Верховна Рада прийняла в другому читанні законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння залученню іноземних інвестицій» №6141.
Документом запроваджено належний правовий режим обліку прав власності іноземних клієнтів глобальних зберігачів у депозитарній системі України. З цією метою передбачається уведення до законодавства щодо депозитарної діяльності нових правових категорій "номінальний утримувач", "рахунок у цінних паперах номінального утримувача", а також відповідне внормування повʼязаних із цим основних аспектів депозитарної діяльності.
Відповідні зміни вносяться до Законів України "Про депозитарну систему України", "Про цінні папери та фондовий ринок", "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" та "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні".
Передбачено можливість українським депозитарним установам відкривати для іноземних фінансових установ рахунки в цінних паперах номінального утримувача на підставі договору про надання послуг з обслуговування рахунка в цінних паперах номінального утримувача, якщо іноземні фінансові установи відповідають вимогам щодо:
- реєстрації іноземної фінансової установи та/або її членства в Групі з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF);
- відповідності встановленим Комісією вимогам;
- відповідності законодавству держави, в якій її зареєстровано, щодо можливості надання своїм клієнтам послуги з обліку цінних паперів та реєстрації переходу права власності на цінні папери.
Договір про надання послуг з обслуговування рахунка в цінних паперах номінального утримувача має передбачати:
- обов’язок номінального утримувача щодо розкриття інформації, у випадках, передбачених законом;
- встановлення у передбаченому законодавством порядку обмежень щодо цінних паперів власника, права на які та права за якими обліковуються на рахунку в цінних паперах номінального утримувача;
- обов’язок номінального утримувача щодо дотримання (виконання) ним вимог законодавства, у тому числі законодавства України з питань застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій).
На рахунку в цінних паперах номінального утримувача депозитарна установа в порядку, встановленому Комісією, веде облік цінних паперів, прав на цінні папери та прав за цінними паперами, що належать клієнтам номінального утримувача, а також клієнтам клієнта номінального утримувача.
Варто зазначити, що кількість рахунків номінального утримувача в межах однієї депозитарної установи не обмежується.
Документальним підтвердженням наявності на певний момент часу прав на цінні папери та прав за цінними паперами власника цінних паперів, які обліковуються на рахунку номінального утримувача, є документ, який згідно із законодавством держави реєстрації номінального утримувача або клієнта номінального утримувача підтверджує право власності на цінні папери та видається номінальним утримувачем або клієнтом номінального утримувача (залежно від місця обліку прав на цінні папери) на вимогу власника цінних паперів на підставі відповідного договору.
Разом з тим, передбено деякі обмеження щодо діяльності номінальних утримувачів на території України, зокрема депозитарним установам заборонено відкривати рахунок у цінних паперах номінального утримувача іноземній фінансовій установі, яка створена відповідно до законодавства держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України", та/або яка прямо чи опосередковано контролюється особами, які є резидентами зазначеної держави.
Також встановлюється нікчемність правочинів щодо цінних паперів, вчинених за участю, від імені та/або на користь осіб, до яких застосовано санкції відповідно до Закону України "Про санкції", що передбачають заборону або обмеження вчинення відповідних правочинів та/або проведення відповідних фінансових операцій.
Спрощено вихід депозитарних установ на іноземний ринок, зокрема, українським депозитарним установам дозволено виступати номінальними утримувачами за кордоном при відкритті рахунку в іноземній фінансовій установі, яка зареєстрована в державі, що є членом Європейського Союзу та/або членом Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) (крім іноземної фінансової установи, яка зареєстрована в державі, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у статті 1 Закону України "Про оборону України", та/або прямо чи опосередковано контролюється особами, які є резидентами зазначеної держави).
Внормовуються засади функціонування та обслуговування названих рахунків, повʼязані із цим обмеження та вимоги, зокрема, щодо розкриття інформації, а також питання державного регулювання і контролю тощо.
Разом з тим депозитарна установа, що відкрила рахунок номінального утримувача, зобов'язана:
- в порядку та строки, встановлені законодавством, повідомляти Комісію про виявлені факти порушення номінальним утримувачем встановлених законом вимог щодо розкриття інформації;
- подавати до Комісії інформацію про власників пакетів голосуючих акцій (5 і більше відсотків);
- повідомляти номінального утримувача про виконані правочини на біржі або поза нею, якщо розрахунки проводяться за принципом «поставка проти оплати», до кінця операційного дня;
- повідомити номінального утримувача про встановлення обмеження стосовно цінних паперів конкретного власника та надати йому копію відповідного судового рішення або копію відповідного рішення уповноваженого законом державного органу чи його посадової особи про встановлення обмеження до завершення робочого дня.
