28.03.2017 року на офіційному веб-сайті НКЦПФР опубліковано для обговорення проект рішення НКЦПФР «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів», який передбачає внесення змін до ліцензійних умов торговців цінними паперами та фондових бірж.
Проект рішення після попереднього опублікування було доопрацьовано з урахуванням наданих зауважень та пропозицій, в тому числі пропозицій ПАРД. Зміни до Ліцензійних умов торговців цінними паперами полягають у наступному:
- у разі звільнення керівника торговця буде встановлено тримісячний «перехідний період» для пошуку нового керівника, який має відповідати встановленим вимогам. Раніше нового керівника необхідно було призначити протягом двох місяців. На цей час має бути призначено особу, що виконуватиме обов’язки керівника, проте така особа може не мати відповідного стажу, що вимагається для керівника;
- керівником торговця цінними паперами можна буде призначити лише особу зі стажем роботи на фондовому ринку не менше 3-х років, у тому числі стажем роботи керівною посадовою особою на фондовому ринку не менше одного року;
- невідповідність фінансової звітності МСФЗ (наприклад, через неповне розкриття суттєвої інформації у примітках)вважатиметься порушенням ліцензійних умов;
- конкретизуються вимоги до аудиту річної фінансової звітності – аудиторська фірма повинна обов’язково бути включена до Реєстру, що ведеться НКЦПФР, щонайменше протягом періоду проведення аудиторської перевірки та станом на дату аудиторського висновку;
- перелік функцій підрозділу з управління ризиками торговця буде розширено - ризик-менеджер повинен буде встановлювати прийнятні ступені ризику для емітентів цінних паперів та аналізувати діяльність та фінансові показники емітента, використовуючи публічні джерела інформації. У зв’язку з цим необхідно буде внести зміни до внутрішнього положення про СУР;
- оновлювати та переподавати анкету щодо ділової репутації керівника, головного бухгалтера та внутрішнього аудитора (контролера) необхідно буде не лише при зміні посадових осіб, але й у разі зміни інформації щодо ідентифікації, трудової діяльності, ділової репутації таких осіб;
- довідку про персональний склад наглядової ради також необхідно буде переподавати не лише при зміні саме персонального складу, але й у разі зміни інформації, що міститься у довідці (зокрема, про місце роботи в іншій юридичні особі).
- довідка про структуру власності подаватиметься за новою формою та у разі зміни прямих власників, які володіють 5 і більше відсотків, та/або у разі зміни осіб, що здійснюють опосередкований контроль за заявником (зміни до Порядку видачі ліцензій).
Деякі новації стосуватимуться лише ліцензіатів – банків:
- у разі запровадження тимчасової адміністрації у банку тримісячний термін для відновлення необхідної кількості сертифікованих фахівців розраховуватиметься з дати виведення тимчасової адміністрації;
- вимоги щодо ділової репутації ліцензіата, а також особи (осіб), яка (які) здійснює(ють) повноваження одноосібного виконавчого органу (або осіб, що призначені головою та членами колегіального органу), керівника служби внутрішнього аудиту (контролю) та головного бухгалтера ліцензіата розповсюджуватимуться на банки. Відповідно банки подаватимуть до НКЦПФР анкети ділової репутації при зміні перелічених осіб, а також інформації щодо них;
- вимоги про опублікування до 30 квітня річної фінансової звітності разом з аудиторським висновком, а також щодо повідомлення Комісії про дату і місце опублікування стосуються банків. Проте з метою усунення конфлікту з вимогами Закону «Про банки і банківську діяльність» буде передбачено можливість вибору способу публікації - на власному веб-сайті банку та/або шляхом публікації у періодичному або неперіодичному виданні.
Окремо
слід зазначити, що цими змінами виключається зобов’язання ліцензіата дублювати в
електронній формі документи, подані до НКЦПФР в паперовій формі, через систему
моніторингу (особистий кабінет ліцензіата) на веб-сайті НКЦПФР. На заміну
поточній системі, яка так і не була введена в промислову експлуатацію, в
майбутньому Комісія має намір запропонувати іншу систему електронного
документообігу. Тому на даному етапі Комісія підтримала пропозицію Асоціації
відмовитись від зобов’язання ліцензіатів користуватись непрацюючою системою.