За офіційною інформацією сайту ВРУ 5 жовтня прийнято ЗУ «Про внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
Нова редакція закону розроблена з урахуванням положень Директиви ЄС № 2013/34/ЄС та порядку застосування Міжнародних стандартів фінансової звітності (далі – МСФЗ).
Законом передбачено внесення змін до визначення термінів, зокрема, введено новий термін стосовно підприємств, що становлять суспільний інтерес.
Це, відповідно до Закону, підприємства-емітенти цінних паперів, цінні папери яких допущені до біржових торгів, банки, страховики, недержавні пенсійні фонди, інші фінансові установи (крім інших фінансових установ та недержавних пенсійних фондів, що відносяться до мікропідприємств та малих підприємств) та підприємства, які відповідно до цього Закону належать до великих підприємств.
Відповідно до нової редакції Закону, підприємства (крім бюджетних установ) можуть належати до мікропідприємств, малих, середніх або великих підприємств.
Мікропідприємствами є підприємства, показники яких на дату складання річної фінансової звітності за за рік, що передує звітному відповідають щонайменше двом з таких критеріїв:
- балансова вартість активів — до 350 тис. євро;
- чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) — до 700 тис. євро;
- середня кількість працівників — до 10 осіб.
Малими є підприємства, які не відповідають критеріям для мікропідприємств та показники яких на дату складання річної фінансової звітності за рік, що передує звітному відповідають щонайменше двом з таких критеріїв:
- балансова вартість активів — до 4 млн. євро;
- чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) — до 8 млн. євро;
- середня кількість працівників — до 50 осіб.
Середніми є підприємства, які не відповідають критеріям для малих підприємств та показники яких на дату складання річної фінансової звітності за за рік, що передує звітному відповідають щонайменше двом з таких критеріїв:
- балансова вартість активів — до 20 млн. євро;
- чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) — до 40 млн. євро;
- середня кількість працівників — до 250 осіб.
Великими є підприємства, які не відповідають критеріям для середніх підприємств та показники на дату складання річної фінансової звітності за рік, що передує звітному відповідають щонайменше двом з таких критеріїв:
- балансова вартість активів — понад 20 млн. євро;
- чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) — понад 40 млн. євро;
- середня кількість працівників — понад 250 осіб.
Також, змінюються загальні вимоги до фінансової звітності, а саме:
Підприємства зобов’язані складати фінансову звітність на підставі даних бухгалтерського обліку.
Фінансова звітність підписується керівником (власником) підприємства або уповноваженою особою у визначеному законодавством порядку та бухгалтером або особою, яка забезпечує ведення бухгалтерського обліку підприємства. У разі коли бухгалтерський облік підприємства ведеться підприємством, що провадить діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, фінансову звітність підписують керівник підприємства або уповноважена особа, а також керівник підприємства, що провадить діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, або уповноважена ним особа. При цьому відповідальність підприємства, що провадить діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, визначається законом та договором про надання бухгалтерських послуг.
Фінансову звітність підприємства, що становить суспільний інтерес, підписують керівник або уповноважена особа у визначеному законодавством порядку та головний бухгалтер. Фінансова звітність недержавних пенсійних фондів та інститутів спільного інвестування підписується у порядку, передбаченому законодавством.
Відповідальність за своєчасне та у повному обсязі подання та оприлюднення фінансової звітності несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів.
Порядок та строки подання фінансової звітності, консолідованої фінансової звітності, звіту про управління та звіту про платежі на користь держави до органів державної влади визначаються Кабінетом Міністрів України, для банків — Національним банком України.
Для мікропідприємств, малих підприємств, непідприємницьких товариств і представництв іноземних суб’єктів господарської діяльності, крім тих, що зобов’язані складати фінансову звітність за міжнародними стандартами, встановлюється скорочена за показниками фінансова звітність у складі балансу та звіту про фінансові результати.
Склад та форми фінансової звітності, консолідованої фінансової звітності, звіту про управління та звіту про платежі на користь держави підприємств (крім банків), фінансової звітності про виконання бюджетів установлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики.
Склад та форми фінансової звітності, консолідованої фінансової звітності та звіту про управління банків установлюються Національним банком України.
Фінансова звітність та консолідована фінансова звітність за міжнародними стандартами складається на підставі таксономії фінансової звітності за міжнародними стандартами.
Звіт про управління подається разом з фінансовою звітністю та консолідованою фінансовою звітністю в порядку та строки, встановлені законом. У разі подання підприємством консолідованої фінансової звітності подається консолідований звіт про управління. Від подання звіту про управління звільняються мікропідприємства та малі підприємства. Середні підприємства мають право не відображати у звіті про управління нефінансову інформацію.
Щодо консолідованої фінансової звітності, то, змінами передбачено, в тому числі, наступне.
Підприємства, що контролюють інші підприємства (материнські підприємства), крім фінансових звітів про власні господарські операції, зобов’язані складати та подавати консолідовану фінансову звітність відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.
Підприємства, що контролюють інші підприємства (крім підприємств, що становлять суспільний інтерес), можуть не подавати консолідованої фінансової звітності, якщо разом із контрольованими підприємствами їх показники на дату складання річної фінансової звітності не перевищують двох з таких критеріїв:
- балансова вартість активів — до 4 млн. євро;
- чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) — до 8 млн. євро;
- середня кількість працівників — до 50 осіб.
Передбачена норма щодо подання уточненої фінансової звітності.
Підприємства можуть подавати уточнену фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність на заміну раніше поданої фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності за результатами проведення аудиторської перевірки, з метою виправлення самостійно виявлених помилок або з інших причин. Подання і оприлюднення уточненої фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності здійснюється у такому самому порядку, як і фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності, що уточнюється.
З порівняльною таблицею можна ознайомитися за посиланням.