29.03.2016 року на офіційному веб-сайті НКЦПФР опубліковано доопрацьований проект змін до Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами.
Зазначений проект передбачає запровадження ряду норм, що направлені на протидію маніпулюванню цінами на фондовому ринку.
Так, вводиться поняття «підозрілий договір» - це договір з цінними паперами на біржовому або позабіржовому ринку, ціна якого для лістингових цінних паперів та цінних паперів, які використовуються для розрахунку біржового фондового індексу, відрізняється від останнього розрахованого біржового курсу на 30% і більше, а для позалістингових цінних паперів відрізняється від останньої розрахованої ціни закриття торговельного дня на 50% і більше. Одночасно запроваджується обов’язок торговця цінними паперами повідомляти про такі укладені договори у складі нерегулярних адміністративних даних. Вимоги стосуватимуться договорів, укладених поза фондовою біржею, предметом яких є цінні папери, що перебувають в обігу на фондовій біржі.
Слід відмітити, що Асоціація наголошувала на тому, що запровадження таких вимог можливе лише за умови повної автоматизації процесу відстеження таких договорів, для чого необхідною умовою є наявність офіційного публічного консолідованого джерела інформації про біржові курси, ціни закриття та факт наявності/відсутності цінного паперу у біржовому списку та біржовому реєстрі на кожну дату. Представники НКЦПФР, наполягаючи на запровадження цих норм, запевнили в тому, що Комісія вчинить всі необхідні дії для надання офіційного джерела необхідної інформації.
Також торговцю надається право відмовити клієнту в укладанні договору чи проведенні операцій з цінними паперами та іншими фінансовими інструментами, зокрема, якщо він має підстави вважати, що в діях клієнта та/або контрагента наявні ознаки маніпулювання цінами на фондовому ринку. При цьому у разі проведення операцій, за якими у торговця виникає підозра маніпулювання цінами на фондовому ринку, торговець зобов’язаний повідомити про це Комісію у складі нерегулярних адміністративних даних.
Слід також звернути увагу на те, що проектом передбачено нові вимоги щодо врегулювання конфлікту інтересів торговця цінними паперами. У разі його наявності у зв’язку із зацікавленістю щодо купівлі-продажу цінних паперів пов’язаними особами торговця та/або його посадовими особами та/або його сертифікованими фахівцями, такий торговець зобов’язаний буде повідомити про це клієнта до того, як будуть надані послуги клієнту та отримати письмову згоду клієнта на проведення такої операції.
Крім того, проектом передбачено часткове врегулювання питань, що виникають при роботі з договорами доручення.
За пропозицією ПАРД&AФП розширено предмет договору доручення таким чином, щоб клієнт мав змогу доручити торговцю не тільки укласти договір купівлі-продажу цінних паперів, але і укласти окремий договір доручення, предметом якого є внесення змін до раніше укладеного договору купівлі-продажу. Вказана норма дозволить торговцю цінними паперами приймати на обслуговування клієнтів іншого торговця (вносити зміни до чинних договорів) лише у разі, якщо торговець, який укладав такий договір купівлі-продажу, вже втратив ліцензію (анульовано, закінчився термін дії). Також буде дозволено укладати такі договори доручення, що передбачають внесення змін до раніше укладених цим торговцем договорів на виконання (для випадків, коли договір доручення закривається датою укладення договору на виконання).
Комісія врахувала пропозиції ПАРД&AФП щодо недоцільності обмеження визначати дату виконання договору доручення виключно після завершення розрахунків за договором на виконання.
Проектом також за пропозицією Асоціації передбачено можливість торговця укладати на позабіржовому ринку договори позики цінних паперів та встановлені вимоги до таких договорів, а також особливості визначення дати укладання та дати виконання. Предметом договору позики цінних паперів не можуть бути:
- облігації, строк погашення яких настає протягом строку виконання зобов’язань за договором позики;
- облігації, за якими передбачається виплата відсоткових доходів, протягом строку виконання зобов’язань за договором позики.
Такий договір можна буде укладати як у власних інтересах торговця, так і в інтересах клієнта.
Враховано також іншу пропозицію ПАРД&АФП про укладення договорів на брокерське обслуговування за принципом договору приєднання. Такий вид договору передбачено Цивільним кодексом та використовується деякими професійними учасниками у своїй діяльності. Проте Правилами на даний час не передбачено такої можливості. Тому Асоціація запропонувала чітко визначити у Правилах, що договір на брокерськеобслуговування може укладатися у формі єдиного договору або шляхом приєднання клієнта до запропонованого торговцем цінними паперами договору (договорів) в цілому. Спосіб укладення договору на брокерське обслуговування клієнт визначає самостійно, виходячи зі своїх потреб.
Правилами буде встановлено, що якщо укладення договору на брокерське обслуговування відбувається шляхом приєднання клієнта до запропонованого торговцем цінними паперами договору, торговець зобов’язаний забезпечити інформування клієнта про всі умови такого договору, про порядок припинення дії договору, та про порядок інформування про внесення змін до договору, а також оприлюднити на власній веб-сторінці (веб-сайті) у цілодобовому режимі текст такого договору, зміни до нього, умови приєднання та його розірвання.
Також з метою уникнення сумнівів щодо можливості укладення торговцем договорів міни, за яким цінні папери обмінюються на будь-який інший актив, Асоціація запропонувала чітко визначити в Правилах таке право. Комісією пропозицію враховано.