Проте депозитарна установа не несе відповідальності за невиконання вимог законодавства щодо розкриття інформації номінальним утримувачем, з яким укладено договір про відкриття рахунку у цінних паперах номінального утримувача.
Номінальний утримувач розкриває інформацію у встановлених випадках:
- при складанні реєстру власників цінних паперів;
- на письмову вимогу суб’єктів, зазначених в ч.1 ст.25 Закону України «Про депозитарну системуУкраїни»;
У разі нерозкриття номінальним утримувачем інформації, Комісія має право заборонити або обмежити на строк до усунення зазначеного порушення проведення всіх або окремих депозитарних операцій на рахунку в цінних паперах номінального утримувача, щодо якого не було розкрито зазначену інформацію.
Змін зазнав Закон України «Про цінні папери та фондовий ринок», зокрема в частині визначення переліку випадків вчинення правочинів щодо цінних паперів, які можуть вчинятися без участі торгівця цінними паперами. Такий перелік доповнено нормою про операції з цінними паперами між нерезидентами за межами України. Таким чином прямо встановлюється можливість депозитарної установи проводити операції з цінними паперами, якщо такий правочин укладено за кордоном без участі українського торговця цінними паперами.
Значних змін зазнав Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Змінено підхід до проведення верифікації, зокрема встановлено, що інформація, необхідна для вивчення клієнта, встановлюється суб’єктом первинного фінансового моніторингу на підставі офіційних документів та/або інформації, одержаної від клієнта (представника клієнта) та засвідченої ним, а також з інших джерел, якщо така інформація є публічною (відкритою).
Реквізити банку, в якому відкрито рахунок клієнту, номер поточного рахунка, місце проживання або місце перебування фізичної особи – резидента України (місце проживання або місце тимчасового перебування фізичної особи – нерезидента в Україні), відомості про виконавчий орган (органи управління, що встановлені суб’єктом первинного фінансового моніторингу на підставі офіційних документів та/або інформації, одержаної від клієнта (представника клієнта), а також з інших джерел, якщо така інформація є публічною (відкритою), не потребують верифікації у разі відсутності у суб’єкта первинного фінансового моніторингу підозр щодо достовірності (чинності) таких документів та/або інформації.
Також Закон доповнено новими положеннями щодо здійснення додаткових заходів суб’єктом первинного фінансового моніторингу щодо фінансової установи, зокрема, тепер СПФМ зобов’язаний:
- збирати інформацію в обсязі, достатньому для повного розуміння суб'єктом первинного фінансового моніторингу характеру діяльності такої фінансової установи та з'ясування її репутації і якості нагляду, зокрема, чи була іноземна фінансова установа об’єктом розслідування з питань відмивання доходів або фінансування тероризму, або застосування заходів впливу (санкцій) з боку органу, що здійснює державне регулювання та нагляд за її діяльністю у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
- оцінювати заходи іноземної фінансової установи щодо боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення;
- документувати обов’язки іноземної фінансової установи у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
- стосовно іноземної фінансової установи, рахунки якої використовуються безпосередньо третіми сторонами для здійснення операцій від свого імені, з’ясувати, що іноземна фінансова установа здійснює ідентифікацію, верифікацію та вивчення клієнтів, які мають прямий доступ до рахунків іноземної фінансової установи, та що іноземна фінансова установа може надати на запит суб’єкта первинного фінансового моніторингу відповідну інформацію, отриману за результатами здійснення зазначених заходів;.
Залишаються незмінними зобов’язання щодо ідентифікації бенефіціарних власників:
- депозитарними установами, які відкрили рахунок номінального утримувача;
- торговцями, які продають цінні папери нерезиденту;
- банками, які здійснюють розрахунки за правочинами.
Також залишається право суб’єктів первинного фінансового моніторингу відмовитися від проведення фінансової операції у разі, якщо здійснення ідентифікації особи, від імені або за дорученням якої проводиться фінансова операція, та встановлення вигодоодержувача є неможливим.
Цей закон набуває чинності через 4 місяці з дня його офіційного опублікування.