06.04.2017 року у Парламенті зареєстровано проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інвесторів від зловживань на ринках капіталу" (реєстр. №6303), яким пропонується реформувати державне регулювання фондового ринку.
Метою прийняття законопроектує виконання пункту 16 Меморандуму між Україною та Міжнародним валютним фондом про економічну і фінансову політику та виконання Україною вимог, необхідних для забезпечення приєднання Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі – Комісія) до Меморандуму IOSCO, якіполягають у підвищенніінституційної та фінансової незалежності Комісії та забезпечені правових умов для здійснення міжнародної співпраці Комісії. Зазначені зміни направлені в тому числі на виконання підпункту 1.7 пункту 1 Розділу X "Реформа фінансового сектору" Коаліційної угоди, яким передбачено завдання щодо необхідності забезпечення реалізації членства Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку в Міжнародній асоціації регуляторів фондових ринків IOSCO та запровадження її принципів щодо регулювання українського фондового ринку.
Законопроект передбачає такі нововведення/зміни у законодавстві:
Статус працівників Комісії, обрання їх на посади:
- Голова Комісії обиратиметься на 2 роки шляхом таємного голосування членами Комісії, а не призначатиметься указом Президента України;
- члени Комісії як і раніше обиратимуться на 6 років, проте передбачається періодична ротація складу членів Комісії та заборона бути членом Комісії більше 20 років підряд;
- призначення на посаду члена Комісії відбуватиметься указом Президента України за результатами відкритого конкурсного відбору, проведеного Конкурсною комісією;
- Голова або члени Комісії зможуть мати не лише повну вищу юридичну або економічну освіту, а й технічну. Досвід роботи у сфері ринку цінних паперів має бути не менше 5 років, у тому числі на керівних посадах не менше 2 років;
Відповідальність працівників Комісії, правовий статус, заборони, обмеження:
- Голова, члени та службовці Комісії нестимуть персональну відповідальність за зловживання владою або службовим становищем, за бездіяльність, невиконання або неналежне виконання своїх службових обов'язків, у тому числі за розголошення відомостей, що становлять комерційну таємницю, у порядку, встановленому законом;
- законодавче введення поняття «професійна таємниця», встановлення заборони на її розголошення та відповідальність у разі розголошення;
- збитки, завдані професійному учаснику ринку цінних паперів внаслідок прийняття Комісією неправомірного рішення, дій чи бездіяльності Комісії, підлягатимуть відшкодуванню в порядку, передбаченому законом;
Закріплення принципів діяльності та гарантій незалежності Комісії:
- право Комісії при виконанні своїх функцій діяти самостійно та незалежно від будь-якого державного органа або політичних сил;
- заборона втручання в діяльність Комісії, у тому числі шляхом надання вказівок, розпоряджень, доручень;
- передбачено проведення аудиту Комісії;
- передбачаються зміни до Кодексу адміністративного судочинства України стосовно особливостей порядку розгляду адміністративних справ, предметом оскарження в яких є рішення, дії чи бездіяльність Комісії, та недопущення забезпечення такого позову шляхом зупинення рішень Комісії, актів Комісії, а також встановлення для Комісії заборони або обов'язку вчиняти певні дії;
- рішення Комісії не підлягатимуть державній реєстрації Міністерством юстиції України та не потребуватимуть узгодження або схвалення органами державної влади, іншими державними органами та не зможуть скасовуватися ними, крім випадків, передбачених законом;
- змінами до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" пропонується передбачити непоширення дії цього Закону на відносини, що виникають під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства на ринку цінних паперів та законодавства про акціонерні товариства.
