Постановою Правління НБУ від 29.12.2015 № 962 «Про додаткові вимоги до небанківських фінансових установ, національного оператора поштового зв’язку, що отримали (або отримують) право на здійснення валютних операцій» внесено зміни до Положення про порядок надання небанківським фінансовим установам, національному оператору поштового зв'язку генеральних ліцензій на здійснення валютних операцій.
Змінами встановлено вимоги до власного капіталу небанківських фінансових установ для отримання генеральної ліцензії та протягом всього строку провадження діяльності. Так, при здійсненні професійної діяльності на ринку цінних паперів, що підлягає ліцензуванню, небанківська фінансова установа має забезпечити наявність мінімального розміру власного капіталу на рівні 5 мільйонів гривень.
Небанківські фінансові установи, які мають чинні генеральні ліцензії, до 01 липня 2016 року зобов’язані забезпечити приведення розміру власного капіталу у відповідність до встановлених Положенням вимог.
Також підпунктом 2 пункту 2 глави 5 Положення встановлено, що небанківська фінансова установа, яка отримала генеральну ліцензію, повинна щороку до 15 лютого подавати Національному банку такі документи:
- баланс та звіт про фінансові результати за попередній звітний рік;
- висновок аудитора (аудиторської фірми), складений за підсумками проведеної перевірки достовірності та повноти річної фінансової звітності, її відповідності вимогам положень (стандартів) бухгалтерського обліку України та/або міжнародним стандартам фінансової звітності;
- копію свідоцтва про внесення аудитора (аудиторської фірми) до відповідного реєстру, що ведеться державним органом, який здійснює регулювання діяльності небанківської фінансової установи.
Крім того, Нацбанк встановив вимоги до структури власності небанківських фінансових установ – ліцензіатів. Згідно пункту 5 глави 6 Положення структура власності небанківської фінансової установи є прозорою, якщо одночасно виконуються такі вимоги:
1) відомості про структуру власності небанківської фінансової установи дають змогу визначити:
усіх осіб, які мають пряму та/або опосередковану істотну участь у небанківській фінансовій установі або можливість значного або вирішального впливу на управління та/або діяльність небанківської фінансової установи;
усіх ключових учасників небанківської фінансової установи та всіх ключових учасників усіх юридичних осіб у ланцюгу володіння корпоративними правами небанківської фінансової установи;
характер взаємозв’язків між особами, зазначеними вище;
2) документи про структуру власності небанківської фінансової установи відповідають вимогам глави 6 цього Положення.
При цьому встановлено критерії визнання структури власності непрозорою. Зокрема, ознаками непрозорості вважатимуться неможливість визначити всіх власників істотної участі в небанківській фінансовій установі через наявність у структурі власності установи трастових конструкцій або наявність номінальних власників серед десяти найбільших остаточних ключових учасників у структурі власності.
Небанківська фінансова установа, яка отримала генеральну ліцензію, зобов’язана щороку до 01 лютого подавати до Національного банку станом на 01 січня поточного року такі документи про структуру власності (далі – документи про структуру власності):
1) повідомлення про подання відомостей про структуру власності небанківської фінансової установи, складене за формою, наведеною в додатку 9 до цього Положення;
2) відомості про остаточних ключових учасників у структурі власності небанківської фінансової установи, складені за формою та відповідно до параметрів заповнення, наведених у додатку 10 до цього Положення;
3) відомості про власників істотної участі в небанківській фінансовій установі, складені за формою та відповідно до параметрів заповнення, наведених у додатку 11 до цього Положення;
4) схематичне зображення структури власності небанківської фінансової установи.
Звертаємо Вашу увагу на те, що у додатках 12-17 до Положення наведені приклади заповнення відомостей про остаточних ключових учасників і власників істотної участі та складання схеми.
Також запроваджено обов’язок ліцензіата повідомляти Національний банк про зміни у структурі власності, що виникають у процесі ведення діяльності, а саме про зміни у складі або в розмірі участі власників істотної участі в небанківській фінансовій установі, у складі або розмірі участі остаточних ключових учасників у ліцензіаті. Небанківська фінансова установа у разі виникнення зазначених змін зобов’язана протягом 10 робочих днів із дати змін подати до Національного банку зазначені вище документи щодо структури власності разом з оригіналом або нотаріально засвідченою копією договору купівлі-продажу (іншого правочину), унаслідок виконання якого відбулися відповідні зміни в складі відомостей про структуру власності.
У повідомленні, яке подається разом з документами про структуру власності у зв’язку зі змінами в складі відомостей про структуру власності, обов’язково наводиться короткий опис змін із посиланням на реквізити правочинів, на підставі яких відбулися зміни.
Постанова набрала чинності 1 січня 2016 року у зв'язку з її опублікуванням в Офіційному інтернет-представництві Нацбанку від 31.12.2015 р.