На засіданні Комітету НКЦПФР з питань методології та нагляду за функціонуванням інфраструктури фондового ринку 28.08.2015 року було розглянуто доопрацьований проект Положення щодо пруденційних нормативів професійної діяльності на фондовому ринку та вимог до системи управління ризиками з урахуванням результатів тестового розрахунку показників та пропозицій учасників цього заходу.
За пропозицією ПАРД&АФП Комісією передбачено допустиме відхилення показників від нормативу протягом першого року дії нового Положення. Так, передбачається, що в період з 01.01.2016 року до 31.12.2016 року торговцям цінними паперами буде дозволено виконувати норматив мінімального розміру регулятивного капіталу на 75%. Наприклад, при стандартному нормативному значенні цього показника для торговця цінними паперами, що має три або чотири ліцензії з цього виду професійної діяльності, 7 млн. грн., значення показника мінімального розміру від 5,25 млн. до 7 млн. не буде вважатись порушенням нормативу.
При цьому стандартний норматив мінімального розміру регулятивного капіталу для торговця цінними паперами з 31.12.2015 року становитиме не менше мінімального розміру статутного капіталу, встановленого законодавством для цього виду професійної діяльності, що згідно чинного законодавства становить:
- за наявності виключно дилерської ліцензії - 500 тис. грн.;
- за наявності брокерської ліцензії – 1 млн. грн.;
- за наявності ліцензії на андеррайтинг або управління цінними паперами – 7 млн. грн.
Суміщення професійної діяльності з торгівлі цінними паперами та депозитарної діяльності для цілей визначення мінімального розміру регулятивного капіталу не враховуватиметься.
Нормативне значення показника адекватності регулятивного капіталу на перший рік встановлюється на рівні 6%, а з другого року дії Положення підвищиться до 8%.
Нормативне значення показника адекватності капіталу першого рівня на перший рік встановлюється на рівні 4,5%, а з другого року підвищиться до 6%.
Крім того, дискусійним було питання стосовно видів активів торговця цінними паперами, що зменшують розмір капіталу першого рівня. Зокрема, проект Положення передбачає, що капітал першого рівня зменшуватиметься на балансову вартість цінних паперів, що не перебувають у біржовому реєстрі принаймні однієї з фондових бірж. Асоціація наголошувала на тому, що з 01.01.2016 року зміняться критерії лістингу цінних паперів, що призведе до значного скорочення переліку цінних паперів, що будуть мати статус лістингових. Тому з метою підготовки до роботи за новими правилами було запропоновано встановити перехідний період, протягом якого у розрахунку регулятивного капіталу враховуватимуться цінні папери, що включені до біржового списку. Таким чином, Комісія в проекті рішення про затвердження Положення передбачила, що з 01.01.2016 до 31.03.2016 капітал першого рівня зменшуватиметься на балансову вартість цінних паперів, що не перебувають у біржовому списку принаймні однієї з фондових бірж, а з 01.04.2016 року – на балансову вартість цінних паперів, що не перебувають у біржовому реєстрі.
На жаль, не враховано пропозиції Асоціації щодо виключення з переліку активів, що зменшують розмір капіталу першого рівня, довгострокової дебіторської заборгованості, термін сплати якої не настав.
Також серед іншого обговорювалось питання визначення складових поняття «сукупні витрати», що використовуватиметься при розрахунку коефіцієнту покриття середньомісячних витрат. ПАРД&АФП наполягає на тому, що витрати на придбання у власних інтересах цінних паперів минулого року не повинні включатись до сукупних витрат, адже метою запровадження цього коефіцієнту є моніторинг здатності професійного учасника забезпечити високоліквідними активами фінансування своєї звичайної діяльності протягом щонайменше місяця. Здійснення інвестицій минулого року не повинно зобов’язувати торговця цінними паперами забезпечити покриття витрат на співрозмірну суму інвестицій наступного року.
За результатами засідання вирішено направити додаткові пропозиції до проекту та з урахуванням цього винести документ на розгляд Комітету.