Фінансування Комісії:
- фінансування та матеріально-технічне забезпечення Комісії здійснюватиметься за рахунок надходжень від надання Комісією адміністративних послуг, сплати внесків на регулювання учасниками фондового ринку та коштів, які надходять для Комісії в рамках програм допомоги Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ, інших джерел, не заборонених законодавством;
- Комісія матиме право самостійно розподіляти та розпоряджатися коштами, що надходять до спеціального фонду Державного бюджету України відповідно до положень Бюджетного кодексу України та які спрямовані на забезпечення діяльності Комісії;
- використання зазначених коштів спеціального фонду Державного бюджету України здійснюватиметься в порядку, затвердженому Комісією;
- пропонується скасувати необхідність сплати державного мита за реєстрацію випусків цінних паперів та деривативів у зв’язку із тим, що законопроектом передбачено надходження цих коштів на фінансування Комісії;
- внески на регулювання, що сплачуватимуться щороку двома платежами до 1 березня та 1 вересня кожного року:
Суб’єкт |
Розмір внеску |
Нижня межа |
Інвестиційна
фірма |
не
більше 0,3 відсотка середнього за три роки сукупного доходу* від операцій з
цінними паперами та іншими фінансовими інструментами |
але не
менше 10 розмірів мінімальної заробітної плати |
Оператор
регульованого ринку або БТС |
не
більше 3,5 відсотка середнього за три роки сукупного доходу* від операцій з
цінними паперами та іншими фінансовими інструментами |
але не
менше 100 розмірів мінімальної заробітної плати
|
Особи,
що провадять клірингову діяльність |
не
більше 5,5 відсотка середнього за три роки сукупного доходу* від операцій з
цінними паперами та іншими фінансовими інструментами |
але не
менше 100 розмірів мінімальної заробітної плати
|
Центральний
депозитарій цінних паперів |
не
більше 5,5 відсотка середнього за три роки сукупного доходу* від операцій з
цінними паперами та іншими фінансовими інструментами |
але не
менше 100 розмірів мінімальної заробітної плати
|
Депозитарна
установа |
не
більше 0,0035 відсотка загальної номінальної вартості цінних паперів, облік
прав власності на які здійснює така депозитарна установа |
але не
менше 10 розмірів мінімальної заробітної плати
|
Компанія
з управління активами |
не
більше 0,01 відсотка обсягу активів інституційних інвесторів (крім активів
венчурних інвестиційних фондів), що перебувають в управлінні такої компанії,
та не більше 0,02 відсотка обсягу активів венчурних інвестиційних фондів, що
перебувають в управлінні такої компанії |
але не
менше 10 розмірів мінімальної заробітної плати
|
Емітенти
пайових цінних паперів, що перебувають у біржовому реєстрі фондової біржі |
0,01
відсотка сумарної номінальної вартості випуску пайових цінних паперів, що
перебувають у біржовому реєстрі фондової біржі станом на 1 січня поточного
року |
але не
більше 200 та не менше 10 розмірів мінімальної заробітної плати |
Емітенти
цінних паперів (крім державних цінних паперів), що перебувають у біржовому
списку фондової біржі, крім емітентів пайових цінних паперів, що перебувають
у біржовому реєстрі фондової біржі |
10
розмірів мінімальної заробітної плати |
|
* Сукупний дохід від операцій з цінними паперами та іншими фінансовими інструментами складається з чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інших операційних доходів, інших фінансових доходів та інших доходів.
- сума внеску на регулювання доводиметься до відома кожного учасника фондового ринку Комісією щороку не пізніше 1 лютого та 1 серпня відповідно кожного року, виходячи з планових потреб у фінансуванні діяльності НКЦПФР на наступні дванадцять місяців. Методологія визначення суми внеску на регулювання затверджуватиметься Комісією з урахуванням рекомендацій бюджетної ради НКЦПФР;
- у разі набрання чинності цим Законом професійні учасники фондового ринку, які мають чинні за станом на 1 січня 2018 року ліцензії на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів, а також емітенти цінних паперів, які включені до біржових списків фондових бірж за станом на 1 січня 2018 року, будуть зобов’язані сплатити до 1 лютого 2018 року внески на регулювання у таких розмірах:
Суб’єкт |
Розмір внеску |
Торговці
цінними паперами, депозитарні установи, компанії з управління активами, а
також емітенти цінних паперів, які включені до біржових списків фондових бірж
(крім державних цінних паперів) |
10
розмірів мінімальної заробітної плати |
Фондові
біржі, Центральний депозитарій цінних паперів та особи, що провадять
клірингову діяльність |
100
розмірів мінімальної заробітної плати |
Особливості
порядку прийняття, набуття чинності та оскарження актів Комісії:
- акти Комісії передбачаються у формі рішень, постанов, розпоряджень, а з окремих процедурних питань – протокольних рішень;
- Комісія буде зобо’язана вести реєстр всіх прийнятих рішень та забезпечувати вільний доступ до них на своєму офіційному веб-сайті у затвердженому нею порядку;
- нормативно-правові акти Комісії набирають чинності з дня офіційного опублікування їх повного тексту в одному з періодичних друкованих видань – "Офіційний вісник України", газетах "Урядовий кур'єр" чи "Голос України" або першого розміщення на офіційному веб-сайті Комісії залежно від того, де акт оприлюднено раніше.
