2 грудня Рада ПАРД&АФП висловилась на підтримку рішення Експертної Ради ПАРД&АФП з питань оподаткування, обліку та фінансової звітності скасувати норми Податкового кодексу, які зобов’язують торговців цінними паперами виконувати функцію податкового агента. Розуміючи, що така позиція може не знайти підтримки Уряду та народних депутатів, бо не підтримується НКЦПФР, допускається, що принаймні треба вилучити норму, яка передбачає виконання такої функції, якщо розрахунки за операціями з інвестиційними активами здійснюються без участі торговця цінними паперами. Однак у проекті Закону України «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні» (реєстр. № 3630 від 11.12.2015), який є новою редакцією Податкового кодексу України, і ця пропозиція, яку вносила НКЦПФР не врахована. Отже, ПАРД&АФП, сподіваючись на підтримку НКЦПФР, наполягає внести на друге читання законопроекту № 3630 поправку наступного змісту:
Редакція Податкового кодексу України з урахуванням Законопроекту №3630 |
Запропоновані зміни до Податкового кодексу України |
Обґрунтування |
164.4.9.
Податковим агентом платника податку, який здійснює операції з інвестиційними
активами з використанням послуг професійного торговця цінними паперами,
включаючи банк, є такий професійний торговець, (крім операцій з цінними
паперами, визначеними у підпункті 158.1.50 пункту 158.1 статті 158 цього
Кодексу)[1].
Податковий агент під час кожного нарахування платнику інвестиційного прибутку
нараховує (утримує) податок за ставкою, визначеною пунктом 161.1 статті 161
цього Кодексу, та сплачує (перераховує) утриманий податок до бюджету під час
кожного нарахування такого доходу, що не звільняє платника податку від
подання річної податкової декларації при отриманні ним доходу, зазначеного у
цьому пункті. |
170.2.9. Податковим агентом
платника податку, який здійснює операції з інвестиційними активами з
використанням послуг професійного торговця цінними паперами, включаючи банк,
є такий професійний торговець. Податковий
агент під час розрахунку платнику податку інвестиційного прибутку
нараховує податок за ставкою, визначеною пунктом 161.1 статті 167
цього Кодексу, та подає контролюючому органу
податковий розрахунок сум доходу, нарахованого на користь платника податку. Податковий
агент утримує та сплачує (перераховує) податок (частину податку) до бюджету
за рахунок коштів платника податку, які є в розпорядженні податкового агента,
що не звільняє платника податку від подання річної податкової декларації при
отриманні ним доходу, зазначеного у цьому пункті, та сплати до бюджету
розрахованої ним суми податку з вирахуванням суми податку, сплаченої
податковим агентом з інвестиційного прибутку платника податку. |
Обґрунтування: Податковий агент не нараховує доходи
платнику податку за операціями з інвестиційними активами, окрім випадку, коли
торговець цінними паперами сам виступає покупцем акцій у такого платника (як
дилер або емітент). У всіх інших випадках торговець лише розраховує
інвестиційний прибуток. Моментом виникнення зобов’язань у торговця цінними
паперами щодо перерахування податку до бюджету є виплата інвестиційного
доходу покупцем продавцю за умови, що розрахунки за цією операцією
здійснюються через торговця. В усіх інших випадках платник податку сплачує
податок самостійно за підсумками річного декларування доходів і витрат за
такими операціями. |
Інші пропозиції ПАРД&АФП з інвестиційного прибутку враховані у законопроекті № 3630, що полегшить торговцям цінними паперами обслуговувати клієнтів – фізичних осіб у 2016 році.
- Уточнена норма щодо повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб з метою унеможливлення двозначного тлумачення, оскільки на практиці це використовувалось контролюючими органами як підстава для відмови платникам податку. Тепер вона звучить так: «44.3. Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання платнику податків є подання таким платником податків заяви про таке повернення протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми, крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік.»
- Якщо загальний фінансовий результат операцій з інвестиційними активами має від'ємне значення, його сума переноситься у зменшення загального фінансового результату операцій з інвестиційними активами наступних років до його повного погашення без виключень.
- Вилучена вимога щодо визначення фінансового результату окремо за біржовими та позабіржовими операціями, а саме текст: «При цьому платник податку визначає фінансовий результат за операціями з цінними паперами чи деривативами, що перебувають в обігу на фондовій біржі, окремо від фінансового результату за операціями з цінними паперами чи деривативами, що не перебувають в обігу на фондовій біржі. Для цілей цього пункту цінні папери чи деривативи визнаються такими, що перебувають в обігу на фондовій біржі, за дотримання умов, визначених підпунктом 153.8.2 пункту 153.8 статті 153 цього Кодексу.»
- Вилучене посилання на фіктивні цінні папери, витрати на придбання яких не враховуються при визначенні фінансового результату, а саме текст: «Якщо протягом звітного періоду платником податку понесені (нараховані) витрати, пов'язані з придбанням цінних паперів та деривативів, що мають ознаки фіктивності, встановлені Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, такі витрати не враховуються при визначенні фінансового результату за операціями з цінними паперами або деривативами.»
[1] Посилання на пункт 158.1.50 треба вилучити, оскільки цей пункт не визначає операції з цінними паперами.
158.1.50. доходи від операцій з валютними цінностями (крім цінних паперів), пов'язаних з переходом права власності на такі валютні цінності, за виключенням доходів, оподаткування яких прямо передбачено іншими нормами цього розділу;