22.11.2017 року на офіційному веб-сайті НКЦПФР було опубліковано для обговорення проект рішення «Про затвердження Змін до Методики визначення інвестиційного прибутку професійним торговцем цінними паперами при виконанні функцій податкового агента».
Проект розроблено Міністерством фінансів України спільно з Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку з метою приведення Методики визначення інвестиційного прибутку професійним торговцем цінними паперами при виконанні функцій податкового агента (далі – Методика) у відповідність до чинного Податкового кодексу України.
Нагадаємо, Методика затверджена наказом Мінфіна від 22.11.2011 року № 1484 та рішенням ДКЦПФР від 22.11.2011 року № 1689, набрала чинності з 13.02.2012 року. Протягом вже майже 6 років до неї жодного разу не вносились зміни, тому документ давно потребує оновлення.
На етапі узгодження проекту змін Професійна асоціація учасників ринків капіталу та деривативів надавала свої пропозиції, які стосувались наступного:
- врахування податковим агентом не тільки інвестиційного прибутку, але й інвестиційного збитку за операціями клієнта;
- відмови від окремого обліку та відображення у Довідці податкового агента інвестиційного прибутку (збитку) від операцій з цінними паперами, що перебувають та не перебувають в обігу на фондовій біржі;
- чітке визначення моменту нарахування інвестиційного прибутку та податкового зобов’язання – за фактом виплати грошових коштів або при виконанні/розірванні договору у період до кінця року, або за результатами року (якщо протягом року не були здійснені виплати);
- врегулювання порядку оподаткування фінансового результату від операцій РЕПО та операцій позики цінних паперів;
- врегулювання порядку визначення бази оподаткування при виплаті доходів та понесенні витрат за операціями з цінними паперами та іншими фінансовими інструментами в іноземній валюті;
- встановлення мінімальних вимог до змісту довідки від іншого торговця цінними паперами про неврахування ним витрат на придбання пакету цінних паперів для надання можливості торговцю, який здійснює продаж таких цінних паперів, встановити відповідність між наданими клієнтом первинними документами та інформацією від іншого торговця;
- визначити, що документальним підтвердженням витрат на придбання цінних паперів, придбаних не тільки на фондовій біржі, але і поза фондовою біржою, є звіт брокера.
На жаль, повністю враховані були лише пропозиції (2) та (6). Частково враховані пропозиції (7) – пропонується визначити лише для цінних паперів, придбаних за межами України за участі українського торговця цінними паперами, що документальним підтвердженням витрат є звіт суб-брокера – українського торговця цінними паперами. Запропонований спосіб врегулювання пропозиції (5) потребує суттєвого коригування, адже запропонована редакція породжує більше запитань, ніж дає відповідей.
Розробники проекту змін керувались твердженням, що ця Методика врегульовує виключно дії податкового агента та не стосується платника податків. Тому з методики виключено всі норми про визначення «загального фінансового результату», адже згідно ПКУ його визначає лише платник податків в рамках річного декларування. Також виключено норму про податкову соціальну пільгу, зважаючи на те, що це право виключно платника податків, яке не може бути застосовано податковим агентом, а застосовується лише платником за результатом річного декларування. Натомість, перелік доходів, що не включаються до доходу від продажу інвестиційного активу доповнено інвестиційним прибутком від операцій з державними цінними паперами.
З порівняльною таблицею до проекту змін до Методики можна ознайомитись за посиланням.
Оскільки основним аргументом при неврахуванні пропозицій ПАРД було те, що відповідні норми не передбачені Податковим кодексом України, то Асоціація ініціює розробку законопроекту про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання інвестицій на фондовому ринку. У разі наявності у Вас пропозицій з питань оподаткування операцій з цінними паперами просимо направляти їх на адресу [email protected] (контактна особа – Олена Велика).