ДЕРЖАВНА СЛУЖБА ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ УКРАЇНИ
Щодо застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)
Указом Президента від 16.09.2015 N 549/2015 введено в дію рішення Ради національної безпеки та оборони України від 2 вересня 2015 року "Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)" (далі - Указ), що набрав чинності 22 вересня 2015 року.
Згідно з статтею 5 Закону України "Про санкції" рішення щодо застосування та внесення змін до санкцій щодо юридичних та фізичних осіб є обов'язковим до виконання.
Відповідно до Указу, стосовно осіб, що зазначені в додатках 1 та 2 (далі - клієнти) до нього, санкції, зокрема "зупинення фінансових операцій" та "блокування активів - тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном", діють протягом 1 року з дати набрання чинності Указом.
Враховуючи зазначене, суб'єктам первинного фінансового моніторингу необхідно забезпечити виконання вимог Указу в частині застосування відповідних санкцій на визначений період.
Разом з тим, згідно із пунктом 6 частини другої статті 6 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон), суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний, зокрема, повідомляти Держфінмоніторинг, зокрема, про:
свої підозри щодо діяльності осіб або їх активи, якщо є підстави вважати, що вони пов'язані із злочином, визначеним Кримінальним кодексом України, або спроби проведення фінансових операцій;
фінансові операції, стосовно яких є підстави підозрювати, що вони пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму.
Крім того, суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний здійснювати управління ризиками з урахуванням результатів ідентифікації, верифікації та вивчення клієнта, послуг, що надаються клієнту, аналізу операцій, проведених ним, та їх відповідності фінансовому стану і змісту діяльності клієнта (частина перша стаття 11 Закону).
При цьому, необхідно зазначити, що наявність ділових відносин з клієнтами, визначеними у санкційних списках, збільшує ризики використання суб'єкта первинного фінансового моніторингу для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та/або фінансування тероризму.
Враховуючи викладене, рекомендуємо суб'єктам первинного фінансового моніторингу протягом дії санкцій вживати до таких клієнтів додаткові застережні заходи, передбачені для клієнтів високого ризику, зокрема наступні:
інформувати Держфінмоніторинг про свої підозри щодо діяльності таких осіб або їх активи;
повідомляти про фінансові операції, які вони намагалися здійснити протягом дії санкцій.