Мені потрібно знати все про:
Депозитарні установи
Торгівлю цінними паперами

Календар подій

Комітет ВР України рекомендував прийняти за основу проект ЗУ «Про заборону фінансових пірамід»

 

18 червня Комітет з питань фінансів і банківської діяльності ВР України схвалив проект Закону «Про заборону фінансових пірамід» (№ 2700), внесений Кабінетом Міністрів України.

 

Проект закону визначає, що до фінансової піраміди не належать операції з фінансовими активами, що здійснюються фінансовими установами під час надання ними фінансових послуг, визначених статтею 4 Закону України “Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг”, а до них відноситься «професійна діяльність на ринку цінних паперів, що підлягає ліцензуванню», тобто на професійних учасників фондового ринку норми закону не розповсюджується.

 

Однак занепокоєння народних депутатів України викликало визначення «фінансової піраміди».

 

«Фінансовою пірамідою є будь-які операції з фінансовими активами (кошти, цінні папери, боргові зобов’язання та право вимоги боргу, що не віднесені до цінних паперів), які здійснюються фізичними або юридичними особами з метою набуття або можливості набуття вигоди для себе чи інших осіб за рахунок перерозподілу активів інших осіб, зокрема без провадження фактичної господарської діяльності».

 

Воно  складається з ряду понять, не розкритих ані у чинному законодавстві, ані у даному законопроекті.

1) У даному визначенні фінансової піраміди є незрозумілим, хто входить в поняття «інших осіб», для яких можливе набуття вигоди. В результаті здійснення дій з фінансовими активами завжди хтось буде вигодонабувачем. При такому визначенні  фінансовою пірамідою можна вважати, наприклад, благодійну діяльність, а набувачів благодійної допомоги і засновників благодійних організацій – суб’єктами злочину, передбаченого ст.1901 КК. Об’єднання громадян(асоціації, спілки), коли участь у них передбачає сплату внесків, також може бути визнана фінансовою пірамідою.

2)Поняття «перерозподіл активів» відсутнє в чинному законодавстві України. Враховуючи, що дане поняття є однією із ознак фінансової піраміди, нерозкриття його  дає можливість застосувати визначення фінансової піраміди фактично до будь-яких операцій із фінансовими активами.

3) Коло операцій з фінансовими активами є надто широким, що дає підстави для різного роду зловживань.

4) Виходячи із вказаного визначення, набуття або можливість набуття вигоди здійснюється шляхом перерозподілу активів інших осіб, що є некоректним твердженням

5) В результаті застосування на практиці визначення фінансової піраміди є небезпека, що будь-яка господарська діяльність, що включає в себе операції з фінансовими активами, але здійснюється не фінансовою установою, може бути визнана фінансовою пірамідою.

 

Подібні зауваження до законопроекту висловив Національний банк України, але вони не були враховані.

 

Виходячи з важливості законопроекту, ПАРД буде готувати свої пропозиції до даного законопроекту.

 

Поділитись: