У зв’язку з опублікуванням в Офіційному віснику України № 15 від 03.03.2015 р. набрали чинності зміни до Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) - діяльності з торгівлі цінними паперами, затверджені рішенням НКЦПФР від 23.12.2014 № 1777.
Документ передбачає зміну вимог до деяких внутрішніх документів торговця цінними паперами. У зв’язку з цим, звертаємо Вашу увагу на наступне:
1) Ліцензійні умови більше не містять вимог щодо призначення контролера та затвердження Положення про внутрішній контроль торговця. Тому у разі необхідності рекомендується переглянути кадрові документи (наказ про покладення обов’язків контролера, посадові інструкції тощо), а також скасувати дію Положення про внутрішній контроль.
2) Вимоги до змісту Положення про провадження діяльності з торгівлі цінними паперами доповнено новими розділами:
- вимоги, спрямовані на врегулювання та запобігання конфлікту інтересів при провадженні професійної діяльності на фондовому ринку;
- порядок і строки розгляду звернень клієнтів та професійних учасників фондового ринку;
- процедуру запобігання несанкціонованому доступу до службової інформації і її неправомірному використанню, у тому числі при суміщенні різних видів професійної діяльності;
- вимоги, спрямовані на запобігання маніпулюванню цінами на фондовому ринку, установлені торговцем цінними паперами
Це розділи, які містяться в Положенні про внутрішній контроль, що підлягає скасуванню та не дублюються в інших внутрішніх документах.
3) Встановлено вимоги до Положення про систему управління ризиками професійної діяльності (вимоги щодо системи управління ризиками банків не стосуються):
- основні принципи управління ризиками професійної діяльності з торгівлі цінними паперами;
- методи виявлення, обліку та опису ризиків окремо за кожним видом ризику;
- методи оцінювання ризиків та процедури внутрішнього контролю (моніторингу) рівня ризиків;
- заходи щодо мінімізації ризиків та ліквідації негативних наслідків виявлених ризиків, у тому числі порядок та джерела фінансування заходів з компенсації отриманих збитків;
- порядок моніторингу дотримання пруденційних нормативів і заходи у разі їх відхилення від встановлених показників;
- функції підрозділу з управління ризиками та/або працівника, відповідального за управління ризиками, та порядок його взаємодії з іншими органами ліцензіата;
- контроль за ефективністю управління ризиками.
Враховуючи вищезазначені зміни ПАРД&АФП доопрацювала примірне Положення про провадження діяльності з торгівлі цінними паперами, з яким можна ознайомитися у розділі сайту Методичні матеріали з торгівлі ЦП.
Раніше розроблене ПАРД&АФП примірне Положення про систему управління ризиками відповідає зазначеним вимогам та внесення змін не потребує.
Рішенням Комісії передбачено тримісячний термін для приведення внутрішніх документів у відповідність до нових вимог, тобто до 03.06.2015 року. Вимог щодо повідомлення Комісії про внесення змін до внутрішніх документів чинним законодавством не встановлено.
Крім того, змін зазнали норми про відомості, які ліцензіат подає до Комісії. Так, уточнено редакцію пункту 9 розділу ІІІ Ліцензійних умов та чітко визначено, що ліцензіат повідомляє Комісію не про всі зміни відомостей у документах, що подавались при отриманні ліцензії, а лише згідно вичерпного переліку. Також документом передбачено наступне:
- при збільшенні розміру статутного капіталу торговця, копія платіжного доручення (доручень), що підтверджують сплату збільшення статутного капіталу, подається до Комісії після повної оплати, а не за кожним фактом часткової оплати;
- відомості щодо структурних підрозділів заявника (ліцензіата) подаються тільки у випадку, якщо вони зазнали змін, а не як додаток до затвердженої організаційної структури ліцензіата;
- копія кваліфікаційного посвідчення фахівця з питань бухгалтерського обліку подається не тільки у разі призначення головного бухгалтера, але й у випадку призначення будь-якої особи, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку;
- ліцензіат зобов’язаний не пізніше наступного робочого дня повідомляти Комісію про зміни у графіку роботи.
Відповідно до зазначеного ПАРД&АФП доопрацювали довідку щодо переліку документів, що подаються до Комісії при зміні даних у професійного учасника, з якою також можна ознайомитися на сайті у розділі Методичні матеріали з торгівлі ЦП.