Професійним учасникам фондового ринку – членам ПАРД
Професійна асоціація учасників ринку капіталів та деривативів на лист Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.08.2018 № 51/25966 щодо пропозиції НКЦПФР заповнити Анкети з аналізу практики з метою подальшої реалізації Концепції «Підготовка та атестація фахівців фондового ринку та керуючих активами: прозорість і відповідність сучасним вимогам та міжнародним стандартам» (далі - Концепція) в черговий раз вважає за необхідне нагадати історію з цього питання та проінформувати учасників Асоціації з приводу запропонованої реформи.
Протягом останніх декількох років ПАРД, як одноосібно так і разом з УАІБ та АУФТ неодноразово зверталось до Комісії щодо необхідності реформування процесів атестації та сертифікації спеціалістів на фондовому ринку. Розробка цієї Концепції почалась на початку 2017 року із залученням тільки Громадської організації «Асоціація інвестиційних професіоналів» (CFA), яка розробила основний проект реформи.
Підтримуючи позицію учасників фондового ринку щодо необхідності зміни застарілої системи сертифікації та проведення реформування в цій галузі, ПАРД прикладено не мало зусиль, щоб долучитись до спільної роботи з регулятором.
Розуміючи важливість побудови в країні ефективної системи підготовки фахівців фондового ринку, яка повинна ураховувати інтереси його учасників та бути наближеною до міжнародних стандартів, 14.07.2017 року ПАРД приєдналась до Меморандуму з намірів співпраці між Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку та Громадською організацією «Асоціація інвестиційних професіоналів».
Відповідно до умов Меморандуму сторони домовились про спільну роботу; створення та впровадження Білої книги реформи (концепції реформи); розробку та прийняття відповідних нормативно-правових актів, навчальних програм, тестів, організацію їх апробації. При цьому, інформація про хід та результати цієї роботи мали бути відкритими для доступу громадськості.
З моменту приєднання до цього Меморандуму та на виконання його умов ПАРД залишилась поза увагою розробників, та не була почута. Єдине публічне обговорення відбулось на засіданні Комітету НКЦПФР у листопаді 2017 року, на якому представники СРО та учасників фондового ринку виступали лише у якості слухачів. Обговорення цієї Концепції на засіданнях комітетів НКЦПФР та інших заходах з її впровадження не знайшло підтримки серед учасників ринку і мало скоріше негативну оцінку з їх боку. Затвердження цієї Концепції відбулось наприкінці 2017 року.
Зважаючи на те, що підходи Комісії до реформування системи сертифікації не враховують думку безпосередніх реципієнтів цієї програми, 19.04.2018 року, ПАРД повідомило громадськість про добровільний вихід з Меморандуму та запропонувало розробити альтернативну Концепцію. Така Концепція, на відміну від Концепції, що запропонована НКЦПФР, розроблена на безоплатній основі, за рахунок бюджету Асоціації.
Концепція системи контролю та підвищення кваліфікації спеціалістів фондового ринку прийнято за основу на засіданні Ради ПАРД 06.09.2017 року для подальшого публічного обговорення.
Слід зазначити, що її ефективне впровадження неможливе без внесення змін до чинного законодавства, зокрема ЗУ «Про цінні папери та фондовий ринок», ЗУ «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», нормативно-правових актів НКЦПФР.
Для більш детального розуміння реформи сертифікації та застосованих підходів з боку регулятора та альтернатив, запропонованих ПАРД, пропонуємо ознайомитись з презентацією, яка представлена до Вашої уваги на сайті ПАРД.
Якщо аналізувати та порівнювати реформу сертифікації фахівців фондового ринку, запропоновану регулятором спільно з міжнародними партнерами CFA та USAID, та альтернативну Концепцію ПАРД, вважаємо за необхідне зупинитись на їх відмінностях, які вказують на абсолютно різні точки зору з основних питань.
Так, яким чином має відбуватись допуск фізичної особи на ринок? Які мають бути підходи до навчальних процесів, періодичності та необхідності тестування? Як зробити так, щоб процедура підвищення кваліфікації відповідала потребам ринку? Як спростити всі супутні процедури, пов’язані з набуттям статусу фахівця, і зробити систему кваліфікації (сертифікації) зручною, ефективною, без зайвих процедур та адміністративного навантаження?
