У зв’язку із обов’язком підзвітних фінансових установ закінчити належну комплексну перевірку власників Існуючих рахунків – Фізичних Осіб з Низькою вартістю до 31.12.2024 року, ПАРД надіслано офіційний запит до ДПС та МФУ щодо механізму подальших дій, якщо клієнт / депонент не оновлює інформацію та не подає документи до депозитарної установи щодо встановлення підзвітності в рамках CRS.
МФУ надано відповідь, зокрема, на такі питання:
Питання:У разі проведення депозитарною установою належної комплексної перевірки клієнта шляхом надсилання таким клієнтам запиту на оновлення наявних даних і у разі відсутності відповіді від клієнта на такі запити, за умови, що з клієнтом не проводились фінансові операції протягом останніх трьох років та клієнт не виходив на зв’язок з депозитарною установою протягом шести років, такий рахунок у рамках звітування CRS класифікується як неактивний і буде позначений таким у звіті, який подаватиметься до 1 липня 2025 року?
Відповідь: Фінансовий Рахунок (крім Договору Ануїтету) вважається «неактивним рахунком» (dormant account), якщо:
Власник Рахунку протягом періоду щонайменше у три роки не ініціював операції (транзакції) щодо цього рахунку або будь-якого іншого рахунку, що належить Власнику Рахунку у Підзвітній Фінансовій Установі;
протягом останніх шести років Власник Рахунку не здійснював комунікацію з Підзвітною Фінансовою Установою, яка веде такий рахунок, стосовно цього рахунку або будь-якого іншого рахунку, що належить Власнику Рахунку у Підзвітній Фінансовій Установі;
та у випадку Договору Страхування з Викупною Сумою Підзвітна Фінансова Установа впродовж останніх шести років не здійснювала комунікацію з Власником Рахунку, якому належить такий рахунок, стосовно рахунку або будь- якого іншого рахунку, що належить Власнику Рахунку у Підзвітній Фінансовій Установі.
Отже, якщо Існуючий Рахунок Фізичної Особи з Низькою Вартістю є «неактивним рахунком» та поточна адреса проживання в записах (реєстрах) ПФУ підтверджена дійсним Документальним Доказом, у ПФУ відсутні додаткові обов’язки щодо оновлення даних стосовно власника такого рахунку (отримання документу самостійної оцінки чи Документального Доказу) доти, поки не зміняться обставини щодо рахунку (поки не з’явиться нова інформація щодо власника рахунку або рахунку).
Якщо у записах ПФУ відсутній Документальний Доказ, який підтверджує поточну адресу проживання Власника Рахунку, ПФУ не може покладатись на поточну адресу проживання та повинна здійснити електронний пошук щодо наявності ознак приналежності відповідно до підпункту 2 пункту 2 розділу V Порядку застосування CRS.
Інформація щодо «неактивного рахунку» включається у звіт про підзвітні рахунки із зазначенням коду елемента звіту «DormantAccount» (пункт 9.2.4 таблиці 9 Додатку 1 Порядку заповнення та подання звітів).
Питання: Як саме класифікувати рахунки, щодо яких клієнти не оновили інформацію та не вийшли на зв’язок, але такі клієнти не підпадають під класифікацію рахунків як «неактивні» відповідно до Коментаря до Розділу ІІІ стосовно належної комплексної перевірки Існуючих рахунків Фізичних Осіб Загального стандарту звітності CRS?
Відповідь: Як заначено вище у відповіді на питання 1, правила НКП щодо Існуючих Рахунків Фізичних Осіб з Низькою Вартістю визначено у розділі V Порядку застосування CRS. Зокрема, згідно з підпунктом 2 пункту 2 розділу V Порядку застосування CRS, якщо ПФУ не має Документального Доказу поточної адреси проживання фізичної особи – Власника Рахунку, як передбачено у підпункті 1 цього пункту, ПФУ здійснює перевірку даних у пошукових електронних базах даних, які вона веде, для встановлення наявності ознак приналежності.
