14 грудня 2021 року Верховна Рада схвалила у другому читанні проект Закону про фінансові послуги та фінансові компанії (№5065)
У разі підписання законопроекту Президентом України, Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та буде введений в дію з 1 січня 2024 року, крім визначених у прикінцевих та перехідних положеннях норм, дата введення в дію яких встановлюється цими положеннями.
Згідно схваленої редакції проекту, фінансові послуги, що надаються в межах професійної діяльності на ринках капіталу, передбачених частиною другою статті 41 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» віднесено до фінансових послуг, перелік яких є виключним (ст. 4), а отже, на професійну діяльність на ринках капіталу поширюватиметься в тому числі і дія нового Закону.
До фінансової послуги із залучення коштів та банківських металів, що підлягають поверненню, від необмеженого кола осіб, не відноситься залучення коштів шляхом емісії/видачі/укладення фінансових інструментів (крім ощадних сертифікатів банку) у порядку, встановленому Законом України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
Схваленим проектом до повноважень Національного банку України віднесено здійснення у встановленому ним порядку оверсайту платіжної інфраструктури та суб’єктів, які виконують функції центрального депозитарію, центрального контрагента, торгового репозиторію та системи розрахунків у цінних паперах (далі - інфраструктури фінансового ринку), визначення важливості інфраструктур фінансового ринку.
Так, з моменту введення в дію Закону Правління Національного банку має право утворити Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності банків, учасників платіжного ринку, оверсайту платіжної інфраструктури та оверсайту інфраструктур фінансового ринку та делегувати йому повноваження щодо здійснення банківського регулювання та нагляду, регулювання та нагляду на платіжному ринку, а також здійснення оверсайту платіжної інфраструктури та інфраструктур фінансового ринку, у тому числі застосування до банків та інших осіб, які можуть бути об’єктом перевірки Національного банку, заходів впливу (санкцій), передбачених законами України, крім заходів, передбачених пунктами 11 і 12 частини першої статті 73 Закону України "Про банки і банківську діяльність".
Відповідні зміни будуть відображені і у Законі «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» (№738-IX).
Так, Закон про ринки капіталу доповниться новою статтею 142-1. Оверсайт суб’єктів, які виконують функції центрального депозитарію цінних паперів, центрального контрагента, торгового репозиторію та системи розрахунків у цінних паперах.
1. Національний банк України в межах повноважень, визначених законом, здійснює оверсайт суб’єктів, які виконують функції центрального депозитарію цінних паперів, центрального контрагента, торгового репозиторію та системи розрахунків у цінних паперах (далі – об’єкти оверсайту) з метою забезпечення їх безперервного, надійного та ефективного функціонування.
2. Діяльність Національного банку України з оверсайту включає:
1) моніторинг об’єктів оверсайту з метою їх оцінювання відповідно до пункту 2 цієї частини;
2) оцінювання об’єктів оверсайту на відповідність вимогам міжнародних стандартів оверсайту щодо інфраструктури фінансового ринку, прийнятих Банком міжнародних розрахунків та Міжнародною організацією комісій з цінних паперів, що включає проведення інтерв’ювання посадових осіб об’єктів оверсайту;
3) надання рекомендацій щодо вдосконалення діяльності об’єктів оверсайту.
При проведенні оцінювання об’єктів оверсайту Національний банк України має право залучати Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку.
Звіт Національного банку України за наслідками проведеного оцінювання у процесі оверсайту надається об’єктам оверсайту та Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку.
3. Порядок здійснення оверсайту визначається нормативно-правовими актами Національного банку України.
4. Національний банк України має право безоплатно отримувати від об'єктів оверсайту інформацію з питань їхньої діяльності та виконання рекомендацій, наданих Національним банком України.
5. У разі невиконання об’єктами оверсайту наданих Національним банком України рекомендацій Національний банк України має право звернутися до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку для застосування нею до таких об’єктів оверсайту заходів відповідно до законодавства.
6. Національний банк України для здійснення оверсайту співпрацює з Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, іншими органами державної влади України та міжнародними організаціями.
Довідково.
Оверсайт (з англ. слова oversight, перекладається буквально як нагляд) можна визначити як інструмент держави у регулюванні роботи учасників платіжних систем і систем електронних грошей, який покликаний забезпечити, ефективність, стабільне функціонування фінансової системи країни та не допустити зниження довіри населення до національної валюти. При цьому такий нагляд, виходячи з його визначення, передбачає застосування заходів впливу до суб’єктів господарювання, на яких поширюється законодавство відповідного права у випадку недотримання ними встановлених норм.