За Концепцією НКЦПФР всі питання з приводу встановлення кваліфікаційних вимог, вимог до освіти, стажу роботи, затвердження навчальних програм та тестів, тестування, процедури отримання сертифіката залишаються за регулятором. СРО надається тільки можливість розробити бальну систему та рахувати бали в період між атестаціями.
Навчання є обов’язковою процедурою (єдиний анахронізм, який усунуто, це укладання договорів з навчальними закладами). Періодичність тестування кожні три роки. Повторне тестування є обов’язковою процедурою в незалежності від участі в системі безперервного навчання та набраних балів (тест або з теорією економіки або без неї). Допускається прийняття індивідуальних рішень у разі наявності міжнародних сертифікатів, залишаються екзаменаційні комісії. Виникає питання, що змінилось, і де реформа? Всі навчаються, кожні три роки, здають екзамени, проходять процедуру отримання папірця під назвою «сертифікат», надають поточну інформацію в Комісію з приводу змін в документах щодо отриманого сертифіката, та не дай боже надати її з запізненням. Система обліку фахівців формується регулятором відповідно до тієї ж процедури. До речі, Концепція не дає відповіді на питання перехідного періоду та перевірки знань у фахівців, які навчались за старими програмами. Але зрозуміло, що встановлення нових вимог до програм навчання призведе до процедури пересертифікації. За чий рахунок все це буде робитись? Відповідь очевидна.
За Концепцією СРО запропоновано взагалі переглянути саму систему регулювання фондового ринку в цьому питанні, а саме перейти від загальнообов’язкової системи допуску фізичних осіб на фондовий ринок під наглядом регулятора до системи саморегулювання шляхом розподілу повноважень на законодавчому рівні.
Основні моменти, на що слід звернути увагу учасникам ринку, при ознайомлені з Концепцією – це:
- скасування процедури сертифікації;
- облік фізичних осіб та накопичення інформації щодо кваліфікації фізичних осіб та їх діяльності здійснюється СРО;
- можливість обирати не тільки навчальні заклади а й спосіб отримання знань, тобто, навчання не має бути обов’язковою процедурою;
- різні види тестування (базове, чергове, спеціалізоване), обов’язкове тільки базове (для керівника – спецтест);
- запровадження комп’ютерного тестування за запитом ліцензіата при прийомі особи на роботу, відмова від створення екзаменаційних комісій, програмна перевірка тесту.
- спрощення процедури допуску та підтвердження кваліфікації фізичної особи;
- автоматизований сервіс тестового центру СРО при СРО, використання якого при підтвердженні кваліфікаційного рівня фахівця (керівника) та інші його можливості здійснюється для ліцензіата в більшій частині за рахунок членських внесків.
У зв’язку з численними запитами до ПАРД стосовно заповнення Анкети, звертаємо Вашу увагу на те, що її заповнення є складовою процесу реалізації НКЦПФР спільно з міжнародними партнерами та за рахунок міжнародних грандів реформи сертифікації, яка по суті, не змінює для фахівця умов сертифікації, а тільки направлена на ускладнення навчальних програм, можливості пройти тестування і взагалі робить ці процеси більш затратними.
Яким чином і як підійти до питання заповнення Анкети? Як відповісти на питання і як це вплине на Вашу подальшу роботу, зокрема при необхідності підтвердження фахового рівня? Які затрати можуть бути понесені в подальшому при реалізації цієї реформи? Конкретної відповіді надати на сьогодні не можливо.
Але завжди є вибір і він перед Вами – це альтернативна Концепція системи контролю та підвищення кваліфікації спеціалістів фондового ринку.
Тому, якщо Ви підтримуєте «Реформу сертифікації» НКЦПФР, Вас все влаштовує і Ви маєте бажання сприяти в її подальшій реалізації – заповнюйте та надсилайте Анкету до НКЦПФР.
У разі, якщо Ви займаєте позицію щодо необхідності впровадження реальних змін, які полегшать Вам життя без будь-якого адміністративного тиску та мінімальних затратах, та у Вас є бажання отримати повноцінний сервіс з питань тестування, підвищення кваліфікації, підтвердження атестації та інших послуг, що можуть бути надані СРО в цьому ключі, рекомендуємо заповнити Анкети та направити їх через ПАРД.
Інформація, надана в цих Анкетах, є надзвичайно цінною при удосконаленні Концепції системи контролю та підвищення кваліфікації спеціалістів фондового ринку, в якій максимально будуть враховані всі Ваші прагнення.