулювання питання участі акціонерів в управлінні акціонерним товариством».
Законопроект розроблено НКЦПФР з метою виконання завдань щодо покращення корпоративного управління, які передбачені в Коаліційній угоді та пункту 143 Плану заходів з виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України та Стратегії сталого розвитку «Україна-2020» у 2015 році, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 № 213-р.
Зазначені завдання, зокрема, передбачають необхідність розробки законопроекту щодо врегулювання питання участі в управлінні акціонерними товариствами акціонерів, які до 12 жовтня 2014 року не скористалися своїм правом на зарахування належних їм акцій на рахунки в цінних паперах в депозитарній системі.
Абзацом першим пункту 10 Розділу IV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про депозитарну систему України» передбачено, що власник цінних паперів, які були дематеріалізовані, зобов'язаний звернутися до обраної емітентом депозитарної установи та укласти з нею договір про обслуговування рахунка в цінних паперах від власного імені або здійснити переказ прав на цінні папери на свій рахунок в цінних паперах, відкритий в іншій депозитарній установі. Також передбачено, що цінні папери такого власника не враховуються при визначенні кворуму та при голосуванні в органах емітента.
На даний час, за інформацією наявною в Комісії, існує значна кількість акціонерів, які до 12 жовтня 2014 року не скористалися своїм правом на зарахування належних їм акцій на рахунки в цінних паперах в депозитарній системі (далі – власник (правонаступник власника)). Зазначене призводить до значних витрат акціонерних товариств на оплату послуг депозитарних установ щодо обслуговування ними рахунків в цінних паперах таких власників. Крім того такі власники обмежені Законом у реалізації своїх прав за такими цінними паперами.
У зв’язку з цим, як повідомляє НКЦПФР, є необхідність у передбаченні на рівні закону процедури відновлення власником (правонаступником власника) обліку прав власності та поновлення своїх прав на цінні папери, які йому належать, а також, у разі не звернення такого власника з метою відновлення своїх прав, визнання таких цінних паперів викупленими емітентом, що надасть можливість власникам (правонаступникам власників) отримати грошову компенсацію ринкової вартості цінних паперів.
Так, Законопроектом передбачено, що цінні папери, власники (правонаступники власників) яких не виконали вимоги абзацу першого пункту 10 Розділу IV Закону України «Про депозитарну систему України», зараховуються в порядку, визначеному НКЦПФР та обліковуються на окремому рахунку в цінних паперах емітента в Центральному депозитарії цінних паперів, як такі, що належать такому власнику (правонаступнику власника).
Такий власник (правонаступник власника) може відновити облік права власності на такі цінні папери, перевівши їх до обраної ним депозитарної установи, та поновити свої права за такими цінними паперами, які були обмежені, протягом року з дати набрання чинності Законом.
Якщо протягом одного року з дати набрання чинності Законом такий власник (правонаступник власника) не звернувся до емітента з метою початку процедури переведення належних йому цінних паперів до обраної ним депозитарної установи, такий власник (правонаступник власника) вважається таким, що відмовився від права власності на такі цінні папери, а такі цінні папери вважаються викупленими їх емітентом на наступний робочий день через один рік з дати набрання чинності цим Законом (далі – дата викупу).
Ринкова вартість таких цінних паперів визначається станом на дату викупу, в такому порядку:
1) для емісійних цінних паперів, які не перебувають в обігу на фондових біржах, - як вартість цінних паперів, визначена відповідно до законодавства про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність;
2) для емісійних цінних паперів, що перебувають в обігу на фондових біржах, - як середній біржовий курс таких цінних паперів на відповідній фондовій біржі, розрахований за останні три місяці їх обігу, що передують дню, на який визначається ринкова вартість таких цінних паперів у порядку, встановленому Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.
У разі коли цінні папери перебувають в обігу на двох і більше фондових біржах, а їх середній біржовий курс за останні три місяці обігу, що передують дню, на який визначається ринкова вартість таких цінних паперів, на різних біржах відрізняється, ринкова вартість цінних паперів визначається та затверджується наглядовою радою (або виконавчим органом емітента, якщо утворення наглядової ради не передбачено статутом емітента) в порядку, встановленому Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку;
3) для емісійних цінних паперів, що перебувають в обігу на фондових біржах, у разі коли неможливо визначити ринкову вартість цінних паперів за останні три місяці їх обігу, що передують дню, на який визначається ринкова вартість таких цінних паперів, — як вартість цінних паперів станом на таку дату, визначену відповідно до законодавства про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність.
Емітент зобов’язаний перерахувати на рахунок Центрального депозитарію цінних паперів в Розрахунковому центрі з обслуговування договорів на фінансових ринках кошти у розмірі сумарної ринкової вартості цінних паперів, які вважаються викупленими.
Такий власник (правонаступник власника) має право з дати викупу звернутись до емітента з вимогою сплати ринкової вартості цінних паперів, що йому належать, визначеної станом на дату викупу. В разі звернення такого власника (правонаступника власника) емітент надає розпорядження Центральному депозитарію цінних паперів перерахувати належні такому власнику (правонаступнику власника) кошти на рахунок, вказаний таким власником (правонаступником власника).
У разі наявності у Вас пропозицій до Проекту закону Ви можете їх надсилати на електронну адресу [email protected].