21.12.2017 Верховна Рада України прийняла новий Закон України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність», покликаний реформувати ринок аудиторських послуг в Україні.
Закон починає застосовуватися з 1 жовтня 2018 року, а отже, всім зацікавленим сторонам потрібно почати готуватися до роботи за новими правилами.
Визначені новим Законом вимоги встановлюють значно вищі, порівняно з існуючими, організаційні бар’єри входження в сегмент обов’язкового аудиту. Ці вимоги стосуються широкого кола питань, включаючи забезпечення незалежності та об’єктивності аудиторів, запровадження системи внутрішнього контролю, оцінки ризиків, захисту систем обробки інформації, запровадження внутрішньої політики і процедур виконання завдань тощо.
Зокрема, аудиторська фірма, яка має намір надавати послуги з обов’язкового аудиту, повинна забезпечити аби у її штаті працювало не менше трьох сертифікованих аудиторів, а у випадку якщо аудиторська фірма має намір надавати послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, – не менше п’яти сертифікованих аудиторів та не менше десяти кваліфікованих працівників, які залучаються до виконання завдань. На сьогодні переважна більшість аудиторських фірм мають у своєму штаті не більше двох сертифікованих аудиторів.
То ж не викликає сумнівів, що найближчим часом ринок аудиту очікують процеси консолідації, а їх результатом буде кратне зменшення кількості аудиторських фірм та значне підвищення як якості так і вартості надання аудиторських послуг.
Слід також звернути увагу на те, що відповідно до статті 29 цього Закону суб’єкт аудиторської діяльності для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності призначається загальними зборами акціонерного товариства, загальними зборами учасників. Призначеним для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності може бути суб’єкт аудиторської діяльності, який відповідає вимогам, встановленим цим Законом, та включений до відповідного розділу Реєстру. У разі якщо загальні збори учасників господарського товариства не можуть відбутися у зв’язку з відсутністю кворуму, рішення про призначення аудитора може бути прийнято наглядовою радою такого товариства. У разі якщо наглядова рада не сформована або її створення не обов’язкове згідно із законодавством, рішення про призначення суб’єкта аудиторської діяльності може бути прийнято виконавчим органом такого товариства.
Наразі, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку приводить власні нормативно-правові акти у відповідність до цього Закону та згідно його норм може встановити додаткові вимоги до інформації, що стосується аудиту або огляду фінансової звітності та має обов’язково міститися в аудиторському звіті за результатами обов’язкового аудиту або звіті щодо огляду проміжної фінансової інформації, відповідно до міжнародних стандартів аудиту, а також встановити вимоги стосовно додаткових звітів суб’єктів аудиторської діяльності щодо юридичних осіб, які підлягають регулюванню.