09.09.2015 року на офіційному веб-сайті НКЦПФР опубліковано для обговорення проект рішення «Про внесення змін до рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14 травня 2013 року № 817», який передбачає приведення Порядку та умов видачі ліцензії у відповідність до вимог Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 року № 222-VIIІ (далі – Закон).
Документом передбачається внесення ряду істотних змін в системі ліцензування, серед яких можна виділити наступні:
1) Згідно Закону єдиною підставою для переоформлення ліцензії є зміна найменування особи. Тому підставу «зміна місцезнаходження» пропонується виключити з Порядку та умов. Також приводиться у відповідність до Закону термін, протягом якого ліцензіат повинен подати до Комісії заяву на переоформлення ліцензії – протягом місяця з дати здійснення реєстраційної дії (на сьогодні – протягом 15 робочих днів).
2) Передбачається, що ліцензія видається в електронному вигляді (запис про наявність ліцензії у такого суб'єкта господарювання в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців). Професійний учасник має право отримати ліцензію на паперовому носії за своїм бажанням, про що він повинен зазначити у заяві про видачу або переоформлення ліцензії (форми заяв доповнені відповідним рядком).
3) Оскільки Законом Комісії надано безоплатний доступ до системи Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, то з переліку документів, що подаються на ліцензію виключено копію виписки з ЄДР.
4) Для осіб, які вперше отримують ліцензію, вимоги щодо підтвердження фінансової спроможності та джерел походження коштів, стосуватимуться не лише прямих власників з істотною участю, а й всіх осіб, через яких здійснюватиметься опосередкований контроль. Також встановлено додаткові вимоги до заявника та його власників з істотною участю щодо їх фінансового (майнового) стану. У складі пакету документів на отримання ліцензії передбачається подання довідки про показники платоспроможності та фінансової стійкості власника з істотною участю у заявника.
При цьому пропонується змінити підхід до визначення відсотка опосередкованої участі у професійному учаснику. Якщо опосередкований власник з істотною участю не здійснює контроль прямого власника, то його розмір участі в професійному учаснику обчислюється шляхом множення його частки розміру його прямого володіння в статутному капіталі власника істотної участі на розмір прямого володіння цього власника істотної участі в статутному капіталі заявника та ділення цього добутку на 100.
Якщо опосередкований власник з істотною участю прямо або через інших осіб здійснює контроль прямого власника істотної участі у заявнику, то розмір опосередкованої участі такої особи у заявника дорівнює розміру прямої участі власника істотної участі у заявника.
Крім того, встановлено можливі, але не виключні, критерії визначення наявності значного або вирішального впливу незалежно від формального володіння.
5) Довідка про асоційованих осіб (додаток 7) та про юридичних осіб, у яких фізична особа - власник з істотною участю у заявника (ліцензіата) є керівником та/або контролером (додаток 8) подаватиметься не лише щодо прямих власників з істотною участю, а й щодо всіх осіб, через яких здійснюватиметься опосередкований контроль.
6) Встановлено вимоги щодо структури власності заявника. Структура власності вважатиметься непрозорою, якщо неможливо визначити всіх власників істотної участі у професійному учаснику через наявність у структурі власності конструкцій щодо взаємного контролю (зустрічні довгострокові інвестиції) однієї особи над іншою та/або наявності в структурі власності осіб, які є номінальними (довірчими) власниками. При цьому, під номінальними (довірчими) власниками розуміються формальні власники, що мають юридичне право володіти, користуватись та розпоряджатись правами щодо істотної участі у професійному учаснику фондового ринку, але при цьому діють за вказівками фактичних кінцевих бенефіціарних власників.
7) Пропонується внести зміни до критеріїв ділової репутації фізичних та юридичних осіб власників з істотною участю. Так, пропонується встановити, що ділова репутація вважається такою, що відповідає вимогам, якщо особа не була власником істотної участі та/або головою (членом) спостережної ради (у разі наявності) у фінансовій установі на будь-яку дату протягом одного року, що передує прийняттю відповідним контролюючим органом, що здійснює державне регулювання ринку фінансових послуг, рішення про призначення тимчасового керівника (тимчасової адміністрації), застосування санкцій у вигляді анулювання (відкликання) відповідних ліцензій на ринку фінансових послуг. Також не може вважатись такою, що відповідає встановленим вимогам, ділова репутація особи, до якої застосовувались санкції відповідними органами іноземних держав, міждержавними об’єднаннями, міжнародними організаціями або Україною.
ПАРД&АФП готує свої пропозиції до вказаного проекту рішення для подальшого їх надання на розгляд Комісії. У разі наявності зауважень та пропозицій до проекту просимо надсилати їх на адресу [email protected] (контактна особа – Наталія Гончарук).