Якщо під час електронного пошуку виявлено вказівку притримати/не відправляти кореспонденцію («hold mail instruction») або адресу для переадресації («in-care-of address») і не виявлено жодної іншої адреси Власника Рахунку та жодної іншої ознаки приналежності, ПФУ повинна у порядку, що найбільш відповідає обставинам, здійснити пошук даних у паперовій формі відповідно до підпункту 2 пункту 3 розділу V Порядку застосування CRS або докласти зусиль для отримання від Власника Рахунку документа самостійної оцінки або Документального Доказу з метою визначення резидентства для цілей оподаткування такого Власника Рахунку. Якщо пошук даних у паперовій формі не дозволяє встановити ознаку приналежності, а спроба отримати документ самостійної оцінки чи Документальний Доказ не є успішною, Підзвітна Фінансова Установа повинна повідомити про такий рахунок у звіті про підзвітні рахунки як про незадокументований рахунок.
Якщо ПФУ визначить, що Рахунок з Низькою Вартістю є незадокументованим рахунком, ПФУ у наступні роки не вимагається повторно застосовувати процедури НКП до того самого Рахунку з Низькою Вартістю до тих пір, поки не зміняться обставини, в результаті яких буде виявлено одну або кілька ознак приналежності до рахунку, або поки рахунок не стане Рахунком з Високою Вартістю. Однак ПФУ повинна звітувати про Рахунок з Низькою Вартістю як про незадокументований рахунок, поки такий рахунок не перестане бути незадокументованим (поки не буде встановлено зв’язок з клієнтом).
Відповідно до Порядку заповнення та подання звітів у звіті про підзвітні рахунки інформація про незадокументовані рахунки подається з атрибутом «UndocumentedAccount» із зазначенням України як юрисдикції податкового резидентства Власника Рахунку.
Інформація про незадокументовані рахунки не передається ДПС до інших юрисдикцій. Проте на підставі інформації, отриманої у звіті про підзвітні рахунки, про наявність незадокументованих рахунків (якщо кількість таких рахунків буде суттєвою), ДПС має право робити запити до ПФУ з метою виявлення причин їх наявності та можливих порушень ПФУ вимог НКП (підпункт 393.7.6 пункту 393.7 статті 393 Кодексу).
Питання:Які внутрішні документи мають бути підтвердженням того, що депозитарна установа намагалась оновити дані щодо клієнтів Існуючих рахунків Фізичних Осіб з Низькою Вартістю, але так і не отримала відповіді від клієнта?
Відповідь: Спроби ПФУ зв’язатись з клієнтом повинні бути задокументовані. Підтвердженням того, що ПФУ намагалася оновити дані стосовно клієнтів можуть бути, наприклад, електронні листи чи довідка, складена та підписана менеджером по роботі з клієнтом про вжиті для оновлення даних заходи.
Відповідно до пункту 6 розділу ХІ Порядку застосування CRS ПФУ з урахуванням вимог Кодексу та Порядку застосування CRS розробляє, впроваджує та оновлює внутрішні правила належної комплексної перевірки фінансових рахунків для встановлення їх підзвітності для цілей Багатосторонньої угоди CRS (далі – внутрішні документи CRS) та забезпечує їх виконання працівниками під час встановлення та ведення ділових відносин з Власниками Рахунків. Фінансова Установа має право впроваджувати внутрішні документи CRS як частину або доповнення внутрішніх документів з питань фінансового моніторингу, впроваджених відповідно до законодавства про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму. Внутрішні документи CRS повинні містити процедури, достатні для забезпечення виконання ПФУ Порядку та іншого законодавства, затвердженого на виконання Багатосторонньої угоди CRS, а також для запобігання використанню послуг та продуктів ПФУ для ухилення від виконання зобов’язань Власником Рахунку, у тому числі, але не виключно, для приховування рахунків, які є Підзвітними Рахунками.
Питання щодо видів та форм внутрішніх документів ПФУ, якими може бути підтверджено те, що ПФУ намагалась оновити дані свої клієнтів для цілей виконання вимог Загального стандарту звітності CRS, може бути врегульовано у внутрішніх документах CRS.
Детальніше з запитом та відповіддю МФУ можна ознайомитись тут.
Нагадуємо, що ДПС також надано відповідь на питання ПАРД, з якими можна ознайомитись за посиланням - https://www.pard.ua/uk/news/6191-vidpovid-dps-shchodo-pidzvitnykh-rakhunkiv/ .