Проведення Комісією перевірок
- проведення перевірок – діяльність Комісії, спрямована на виявлення ознак та документування фактів щодо маніпулювання на регульованих ринках та/або БТС, використання інсайдерської інформації, інших порушень законодавства на ринку цінних паперів та про акціонерні товариства;
- перевірки проводитимуться Уповноваженим на проведення перевірки;
- Уповноважений на проведення перевірки повинен буде виконувати свої функції незалежно від Уповноважених на розгляд справ та інших працівників Комісії, та не повинен залучатися або бути залученим до процесів оцінювання, нагляду за діяльністю або ліцензування професійного учасника фондового ринку;
- в процесі проведення перевірки Уповноважений на проведення перевірки:
- збиратиме, аналізуватиме, перевірятиме документи, інформацію, в тому числі, що міститься в інформаційних системах (базах даних), інші матеріали, що можуть бути доказами правопорушень;
- робитиме та/або отримуватиме завірені копії або виписки з документів, баз даних, інших матеріалів;
- може вимагати надання усних або письмових пояснень, документів, інформації від державних органів, учасників фондового ринку, учасників товарних ринків або будь-яких інших фізичних чи юридичних осіб, які здійснюють (виявили намір здійснювати) операції на ринку цінних паперів/щодо товарних деривативів та/або яким можуть бути відомі обставини, пов'язані з перевіркою;
- вимагатиме під час проведення перевірки від операторів і провайдерів телекомунікацій надання інформації про надані телекомунікаційні послуги та інших матеріалів, що можуть бути доказами порушень законодавства на ринку цінних паперів та про акціонерні товариства (скріншотів, аудіо-, відео-, фотоматеріалів, ділової переписки, в тому числі за допомогою засобів електронної пошти, протоколів дій тощо);
- залучатиме до проведення перевірки інших службовців Комісії, до компетенції яких належить проведення перевірки;
- залучатиме експертів;
- проводитиме виїзні перевірки;
- безперешкодно входитиме до приміщень юридичних осіб для проведення виїзної перевірки та матиме доступ до документів та інших матеріалів, необхідних для проведення перевірки;
- вилучатиме під час проведення виїзної перевірки документи та електронні носії, що підтверджують факти порушення законодавства на ринку цінних паперів та про акціонерні товариства;
- під час проведення Комісією оцінювань/перевірок банки будуть зобов’язані розкривати на письмову вимогу Комісії інформацію щодо юридичних та фізичних осіб, яка містить банківську таємницю;
Проведення Комісією оцінювання:
- Комісія оцінюватиме професійну діяльність на фондовому ринку та суб’єктів, які провадять таку діяльність, діяльність саморегулівних організацій професійних учасників фондового ринку та емітентів;
- оцінювання проводитиметься визначеними Комісією Уповноваженими на проведення оцінювання;
- професійні учасники фондового ринку оцінюватимуться для визначення:
а) мети та суті операцій, які здійснюють професійні учасники фондового ринку, фінансового стану таких професійних учасників та/або їх ключових учасників;
б) ризиків професійних учасників фондового ринку та їх ключових учасників, які можуть становити загрозу для безпеки та стійкості таких професійних учасників та/або їх ключових учасників, а також стабільності фінансової системи України;
в) якості системи моніторингу виявлення та контролю вищезазначених ризиків;
г) відповідності та ефективності комплаєнсу професійних учасників фондового ринку;
ґ) забезпечення дотримання професійними учасниками фондового ринку прав клієнтів;
- емітенти оцінюватимуться для визначення:
а) стану корпоративного управління;
б) відповідності здійснення емітентом емісії цінних паперів вимогам законодавства;
в) забезпечення дотримання емітентами прав інвесторів;
- саморегулівні організації професійних учасників фондового ринку оцінюватимуться для визначення ефективності виконання функцій, покладених на такі саморегулівні організації законодавством або делегованих їм Комісією;
- перелік професійних учасників фондового ринку, саморегулівних організацій професійних учасників фондового ринку та емітентів, які відібрані для проведення оцінювання не підлягатиме оприлюдненню;
Розгляд Комісією справ про правопорушення на фондовому ринку:
- справи розглядатимуться Колегією Уповноважених на розгляд справ, до складу якої входитимуть Уповноважені на розгляд справ, що призначатимуться Рішенням Комісії за результатами конкурсу. Колегія уповноважених на розгляд справ є самостійним структурним підрозділом центрального апарату, який підпорядковується Комісії;
- передбачено застосування санкцій не лише до юридичних осіб, а й до фізичних осіб за порушення законодавства на ринку цінних паперів та про акціонерні товариства;
- розширено перелік підстав для застосування санкцій та розроблено принципи їх застосування;
- змінено строк притягнення до відповідальності за вчинення правопорушення на ринку цінних паперів - з трьох до п’яти років з дня його вчинення незалежно від санкції;
Міжнародне співробітництво та захист персональних даних:
- передача персональних даних органу іноземної держави – регулятору ринку цінних паперів, який є учасником Багатостороннього меморандуму про консультації, співпрацю та обмін інформацією Міжнародної організації комісій з цінних паперів (IOSCO), здійснюватиметься у випадках, установлених законом, за умови одержання Комісією підтвердження забезпечення таким органом іноземної держави конфіденційності та нерозповсюдження одержаної інформації без дозволу Комісії;
- пропонується визнати держави, які підписали Меморандум IOSCO, такими, що забезпечують належний рівень захисту персональних даних, з метою забезпечення можливості обміну такими даними з іноземними регуляторами ринків цінних паперів.
Законопроект передбачає внесення змін до низки нормативно-правових актів України, серед яких Господарський процесуальний кодекс України, Кримінальний кодекс України, Кодекс адміністративного судочинства України, Кримінально процесуальний кодекс України, Законів України "Про оплату праці", "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", "Про банки і банківську діяльність", "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", "Про цінні папери та фондовий ринок", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про захист персональних даних", "Про ліцензування видів господарської діяльності", "Про адміністративні послуги" та Декрету Кабінету Міністрів України "Про державне мито".