Ми вітаємо ухвалення Кабінетом Міністрів України проєкту Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо накопичувальної професійної пенсійної системи” та констатуємо, що сьогодні Уряд та Прем’єр-міністр України займають відповідальну державницьку позицію та послідовно продовжують пенсійну реформу, зокрема, розвиток її накопичувальної складової. Важливо, щоб це здійснювалось в інтеграції накопичувального пенсійного забезпечення у розв’язання інших питань, таких як соціальний захист працівників підприємств, що передаються на приватизацію, залучення накопичувальних фондів у якості інституційних інвесторів до реформи ринку землі, державних стратегічний інвестиційних проєктів, додаткове пенсійне забезпечення працівників державних підприємств, державних службовців на заміну скасованих пенсій за вислугу років, тощо.
Використання накопичувального пенсійного забезпечення для вирішення давно назрілої проблеми із непрацездатністю механізму відшкодування роботодавцями державі пільгових пенсій, які виплачуються працівникам шкідливих та важких виробництв, є прикладом саме такої важливої інтеграції. Окрім того, що воно дозволить вирішити власне питання пільгового пенсійного забезпечення працівників шкідливих професій за рахунок роботодавців, а не Державного бюджету, це рішення також сприятиме розвитку інфраструктури накопичувального пенсійного забезпечення в нашій країні, що вкрай важливо напередодні запровадження обов’язкових пенсійних накопичень.
Залучення існуючих інституцій для запровадження накопичувальної професійної системи надасть поштовх для розвитку добровільного недержавного пенсійного забезпечення, послуг професійних адміністраторів недержавних пенсійних фондів, компаній з управління активами та інших суб’єктів накопичувального пенсійного забезпечення, а також фондового ринку.
При цьому, оскільки система невелика за обсягами – близько 120 тисяч осіб та 2-3 мільярдів гривень щорічних внесків – існуюча інфраструктура повністю здатна забезпечити надійне та ефективне обслуговування майбутніх пенсіонерів, інвестування, збереження та примноження їх коштів навіть за поточного стану фінансових ринків в Україні. Адже вже зараз в рамках добровільного пенсійного накопичення обслуговуються пенсійні накопичення близько 1 мільйона громадян.
Також дозвольте привернути Вашу увагу до необхідності підвищення професійного рівня та якості державного регулювання накопичувального пенсійного забезпечення з боку НКЦПФР як державного регулятора, адже саме якість та професійність державного регулювання є запорукою стійкого розвитку системи, надійного захисту пенсійних накопичень людей та відповідного зростання довіри до фінансового сектору. За зворотної ситуації державне регулювання може стати джерелом основних ризиків для надійного збереження пенсійних накопичень людей, зриву та дискредитації пенсійної реформи.
Зі свого боку, наші фахівці готові долучитися до роботи над необхідними рішеннями та нормативними актами для забезпечення ефективної та надійної роботи накопичувальної пенсійної системи, її послідовного впровадження та подальшого розвитку.
З повагою,
Голова Ради Української асоціації адміністраторів
пенсійних фондів (УААПФ)
Олена Сотскова
Голова Ради Всеукраїнської асоціації недержавних
пенсійних фондів (ВАНПФ)
Григорій Овчаренко
Генеральний директор Української Асоціації інвестиційного
бізнесу (УАІБ), член Держфінпослуг України в 2003-2007рр.
Андрій Рибальченко
Президент Професійної Асоціації учасників ринків капіталу
та деривативів України (ПАРД)
Олексій Кий