Центр Протидії Корупції* започаткував проект – Відкритий Реєстр Національних Публічних Діячів України, який містить поіменний перелік фізичних осіб, що підпадають під визначення «національний публічний діяч», закріплене Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон) та пов’язаних осіб.
Кожний національний публічний діяч, занесений в Реєстр, має короткий та розширений профіль.
В короткий профіль про національного публічного діяча збирається та систематизується наступна інформація, підтверджена документами:
- прізвище, ім’я та по-батькові
- тип національного публічного діяча
- повна дата народження
- місце народження (країна, місто)
- усі, офіційно підтверджені, місця проживання, в т.ч. за кордоном
- громадянство
- усі, офіційно підтверджені, місця роботи (повна назва установи, офіційний вебсайт, посада, день, місяць, рік призначення та звільнення)
- майнова декларація
- перелік пов’язаних фізичних осіб (повний ПІБ, тип пов'язаності)
- перелік пов’язаних юридичних осіб (повна назва, тип пов'язаності)
- категорія ризику
У розширений профіль національного публічного діяча збирається раніше оприлюднена, обґрунтована додаткова інформація про ділову репутацію особи:
- застосування до національного публічного діяча міжнародних санкцій
- наявність кримінальних проваджень щодо національного публічного діяча та їх фабула
- перебування національного публічного діяча у розшуку
- наявність судимості
- причетність національного публічного діяча до корупції у широкому розумінні – від хабарництва, сприяння призначенню на посаду близьких осіб, зловживання із земельними ресурсами або під час державних закупівель, участі у привласненні державного чи комунального майна, – до порушення вимог щодо несумісності посад, прийняття рішень за наявності конфлікту інтересів або підтримки законопроектів, що сприяють корупції
- історія та географія походження бізнесу, статків та активів національного публічного діяча
- пов'язаність особи з іншими національними публічними діячами
- детальний опис схеми документально підтвердженого корупційного злочину
Отримати доступ до Відкритого Реєстру Національних Публічних Діячів України можна за адресою: http://pep.org.ua/uk/
Центр протидії корупції декларує, що інформація Реєстру підтверджується з офіційних джерел або документів, отриманих від органів державної влади.
Закон передбачає, що СПФМ при здійсненні вивчення клієнта визначає, зокрема, належність клієнта або особи, яка діє від його імені, до національних або іноземних публічних діячів, діячів, що виконують політичні функції в міжнародних організаціях, або пов'язаних з ними осіб.
Частиною 4 ст. 6 Закону визначено обов’язок СПФМ встановити високий ризик стосовно вказаної групи клієнтів.
У ст. 1 Закону дано визначення поняття «іноземний публічний діяч» та «національний публічний діяч», наведено перелік посад, пов’язаних з виконанням публічних функцій.
Згідно ч. 2 ст. 20 Закону України «Про інформацію» будь-яка інформація є відкритою, крім тієї, що віднесена законом до інформації з обмеженим доступом.
Інформацією з обмеженим доступом, відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону України «Про інформацію» є конфіденційна, таємна та службова інформація.
Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України «Про захист персональних даних» не є конфіденційною інформацією персональні дані, що стосуються здійснення особою, яка займає посаду, пов'язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, посадових або службових повноважень.
Отже, за своїм характером інформація, наведена у Відкритому Реєстрі Національних Публічних Діячів України є відкритою.
Відповідно до абз. третього ч. 7 ст. 9 Закону інформація, необхідна для вивчення клієнта, встановлюються суб'єктом первинного фінансового моніторингу на підставі офіційних документів та/або інформації, одержаної від клієнта (представника клієнта) та засвідченої ним, а також з інших джерел, якщо така інформація є публічною (відкритою).
ПАРД&АФП зазначає, що інформація, наведена у Реєстрі не має офіційного характеру, проте, може стати підставою для виникнення сумнівів у достовірності чи повноті наданої інформації про клієнта, що є підставою для проведення поглибленої перевірки.