04.12.2015 року на офіційному веб-сайті НКЦПФР опубліковано для обговорення доопрацьований проект рішення «Про внесення змін до рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14 травня 2013 року № 817», який передбачає приведення Порядку та умов видачі ліцензії у відповідність до вимог Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 року № 222-VIIІ (далі – Закон).
У порівнянні з попередньою опублікованою редакцією проекту змін зазнали критерії ділової репутації. Комісія врахувала зауваження ПАРД&АФП щодо недоцільності застосування однакових критеріїв до власників ліцензіата, менеджменту та осіб, що не уповноважені приймати управлінські рішення. Тому в доопрацьованій редакції проекту рішення передбачено розділення критеріїв для різних осіб за ступенем впливу на діяльність професійного учасника.
Нагадаємо, документом передбачається внесення ряду істотних змін в системі ліцензування, серед яких можна виділити наступні:
1) Згідно Закону єдиною підставою для переоформлення ліцензії є зміна найменування особи. Тому підставу «зміна місцезнаходження» пропонується виключити з Порядку та умов. Також приводиться у відповідність до Закону термін, протягом якого ліцензіат повинен подати до Комісії заяву на переоформлення ліцензії – протягом місяця з дати здійснення реєстраційної дії (на сьогодні – протягом 15 робочих днів).
2) Передбачається, що ліцензія видається в електронному вигляді (запис про наявність ліцензії у такого суб'єкта господарювання в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців). Професійний учасник має право отримати ліцензію на паперовому носії за своїм бажанням, про що він повинен зазначити у заяві про видачу або переоформлення ліцензії (форми заяв доповнені відповідним рядком).
3) Оскільки Законом Комісії надано безоплатний доступ до системи Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, то з переліку документів, що подаються на ліцензію виключено копію виписки з ЄДР.
4) Для осіб, які вперше отримують ліцензію, вимоги щодо підтвердження фінансової спроможності та джерел походження коштів, стосуватимуться не лише прямих власників з істотною участю, а й всіх осіб, через яких здійснюватиметься опосередкований контроль. Також встановлено додаткові вимоги до заявника та його власників з істотною участю щодо їх фінансового (майнового) стану. У складі пакету документів на отримання ліцензії передбачається подання довідки про показники платоспроможності та фінансової стійкості власника з істотною участю у заявника.
При цьому пропонується змінити підхід до визначення відсотка опосередкованої участі у професійному учаснику. Якщо опосередкований власник з істотною участю не здійснює контроль прямого власника, то його розмір участі в професійному учаснику обчислюється шляхом множення його частки розміру його прямого володіння в статутному капіталі власника істотної участі на розмір прямого володіння цього власника істотної участі в статутному капіталі заявника та ділення цього добутку на 100.
Якщо опосередкований власник з істотною участю прямо або через інших осіб здійснює контроль прямого власника істотної участі у заявнику, то розмір опосередкованої участі такої особи у заявника дорівнює розміру прямої участі власника істотної участі у заявника.
Крім того, встановлено можливі, але не виключні, критерії визначення наявності значного або вирішального впливу незалежно від формального володіння.
5) Довідка про асоційованих осіб (додаток 7) та про юридичних осіб, у яких фізична особа - власник з істотною участю у заявника (ліцензіата) є керівником та/або контролером (додаток 8) подаватиметься не лише щодо прямих власників з істотною участю, а й щодо всіх осіб, через яких здійснюватиметься опосередкований контроль.
6) Встановлено вимоги щодо структури власності заявника. Структура власності вважатиметься непрозорою, якщо неможливо визначити всіх власників істотної участі у професійному учаснику через наявність у структурі власності конструкцій щодо взаємного контролю (зустрічні довгострокові інвестиції) однієї особи над іншою та/або наявності в структурі власності осіб, які є номінальними (довірчими) власниками. При цьому, під номінальними (довірчими) власниками розуміються формальні власники, що мають юридичне право володіти, користуватись та розпоряджатись правами щодо істотної участі у професійному учаснику фондового ринку, але при цьому діють за вказівками фактичних кінцевих бенефіціарних власників. Також змінено форму Довідки про структуру власності – додаток 9 викладено в новій редакції.