Представники ПАРД взяли участь у обговоренні концепції рахунку номінального утримувача у рамках організованого НДУ круглого столу "Запровадження інституту номінального утримувача як необхідна умова для залучення іноземних інвестицій".
Концепція рахунку номінального утримувача розроблена ініціативною групою професійних учасників ринку, за підтримки НДУ.
Концепція передбачає, що номінальним утримувачем може бути іноземний фінансовий посередник, який зареєстрований в країні, що є членом Європейського Союзу і (або) членом Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF), Комітету експертів Ради Європи з питань взаємної оцінки заходів боротьби з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму (MONEYVAL), а також, відповідно до законодавства країни його реєстрації, надає своїм клієнтам послуги з обліку цінних паперів і реєстрації переходу права власності на цінні папери, в тому числі в юрисдикціях різних країн на підставі відповідних договорів з локальними депозитарними установами.
Як варіант, учасниками круглого столу було запропоновано обмежити коло осіб, які можуть бути номінальними утримувачами виключно учасниками Association of Global Custodians (AGC).
Рахунок номінального утримувача - окремий тип рахунку в системі депозитарного обліку, який відкривається депозитарною установою на підставі договору між номінальним утримувачем і депозитарною установою.
На рахунку номінального утримувача обліковуються права на цінні папери, які належать клієнтам номінального утримувача, а також клієнтам клієнта номінального утримувача (Multiple-tiered Structure).
Облік прав на цінні папери власників здійснюється номінальним утримувачем, клієнтами якого є відповідні власники.
Між власниками цінних паперів і депозитарною установою відсутні договірні відносини.
Облік прав на цінні папери, які належать номінальному утримувачу на праві власності, та облік прав на цінні папери, які належать клієнтам номінального утримувача, здійснюється окремо.
Ідентифікація та верифікація, вивчення власника цінних паперів в розумінні законодавства з питань фінансового моніторингу не проводиться депозитарною установою.
Депозитарна установа ідентифікує і верифікує тільки номінального утримувача, з яким укладає договір про обслуговування рахунку.
Учасниками круглого столу було наголошено на необхідності передбачити застосування вказаного підходу і у процесі встановлення ділових відносин між номінальним утримувачем та торговцем цінними паперами.
Підтвердження права власності на цінні папери, права на які обліковуються на рахунку номінального утримувача - виписка або інший документ (за законодавством країни реєстрації номінального утримувача), який номінальний утримувач видає своєму клієнтові за запитом або у випадках, обумовлених договором між номінальним утримувачем і власником.
Депозитарна установа видає виписку з рахунку номінального утримувача, така виписка не підтверджує право власності на цінні папери.
Окремо було наголошено, що номінальний утримувач зобов'язаний розкрити інформацію про власників цінних паперів у випадках, які встановлені законом: 1) при зборі реєстру власників цінних паперів; 2) при наявності запиту державного органу, який має відповідні повноваження.
Депозитарна установа зобов'язана повідомити НКЦПФР в разі, якщо номінальний утримувач порушив норми закону про розкриття інформації.
НКЦПФР пропонується надати право заборонити або обмежити проведення всіх або окремих операцій на рахунку номінального утримувача в разі нерозкриття номінальним утримувачем інформації про власників паперів в порядку, передбаченому законом.
Виплата доходів за цінними паперами, сум погашення може здійснюватися на рахунок номінального утримувача, який забезпечує їх виплату власникам, або безпосередньо на рахунок власника.
У реєстрі власників цінних паперів, який складається під виплату доходів за цінними паперами, сум погашення, вказуються реквізити рахунку для виплати доходів за цінними паперами.
На права на цінні папери, які обліковуються на рахунку номінального утримувача, не можуть бути накладені стягнення за зобов'язаннями номінального утримувача.
З метою запровадження вказаної концепції розроблено законопроект щодо внесення змін до Законів України «Про депозитарну систему України», «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», «Про цінні папери та фондовий ринок» та «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».