На офіційному сайті НБУ оприлюднив інформацію про затвердження постановою Правління НБУ від 14 грудня 2023 року № 162 нового «Положення про здійснення безвиїзного нагляду за діяльністю з надання фінансових та супровідних послуг» (далі – Положення).
Постанова набере чинності з 1 січня 2024 року, у зв’язку з чим втратять чинність:
- діюча постанова Правління НБУ від 28 грудня 2020 року № 169 «Про затвердження Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного нагляду на ринках небанківських фінансових послуг»;
- постанова Правління НБУ від 16 червня 2021 року № 52 “Про затвердження Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням учасниками ринку фінансових послуг законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг” та деякі інші норми.
Так, нове Положення відповідає вимогам нових законів України "Про фінансові послуги та фінансові компанії", "Про страхування" та "Про кредитні спілки", які також вводяться в дію з 1 січня 2024 року.
Нове Положення передбачає розширення переліку осіб, охоплених наглядовою діяльністю. До таких осіб, починаючи з 1 січня 2024 року, належатимуть:
- страховики, кредитні спілки, фінансові компанії, ломбарди та їх відокремлені підрозділи;
- небанківські фінансові групи та їх учасники;
- надавачі супровідних послуг та їх відокремлені підрозділи (крім колекторських компаній, бюро кредитних історій та юридичних осіб, яким видано ліцензію на здійснення операцій з готівкою);
- власники істотної участі, ключові учасники у структурі власності, афілійовані та споріднені особи надавачів фінансових послуг;
- іноземні учасники ринку фінансових послуг, які здійснюють діяльність з надання фінансових та/або супровідних послуг в Україні;
- особи, які у встановленому чинним законодавством порядку надають послуги з аутсорсингу надавачам фінансових послуг.
Положення також передбачає:
1) інструменти як безвиїзного пруденційного нагляду, так і нагляду за ринковою поведінкою (крім питань нагляду за дотриманням прав споживачів фінансових послуг, які регулюються окремим нормативно-правовим актом);
2) застосування ризик-орієнтованого підходу до нагляду з урахуванням:
- особливостей виду діяльності надавачів фінансових / супровідних послуг;
- характеру і обсягів послуг, що надаються;
- системної важливості / значимості надавача;
- наявних ризиків під час здійснення фінансових / супровідних послуг або внаслідок участі у фінансовій групі;
Порядок взаємодії та обміну інформацією з об’єктами нагляду не зазнав суттєвих змін порівняно з існуючими на сьогодні вимогами.