Мені потрібно знати все про:
Депозитарні установи
Торгівлю цінними паперами

Календар подій

Затверджено зміни до Положення про здійснення банками фінансового моніторингу

31 травня 2017 року набрали чинності зміни до Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затверджені Постановою НБУ від 25 травня 2017 № 42 року.

Змінами передбачено посилення вимог до банків щодо здійснення фінансового моніторингу.

Положення доповнюється новими визначеннями, а саме:

оцінка фінансового стану – узагальнення та аналіз банками інформації/документів з метою забезпечення встановлення достатності/недостатності реальних фінансових можливостей клієнта проводити (ініціювати) фінансові операції на відповідні суми;

ризик-орієнтований підхід – це визначена банком система з управління ризиками легалізації кримінальних доходів/фінансування тероризму та вжиття ним відповідних заходів у спосіб та обсяги, які забезпечують ефективну мінімізацію таких ризиків залежно від їх рівня;

Відтепер заходи з вивчення клієнта доповнюються наступними вимогами, а саме порядку з’ясування мети і характеру майбутніх ділових відносин з клієнтами та документального підтвердження отриманих результатів.

Зазнали таких змін, в тому числі, норми побудови та забезпечення функціонування системи управління ризиками легалізації кримінальних доходів/фінансування тероризму.

Здійснення оцінки ризику передбачає встановлення рівня ризику клієнта з урахуванням таких основних складових ризику:

  • ризику за типом клієнта,
  • ризику послуги, яку клієнт отримує від банку,
  • географічного ризику.

Рівень ризику клієнта переоцінюється на постійній основі за результатами проведеного банком моніторингу ризику клієнта, у тому числі з урахуванням здійснення ним фінансових операцій, що підлягають фінансовому  моніторингу, та їх регулярності. В анкеті клієнта відображаються всі рівні його ризику із зазначенням дати встановлення/зміни.

Шкала для класифікації рівнів ризику клієнта має обов’язково містити високий та неприйнятно високий (підкатегорія високого ризику, який є максимально високим ризиком, що не може бути прийнятий банком відповідно до внутрішніх документів банку з питань фінансового моніторингу) рівні ризику.

Банк установлює рівень ризику клієнтам з урахуванням відповідних критеріїв ризиків, визначених у Програмі управління комплаєнс-ризиком згідно із Законом, нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України та цим Положенням.

Банк установлює високий рівень ризику клієнтам, визначеним Законом, а також у разі встановлення:

1) негативного рівня репутації клієнта – у день встановлення негативного рівня репутації клієнта;

2) факту невідповідності фінансової(их) операції(ій) фінансовому стану та/або змісту діяльності клієнта – у день реєстрації таких фінансових операцій у реєстрі фінансових операцій;

3) неможливості з’ясування факту відповідності/невідповідності фінансової(их) операції(ій) фінансовому стану; з’ясування суті і мети фінансової(их) операції(ій) за результатами заходів, ужитих відповідно до пункту 75 розділу VI цього Положення, – не пізніше останнього робочого дня строку, передбаченого пунктом 75 розділу VI цього Положення;

4) виникнення сумнівів у достовірності чи повноті наданої інформації клієнта, у тому числі на період поглибленої перевірки такого клієнта, – у день виникнення таких сумнівів та/або надання клієнтом такої інформації.

 

Оцінка ризиків клієнтів має здійснюватися за методикою оцінки ризиків, передбаченою Програмою управління комплаєнс-ризиком.

Виконавчий орган банку/керівник філії іноземного банку зобов’язані/ий не рідше одного разу на місяць здійснювати розгляд:

1) результатів аналізу фінансових операцій клієнтів, щодо яких виникає підозра, та затвердження застережних заходів з метою мінімізації ризиків легалізації кримінальних доходів/фінансування тероризму; 4

2) питань за результатами відмови від проведення фінансових операцій та/або обслуговування клієнтів, у тому числі в разі встановлення клієнту неприйнятно високого рівня ризику;

3) проблемних питань, що виникають під час проведення ідентифікації та вивчення клієнтів;

4) змін в законодавстві з питань фінансового моніторингу, заходів, що повинні бути здійснені банком – юридичною особою/філією іноземного банку, і строків оновлення внутрішніх документів банку з питань фінансового моніторингу з урахуванням зазначених змін;

5) результатів аналізу впровадження нових банківських продуктів та пов’язані з ними комплаєнс-ризики фінансового моніторингу;

6) проблемних питань, що виникають під час проходження навчання працівниками банку – юридичної особи/філії іноземного банку з питань фінансового моніторингу;

7) проблемних питань, що пов’язані з установленням ділових відносин та обслуговуванням публічних осіб та осіб близьких або пов’язаних з публічними особами;

8) інших питань, що виникають під час здійснення заходів із запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму чи фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Виконавчий орган банку – юридичної особи/керівник філії іноземного банку має право делегувати розгляд питань, спеціально створеному окремому комітету або комітету, що вже діє в банку/філії іноземного банку (далі – Комітет).

Повноваження Комітету, порядок формування та прийняття рішень визначаються в положенні про комітет. Такі питання мають розглядатися на засіданнях Комітету не рідше одного разу на місяць.

Головою окремого комітету може бути керівник виконавчого органу банку – юридичної особи/керівник філії іноземного банку або відповідальний працівник.

Склад і чисельність Комітету формуються та затверджуються наказом банку.

До складу Комітету повинні входити керівник/його заступник виконавчого органу банку – юридичної особи/філії іноземного банку, відповідальний працівник, секретар Комітету, керівники/їх заступники 5 підрозділів фронт-офісу, бек-офісу, юридичної служби банку – юридичної особи/філії іноземного банку, підрозділу з управління ризиками. До складу Комітету також можуть входити керівники інших підрозділів банку в разі розгляду питань, що належать до їх компетенції.

Голова та члени Комітету мають право запрошувати до участі в засіданні Комітету керівників і працівників інших підрозділів банку – юридичної особи/філії іноземного банку, якщо питання, що розглядаються на засіданні Комітету, належать до їх компетенції.

Також, звертаємо увагу, що відповідно до зазначених змін, у новій редакції викладено додатки до 2-7 до Положення, а саме:

анкети клієнта - юридичної особи – резидента;

анкети клієнта - юридичної особи – нерезидента;

анкети клієнта – представництва юридичної особи – нерезидента;

анкети клієнта – фізичної особи;

анкети клієнта – фізичної особи-підприємця;

анкети клієнта – фінансової установи-нерезидента- кореспондента.

 

 

Поділитись: