21.08.2024 року НКЦПФР оприлюднено Методичних рекомендацій для суб’єктівпервинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд задіяльністю яких здійснює НКЦПФР, звиявлення фінансових операцій, щоможуть бути пов’язані із фінансуванням розповсюдження зброїмасового знищення.
В Методичних рекомендаціях визначено термін фінансування розповсюдження зброї масового знищення (ФРЗМЗ), а саме що це отримання, переміщення та використання активів фізичними чи юридичними особами, що залучені до розповсюдження зброї масового знищення.
Також, визначені елементи режиму протидії ФРЗМЗ. Дії та заходи СПФМ щодо проведення посиленої належної перевірки клієнта, який здійснює фінансові операції, учасниками яких є особи, що мають реєстрацію, місце проживання або місцезнаходження в росії та/або білорусі, та/або в державі (юрисдикції), що не виконує чи неналежним чином виконує рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення[1], зокрема в частині здійснення аналізу наявних у суб'єкта документів, пов'язаних із виконанням такого зовнішньоекономічного договору щодо наявності/відсутності в них товарів подвійного використання.
Методичні рекомендації визначають Індикатори підозрілих операцій, що можуть бути пов’язані із ФРЗМЗ в розрізі факторів ризиків клієнта.
Також, Методичними рекомендаціями затверджено, що СПФМ під час виявлення фінансових операцій, що можуть бути пов’язані з ФРЗМЗ, необхідно зосереджувати увагу на таких ознаках:
1) є складними фінансовими операціями (зокрема, участь декількох контрагентів, в тому числі із застосуванням взаємозаліку; наявність в ланцюгу контрагентів ІСІ тощо);
2) є незвично великими фінансовими операціями (зокрема, за номінальною вартістю, значними пакетами цінних паперів до розміру статутного капіталу емітента тощо);
3) проведені в незвичний спосіб (зокрема, оплата третьою особою; платежі з банківських установ, про які клієнт не повідомляв тощо);
4) не мають очевидної економічної чи законної мети (зокрема, використання фінансового інструменту всупереч його функцій – циклічні операції купівлі-продажу облігацій внутрішньої державної позики за короткий проміжок часу; використання корпоративних облігацій для виплат персоналу; придбання пакету акцій збиткових акціонерних товариств за високою ринковою ціною; використання форвардних контрактів для придбання нерухомості тощо);
5) не відповідають інформації щодо запланованої клієнтом діяльності з використанням послуг СПФМ, отриманої суб’єктом від клієнта під час установлення мети та характеру ділових відносин із ним.
…тощо.
З рішенням НКЦПФР можна ознайомитись за посиланням - https://www.nssmc.gov.ua/document/?id=22050159.
Нагадуємо, що відповідно пункту 3 розділу 4 Рішення №176, суб'єкт первинного фінансового моніторингу здійснює оновлення внутрішніх документів з питань фінансового моніторингу постійно, але не пізніше трьох місяців з дня набрання чинності змінами до законодавства з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, якщо інші строки не встановлені законодавством, тобто до 22.11.24.
Примірники внутрішніх документів, розроблених ПАРД, будуть оновлені завчасно та надіслані членам ПАРД за попереднім запитом.