Незалежна асоціація банків України та Українська федерація убезпечення та Професійна асоціація учасників ринків капіталу та деривативів звернулися до Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності щодо реформування системи державного регулювання у небанківському фінансовому та, зокрема, страховому секторі.
У світовій практиці страхова галузь є одним з найважливіших елементів фінансової системи, який забезпечує формування в економіці довгострокового інвестиційного ресурсу та доповнює фінансове забезпечення систем соціальної підтримки населення (медичне обслуговування, пенсійне забезпечення та інші).
З огляду на започатковані в Україні реформи пенсійної системи та системи медичного обслуговування, та зважаючи на погіршення останніми роками іміджу страхового сектору країни і негативні тенденції у ньому, ми переконані, що створенні системних та комплексних передумов для розвитку страхового ринку потребує особливої уваги з боку держави.
Ситуація, що склалася у небанківському фінансовому та, зокрема, страховому секторі України, потребує рішучих кроків з подолання наступних проблем:
1) існуючий рівень інституційної спроможності регулятора ринку небанківських фінансових послуг, у т.ч. страхових, не дозволяє йому у повній мірі виконувати необхідні функції, притаманні відповідному регулятору згідно з європейською практикою, серед яких забезпечення нагляду за платоспроможністю учасників ринку;
2) законодавчий вакуум навколо питання виходу з ринку страховиків призводить до «мовчазного зникнення з ринку» недобросовісних учасників та залишення споживачів без належних виплат та можливості захисту своїх прав;
3) велика кількість учасників страхового ринку, фінансову надійність яких фактично не можливо підтвердити, та непрозорість ринку ставлять під сумнів ефективну та безпечну участь страховиків класичного страхування у пенсійній реформі та реформах у інших галузях економіки;
4) з тих самих причин банки мають підстави обмежувати власних клієнтів у виборі страхової компанії, якщо страховка є умовою отримання кредиту;
5) наявність різних регуляторних підходів до банків та небанківських фінансових установ, які надають аналогічні фінансові послуги, призводить до викривлення умов конкуренції на ринках окремих фінансових послуг та перешкоджає становленню цілісного, прозорого та структурованого фінансового ринку.
З метою зміни ситуації у небанківському фінансовому секторі та посилення інституційної спроможності відповідного регулятора Президентом України було внесено на розгляд ВРУ проект закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо консолідації функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг», № 2413а (далі – Проект Спліт).
Однією з основних ініціатив Проекту Спліт є передання Національному банку України низки повноважень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, що пов’язані з регулюванням діяльності певних небанківських фінансових установ, в тому числі страхових компаній.
Слід зазначити, що у 2014-2015 роках банківська система України переживала найбільш масштабну кризу у своїй історії. Але за останні 3 роки внаслідок рішучих дій Національного банку України банківський сектор зазнав вражаючих змін. Банківську систему очищено та стабілізовано, якість нагляду піднято на новий рівень. Сьогодні на ринку працюють фінансово стабільні банки з прозорою структурою власності та життєздатними бізнес-моделями. За підсумками першого кварталу 2018 року банківська система відновила прибуткову діяльність після збиткової роботи в останні роки.
Наведене свідчить, що інституційна спроможність регулятора є запорукою цивілізованого функціонування та розвитку відповідного ринку. Для вирішення наявних проблем небанківського фінансового сектору та забезпечення його сталого розвитку життєво необхідним є впровадження дієвих механізмів нагляду та очищення ринку від недоброчесних та неплатоспроможних гравців.
Отже, передання Національному банку України низки повноважень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, що пов’язані з регулюванням діяльності певних небанківських фінансових установ в тому числі страхових компаній, вбачається необхідним та невідкладним кроком.
Саме тому таким важливим є прийняття Проекту СПЛІТ у другому читанні та в цілому. Втрачений сьогодні час, з огляду на поступове входження країни у передвиборчу компанію, позбавить країну можливостей повноцінного реформування фінансового ринку та загрожуватиме реформам у пенсійній, медичній, туристичній та інших сферах, позитивний ефект яких залежатиме у тому числі від прозорості та стабільності страхового сектору.