НКЦПФР на своєму засіданні 29 вересня 2015 року схвалила доопрацьований проект рішення «Про затвердження Змін до Положення про провадження депозитарної діяльності».
У роботі над розробкою та доопрацюванням вищевказаного документу приймали активну участь представники ПАРД&АФП в рамках робочих зустрічей з НКЦПФР, опрацюванням документу на засіданнях Комітету депозитарної діяльності ПАРД.
Переважна більшість пропозицій Асоціації були враховані у Проекті.
Серед основних новацій Проекту:
1. Скасування необхідності передання новій депозитарній установі копій документів, що є підставою для обтяження цінних паперів власника, у випадку коли заблоковані цінні папери списуються на рахунок власника в іншій депозитарній установі та обмеження в обігу встановлені щодо всього випуску цінних паперів.
2. Врегулювання порядку проведення депозитарними установами операції погашення цінних паперів.
Так, встановлено, що списання прав на цінні папери, що підлягають погашенню, з рахунків власників є безумовною операцією з управління рахунком у цінних паперах , що здійснюється депозитарною установою на підставі відповідного розпорядження Центрального депозитарію, якщо інше не встановлено умовами випуску відповідних цінних паперів.
Депозитарна установа перед проведенням операції списання прав на цінні папери у зв’язку із їх погашенням складає виписку про стан рахунку в цінних паперах депонента в паперовому або електронному вигляді.
3. Встановлення норми про можливість підписання розпорядження про внесення змін до системи депозитарного обліку щодо призначення керуючого рахунком особою, яка має відповідні повноваження та цим розпорядженням призначається керуючим рахунком депонента.
4. Встановлення порядку подання депозитарній установі змін в інформації щодо особи заставодержателя, зміни заставодержателя.
5. Уточнення норм щодо порядку відкриття рахунку в цінних паперах на ім’я держави. Зокрема, пропонується встановити, що відповідний рахунок відкривається депозитарною установою для обліку прав на цінні папери, що є об’єктами державної власності, та управління якими здійснюється органами державної влади або іншими органами, визначеними Законом України «Про управління об’єктами державної власності», які не є суб’єктами господарювання.
6. Уточнення норм щодо порядку відкриття рахунку в цінних паперах на ім’я територіальної громади.
Так, встановлено, що для обліку прав на цінні папери, що є об'єктами комунальної власності та управління якими здійснюється органами місцевого самоврядування або їх виконавчими органами, визначеними Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», рахунок у цінних паперах у депозитарній установі відкривається на ім'я територіальної громади.
7. Розширення кола питань, консультування по яким може здійснювати депозитарна установа. Так передбачено, що депозитарна установа може здійснювати підготовку та надання інформації (матеріалів) щодо порядку реалізації власником цінних паперів прав на цінні та прав за цінними паперами;
8. Скасування обов’язку нотаріально посвідчувати копію паспорта депонента, у випадку, коли рахунок в цінних паперах відкривається представником за дорученням, але депонент пред’явив самостійно свій паспорт або інший документ, що посвідчує особу.
Крім того, уточнено, що у випадку, коли рахунок в цінних паперах відкривається представником за дорученням, депозитарній установі має надаватись не копія всього паспорта, засвідчена нотаріально, а лише копії сторінокпаспорта депонента або іншого документа, що посвідчує особу депонента відповідно до вимог законодавства, що містять дані, необхідні для проведення ідентифікації особи, та відмітки уповноважених органів щодо особи депонента.
9. Запровадження необхідності отримання ідентифікаційного коду платника податків для нерезидентів (за наявності) та, відповідно, відображення цієї інформації в реєстрі власників іменних цінних паперів;
10. Уточнено перелік документів, що подаються для проведення розблокування цінних паперів у зв’язку із припиненням застави.
Так, встановлено, що для проведення операції розблокування прав на цінні папери у зв'язку з припиненням застави відповідних цінних паперів депозитарній установі додатково до розпорядження подається документ, що підтверджує наявність підстав для проведення цієї операції, яким є згода заставодержателя на розблокування прав на цінні папери, підписана заставодержателем або його уповноваженою особою (крім випадку проведення безумовної операції відповідно до умов договору застави). У разі необхідності депозитарна установа має право отримувати додаткові документи, що підтверджують наявність підстав для проведення такої операції, якщо це передбачено внутрішніми документами депозитарної установи.
11. Проектом передбачається доповнення Положення новим розділом, що регламентує порядок посвідчення депозитарними установами довіреності на право участі та голосування на загальних зборах акціонерного товариства. Зокрема, в даному розділі імплементовано норм Стандарту ПАРД «Порядок посвідчення депозитарними установами довіреності на право участі та голосування на загальних зборах акціонерного товариства», затвердженого рішенням Ради ПАРД від 17.12.2014 року Протокол №17, схвалений рішенням НКЦПФР від 20.01.2015 року №32.
12. До переліку підстав для відмови у проведенні депозитарної установою операції включено анулювання ліцензії компанії з управління активами на провадження професійної діяльності з управління активами інституційних інвесторів у разі отримання від неї розпорядження щодо активів ІСІ (за умови отримання депозитарною установою інформації про анулювання ліцензії від Центрального депозитарію та/або Комісії).
13. Включено норму про те, що зметою збереження інформації про права на цінні папери депонента договором про обслуговування рахунку в цінних паперах може бути передбачено обов’язок депозитарної установи щодо складання та передання до Центрального депозитарію кожного операційного дня у формі електронного документа виписки про стан рахунку в цінних паперах, якщо інше не передбачено цим договором. Центральний депозитарій здійснює зберігання отриманих виписок про стан рахунку в цінних паперах депонентів депозитарних установ та їх надання цим депонентам у порядку, передбаченому його внутрішніми документами.
Окрім того, в проекті враховано пропозицію ПАРД&АФП щодо недоцільності та невідповідності Закону України «Про депозитарну систему України» норм проекту змін щодо запровадження обов’язку депозитарних установ передавати до Центрального депозитарію резервні копії баз даних системи депозитарного обліку станом на кінець операційного дня кожного тижня. Відповідну норму було виключено із проекту змін до Положення.
Разом з тим, НКЦПФР у Проекті передбачила, що депозитарні установи в порядку, строки та обсягах, що встановлені Центральним депозитарієм за погодженням з Комісією, мають надавати до Центрального депозитарію інформацію щодо стану рахунків у цінних паперах депонентів цієї депозитарної установи та інформацію щодо проведення між рахунками депонентів цієї депозитарної установи облікових операцій переказу прав на цінні папери, пов’язаних з набуттям/ припиненням цих прав.
Проект рішення направлений на погодження до державних органів.