Мені потрібно знати все про:
Депозитарні установи
Торгівлю цінними паперами

Календар подій

Щодо виявлення та ідентифікації національних публічних діячів, ідентифікації малолітніх та навчання осіб, залучених до проведення фінансового моніторингу

На офіційному сайті Державної служби фінансового моніторингу України у розділі Міжвідомче співробітництво/Міжвідомча координація розміщено Протокол тридцять сьомого засідання Робочої групи з розгляду проблемних питань суб’єктів первинного фінансового моніторингу – небанківських установ та аналізу ефективності заходів, що вживаються ними для запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму.

Вказаний протокол містить інформацію про результати розгляду на засіданні Робочої групи окремих питань діяльності суб’єктів первинного фінансового моніторингу – небанківських установ, зокрема:

- виявлення та ідентифікація національних публічних діячів та забезпечення проведення моніторингу їх фінансових операцій. Згідно з пунктом 2 частини п’ятої статті 6 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон) суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний виявляти відповідно до внутрішніх документів з питань фінансового моніторингу факт належності клієнта або особи, що діє від його імені, до категорії національних, іноземних публічних діячів та діячів, що виконують політичні функції в міжнародних організаціях, їх близьких осіб або пов’язаних з ними осіб (пов’язаними особами є особи, з якими члени сім’ї національних, іноземних публічних діячів та діячів, що виконують політичні функції в міжнародних організаціях мають ділові або особисті зв’язки, а також юридичні особи, кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами) яких є такі діячі чи їх члени сім’ї або особи, з якими такі діячі мають ділові або особисті зв’язки), під час здійснення ідентифікації, верифікації та у процесі їх обслуговування, а також те, чи є вони кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами) або керівниками юридичних осіб.

 Таким чином, СПФМ рекомендовано діяти за наступною процедурою в процесі встановлення факту належності клієнта до категорії національних публічних діячів, їх близьких осіб або пов’язаних з ними осіб:

1. Зазначення клієнтом у відповідному внутрішньому документі СПФМ (анкета-опитувальник та ін.) інформації про його належність до зазначеної категорії осіб.

2. Перевірка СПФМ факту присутності/відсутності по прізвищу, імені та по батькові клієнта в базах даних публічних діячів (зокрема www.pep.org.ua) та на офіційних сайтах органів державної влади. Результати проведеної перевірки фіксуються за допомогою збереження знімку екрана комп’ютерної техніки, за допомогою якої здійснювався пошук особи, із письмовим зазначенням відповідної дати у відповідному внутрішньому документі СПФМ.

Водночас, з’ясування суб’єктом державного фінансового моніторингу під час перевірки факту вжиття СПФМ достатніх заходів із виявлення належності клієнта до категорії публічних діячів, або пов’язаних з ними осіб буде здійснюватись в кожному випадку окремо.

ідентифікація малолітніх. Згідно з пунктом 2 частини другої статті 6 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон) суб’єкт первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ) зобов’язаний здійснювати ідентифікацію, верифікацію клієнта (представника клієнта), вивчення клієнта та уточнення інформації про клієнта у випадках, встановлених законом.

- Відповідно до частини третьої статті 9 Закону ідентифікація та верифікація клієнта здійснюється, зокрема у разі: встановлення ділових відносин (за винятком ділових відносин, встановлених на підставі договорів страхування за видами страхування іншими, ніж страхування життя, за якими клієнтом є фізична особа та загальний страховий платіж не перевищує 5000 гривень або його сума еквівалентна зазначеній сумі, у тому числі в іноземній валюті); проведення фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу.

- У разі необхідності подання СПФМ інформації про фінансову операцію, що підлягає фінансовому моніторингу в результаті встановлених ділових відносин із клієнтом, який являється одним із батьків (усиновлювачів) або опікуном малолітньої особи, на користь/з використанням рахунку якої проводиться фінансова операція, слід вказувати ідентифікаційні дані клієнта.

- Водночас, у полі «Коментар до підстав здійснення фінансової операції» форми 2-ФМ слід зазначати усі наявні у СПФМ ідентифікаційні дані про малолітню особу (прізвище, ім’я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, дані свідоцтва про народження).

СПФМ не заповнює анкету-опитувальник на малолітню особу в процесі здійснення первинного фінансового моніторингу;

- навчання осіб, залучених до проведення фінансового моніторингу. Пунктом 20 частини другої статті 6 Закону визначено, що СПФМ зобов’язаний вживати відповідно до законодавства заходів для забезпечення проходження відповідальним працівником навчання у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення протягом трьох місяців з дня його призначення, а також підвищення кваліфікації відповідального працівника шляхом проходження навчання не рідше одного разу на три роки на базі відповідного навчального закладу, що 3 належить до сфери управління спеціально уповноваженого органу, та в інших навчальних закладах за погодженням із Держфінмоніторингом.

Згідно з пунктом 14 частини другої статті 18 Закону Держфінмоніторинг у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України відповідно до покладених на нього завдань забезпечує відповідно до закону організацію та координацію роботи з перепідготовки та підвищення кваліфікації відповідальних працівників СПФМ, а також працівників, залучених до проведення фінансового моніторингу, щодо боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму на базі відповідного навчального закладу – академії, що належить до сфери його управління.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 610 затверджено Порядок організації та координації роботи з перепідготовки і підвищення кваліфікації спеціалістів з питань фінансового моніторингу (далі – Порядок).

Згідно з пунктом 5 Порядку відповідальні працівники та працівники, залучені до проведення фінансового моніторингу, відповідно до законодавства проходять перепідготовку і підвищення кваліфікації за освітніми програмами, що розроблені відповідно до законодавства, затверджені навчальними закладами і погоджені з відповідними суб’єктами державного фінансового моніторингу та Держфінмоніторингом.

Таким чином, СПФМ під час забезпечення навчання та підвищення кваліфікації відповідальних працівників, щодо боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення слід керуватись Постановою.

Законом не встановлено обов’язку СПФМ щодо забезпечення навчання та підвищення кваліфікації працівників, що залучені до заходів із проведення первинного фінансового моніторингу, стосовно боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення.

Водночас, СПФМ зобов’язаний здійснювати освітні та практичні заходи із підготовки персоналу СПФМ щодо виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, у відповідності до пункту 21 частини другої статті 6 Закону.

 

Поділитись: